Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een Rottweiler?

Ik heb altijd katten gehad, maar de laatste jaren ben ik zeer geïnteresseerd in honden geraakt. Ik zit nu in een levensfase waarbij een hond past. Ik werk als freelancer aan huis, ik heb genoeg tijd, ik woon in een flat maar wel met een lift, dus alles lijkt best gunstig. Nu weet ik dat een Rottweiler misschien niet echt de ideale eerste hond is, maar aangezien ik alle tijd en liefde voor de hond heb en dus heel veel bij hem zal zijn, lijkt me het zeker niet onmogelijk. Ik ben alleen totaal nieuw in de hondenwereld, weet niets van fokkers die oké zijn, van puppycursussen, et cetera. Ik wil me eerst nog heel goed gaan inlezen over van alles en nog wat omdat ik het uiteraard echt goed wil doen allemaal.

Weet iemand goede lectuur, goede sites, heeft iemand überhaupt tips over Rottweilers? Ik kom er achter dat ik echt in het duister tast wat honden betreft en wil voor ik een hond aanschaf alle belangrijke zaken weten. Ik wist niet dat Rottweilers geen trap mochten lopen, bijvoorbeeld. Dat zijn belangrijke dingen die ik allemaal moet en wil weten voor ik me in het diepe stort (waar ik uiteraard alle tijd voor neem). Het is totaal anders dan een kat die zichzelf vermaakt, zelf speelt en noem maar op. Ik zou ook graag verhalen willen horen van jullie Rottweilerbaasjes.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb wel ervaring met Rottweilers in de zin dat ik een tijd op kinderen paste die één in huis hadden. Dat was echt een beer en hij was zo lief, gehoorzaam en beschermend. Toen was ik helemaal dol op het ras.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is geen ervaring, dat is 1 enkel contact. Je hebt totaal geen ervaring met honden en dan is een Rottweiler echt niet de eerste keus. Verdiep je eens wat meer in verschillende rassen en karaktereigenschappen en ga in ieder geval een hondencursus doen!
jodyenboyke
11 jaar geleden
Er zijn al prima reacties en antwoorden gegeven. Wees je er ook nog van bewust dat de Rotweiler een echte werkhond is. Dus een straatje om is niet voldoende. Mijn advies bij een Rottweiler is om meerdere cursussen bij een goede hondenschool te volgen, met alleen een puppycursus ben je er nog lang niet. Minimaal daarna nog Gehoorzame huishond 1 en 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd een goede serie: Honden opvoeden voor dummies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rottweiler is een superlieve en trouwe hond.
Maar je hebt er ook erg agressieve exemplaren tussen.
Er is een rottweiler-vereniging, daar kunnen ze je ook helpen met het maken van een juiste keuze. Sommige lijnen zijn gefokt voor pakwerk bv. Die honden hebben veel meer pit dan andere lijnen. je moet wel echt de baas zijn, het zijn een beetje lompe honden hoor. Niet denken, dat ze wel gaan luisteren, omdat je nu een lieve hond hebt gekend. Je moet wel heel duidelijk zijn in wat wel en niet mag.
Maar m.i. geldt dat voor elke hond... Over dat het "echte werkhonden" zijn.
Ik heb er zelf 1 en die is tevreden met een beetje buiten liggen waken (= niks doen in de zon).
En graag een rondje bos.
Dan heb je het gehad.
Ik zou met haar echt geen pak-werk hoeven doen. Daar gaat ze echt niet aan meewerken, is ze te lui voor.
Dus ook daar zitten grote verschillen in dit ras. Succes met uitzoeken!
En als je twijfelt, NIET DOEN!
Er zijn immers ook lieve trouwe hondenrassen die minder lomp zijn (labrador, goldenretriever). Maar ook daarmee moet je naar cursus hoor. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=caVA3eGwCSI

Antwoorden (7)

erg leuk om al dat enthousiasme te horen !
je hebt nog nooit een hond gehad, weet niets, behalve wat je onlangs gelezen hebt, sinds je je er in verdiept wat al GEWELDIG is...

