Kunnen spinnen die als huisdier worden gehouden giftig/gevaarlijk zijn?

Denk dat ze wel kunnen bijten, maar is er een soort echt giftig of gevaarlijk op wat voor manier dan ook?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Spinnen die als huisdier worden gehouden kunnen gevaarlijk zijn bij 'illegale' aanschaf, met name vanuit het buitenland. In Nederland kun je spinnen bij diverse 'kwekers' kopen. Spinnen, en met name vogelspinnen zijn gevaarlijk, als zij hun tanden nog hebben. Niet alle vogelspinnen zijn gevaarlijk giftig. ook hebben sommige soorten 'brandharen' op hun lijf, wat als afweermechanisme als een soort pijltjes/naaldjes in je huid kan schieten. Dit brand enorm, is niet gevaarlijk, behalve bij allergie kan het extra oppassen zijn.

Voor de rest is het zaak altijd voorzichtig met de diertjes om te gaan, bij een goede hantering zal je niet snel gebeten worden. De kans dat je acuut gevaar oploopt is niet groot.

En...Laat je vooral goed informeren als je besluit een spin als huisdier te nemen, denk er goed over na, want in een opwelling dieren kopen pakt niet altijd goed uit. "Louche" handeltjes kun je beter mijden, vraag ook altijd naar de herkomst van de spin.

Een echt gevaarlijke spinnensoort voor de mens is oa De Zwarte Weduwe (vrouwelijke spin), en de Pterinochilus murinus, een soort vogelspin. Deze zullen dan ook vrijwel nooit in gevangenschap te vinden zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: Vogelspinnen zijn niet per definitie gevaarlijk als ze hun tanden nog hebben, maar kunnen gemeen bijten. (1% is daadwerkelijk gevaarlijk vd mens)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als bij een vogelspin haar tanden verwijderd worden gaat ze dood. Zonder deze kan zij niet eten, de tanden verwijderen noem ik sadistisch. Veel mensen hebben een verkeerd beeld over vogelspinnen. Deze dieren verdienen meer respect, ze zijn niet gevaarlijk. Mits de juiste kennis kan je zowel rustige als agressievere soorten houden. Over het houden van spinnen maakt men problemen omdat je een vergunning moet hebben en sommige gemeentes daarvoor belastingen durven te vragen. Deze dieren doen niemand kwaad. Gevaarlijke honden houden mag wel. Daar zegt niemand iets over maar heb je een spin wordt je scheef bekeken. Laat je niets wijs maken.

Andere antwoorden (2)

Er zijn heel veel giftige spinnen, en ja die kan je als huisdier nemen als je daar voor kiest. Net als gifslangen en gifkikkers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vogelspinnen kunnen perfect gehouden worden mits voldoende kennis. De meeste zijn ongevaarlijk voor de mens, op een aantal soorten die een kracthiger gif hebben zoals Poecilotheria en andere Afrikaanse soorten. Vogelspinnen waarvan de tanden verwijderd worden zullen sterven, ze kunnen dan geen prooien vangen. Dit is sadistisch, deze dieren verdienen meer respect, als je een spin in huis houd wordt je raar bekeken maar heb je een gevaarlijke hond hoor je niemand iets zeggen. Respect en bescherming voor vogelspinnen is heel belangrijk, het zijn prachtige dieren.