echter het is zo´n verkeerd ras, verkeerde hond om mee te beginnen...

ik weet niet op welke termijn je er denkt een aan te schaffen, of dat binnen 3 maanden is of binnen 1 jaar.
ik raad je aan om te beginnen met dagelijks naar cesar millan te kijken op national geographic om 19.00 uur "dog whisperer".
daar kan je zoveel van leren en als je geluk hebt kom je ook de "rotties" tegen, het favoriete ras van cesar. hij heeft een "pack"(groep) van deze honden gehad, zodoende.

antwoord:
verdiep je eerst langdurig in het ras,
koop een goed boek, ga naar de bibliotheek en lees, lees en leer.
neem contact op met de rasvereniging ga naar eventuele bijeenkomsten, praat er met iedereen over, zodat je maximale informatie krijgt.

advies: begin er niet aan, neem een andere hond en leer daarvan wat een hond is, inderdaad zoveel anders dan een kat !

Toegevoegd na 9 minuten:
wat ik helemaal vergeet: heb je je al verdiept in de kosten van een hond (belasting, dierenarts, eventuele ziektekostenverzekering), en van een grote hond (voeding). dat kan allemaal veel meer zijn dan je verwacht had.

uit de bron:
Wij geven dan ook graag voorlichting aan mensen die van plan zijn een Rottweiler aan te schaffen, en helpen daar waar dat nodig is. Voor de kosten die wij maken zijn wij totaal afhankelijk van giften, vrijwillige hulp en eigen vermogen . Wij zijn gevestigd in Naaldwijk van waaruit wij opereren door heel Nederland en soms zelfs daarbuiten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kitten: door te kijken naar het programma van cesar milan lijkt het misschien of het probleem snel oplosbaar is, maar dat ligt aan de mensen die daar niet doorheen kunnen kijken.
waar het om gaat is dat aangetoond wordt dat het aan de mensen ligt en niet aan de honden.
hoe zegt hij het ook weer ? "ik train mensen en rehabiliteer honden." cesar geeft aan dat inzicht, waar het vraagsteller dus absoluut (nog) aan ontbreekt, omdat v.s. dat nog moet leren, bij veel mensen niet aanwezig is.
Je kan je aanmelden op het hondenforum: hondenforum.nl/plaza

Daar zitten veel rottie eigenaren en ook fokkers.

Neem contact met meerdere fokkers, ga langs, ga kijken, stel vragen over hun honden, het karakter, de gezondheid, het fokken, en werken met de honden. Rottweilers zijn toch nog echt werkhonden. Vorm je mening en pin niet meteen vast op een bepaalde fokker. Heb vooral geen haast met nu meteen een pup willen. Voorbeen goede hond staan mensen soms wel jaren op de lijst. Nu is de rottie wel een veelvoorkomend ras, dus valt de wachttijd wel mee. Maar orienteer je gewoon erg goed.

Het belangrijkste is om voor goede geteste ouders te gaan en geen overdreven showlijnen. En houdt er rekening mee dat een goede rashond uit geteste ouders duur is, en probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Een andere hele goede optie, zeker als beginner is eens kijken in asiels naar een leuke herplaatser! Op www.dierenasiels.com staan vrijwel alle asieldieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eventueel kun je ook op een hondententoonstelling gaan kijken naar het ras. Je kunt dan ook vragen stellen aan of een praatje maken met bepaalde fokkers van het ras. Dan merk je vanzelf welke fokkers je aardig vindt en welke je misschien té zijn.

Een betrouwbare rasfokker kun je trouwens aan de volgende eigenschappen herkennen:
- Hij geeft officiële gezondheidsverklaringen af van de ouders van de pups (al is het afhankelijk van het ras welke precies).
- Hij voedt de pups op in huiselijke sfeer en niet in een stal of iets dergelijks.
- De ouders van de pups hebben een officiële stamboom waarbinnen niet is gefokt met honden met dezelfde bloedlijn/familie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mocht je een kampeerder zijn en naar het buitenland gaan, dan wordt een Rottweiler niet toegelaten op de Franse campings, noch in het openbaar vervoer of in restaurants. De meeste mensen zullen je mijden. Over het algemeen is de Rottweiler geen geliefde hond bij mensen die hem niet kennen.

Eigenlijk is het ook geen hond voor de beginner. Hij is laat volwassen (drie jaar) en heeft een sterk karakter. Het is een waak- en verdedigingshond en je moet stevig in je schoenen staan om het dier goed op te voeden met de nodige kennis van zaken.

Zorg dat je bij een goede fokker terecht komt, want er is veel mee geknoeid en zowel lichamelijk als geestelijk is er het een en ander verkeerd gegaan door de grote vraag en het overdadig en verkeerd fokken.
Ivana
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Complimenten voor hoe je je verdiept in de aanschaf van een hond! Zouden meer mensen moeten doen. Waarom zou een Rottweiler niet kunnen als eerste hond? Mijn tip zou zijn om lid te worden van een forum specifiek voor Rottweilers, op die manier vind je echt goede fokkers en hoor je echte verhalen van liefhebbers van het ras. Verder krijg je een eerlijk beeld van rasspecifieke eigenschappen en ziekten die kunnen voorkomen bij Rottweilers. Op internet is over het ras ook veel te vinden: Bijvoorbeeld hier http://www.hondencentrum.com/hondenrassen/rottweiler/
Ik neem aan dat je je redenen hebt om een Rottweiler te willen. Zet voor jezelf op een rijtje wat die redenen zijn. Doe een test welk hondenras bij jou past. (te vinden op het internet) Denk aan je situatie nu, maar ook over 5 jaar, en over 10 jaar.
Consequente opvoeding (In mijn ogen heeft iedere hond daar echt op) is belangrijk! Daarmee zorg je ervoor dat je een leuke hond hebt. (Best belangrijk, ook gezien het formaat) Zorgen voor voldoende beweging (Zoek uit hoeveel dat is in de praktijk, en is dat haalbaar voor je?) Misschien kun je eens meegaan op een wandeling voor Rottweilers (ook op te zoeken via een forum) Past de (deze) hond in je leven, in je auto, bij je werk, bij je financiën, bij je plannen? Houdt er rekening mee dat je een geregeld leven gaat krijgen; iedere hond moet om de zoveel tijd uit. Alles is te leren, ook wat langer alleen blijven, maar dat vergt tijd en aandacht. En zeker de eerste jaren is het een investering.

Ik zou persoonlijk, als eerste hond niet voor een asiel hond / herplaatser gaan. Jij hebt nog geen ervaring met honden en een herplaatser heeft misschien speciale gebruiksaanwijzing. Een herplaatser is in mijn ogen vaak beter af bij een liefhebber van het ras.

Wij zijn 5 jaar geleden ook voor een hond gegaan en ik heb er geen dag spijt van gehad.
Een hond is namelijk ook heel leuk, trouw, gezellig, je maatje, en in de basis alleen maar goedheid. Ik wandel me suf, ben lid van een forum en doe mee met allerlei wandelingen en activiteiten met mijn hond. Ik hou ook van mijn katten, maar een hond vind ik toch wel veel leuker.

Heel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij vindt een ras willen omdat je één keer een lieve hond daarvan gezien hebt goed voorbereiden? Ik niet, sorry. Een beginner met een rottweiler: daar komt gewoon ellende van en al komt het niet, het risico dat het komt is levensgroot.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Helemaal eens met Pelle!
Wat ik nog wil toevoegen, op die forums hoor je zelden over de problemen van het ras, men houd het straatje graag schoon. Echte verhalen hoor je dus niet......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring met de fora waar ik lid van ben is juist dat men uit liefde voor het ras eerlijk is. Over karakter, over gebreken. Ook zeg ik niet dat de vraagsteller zich goed voorbereid op het hebben van een Rottweiler, maar op het hebben van een hond. Dat is wat anders. Hoeveel mensen gaan niet naar een dierenwinkel en kiezen een schattig pupje uit de etalage, zonder waar dan ook over na te denken?
Ik ben het alleen niet eens dat een rottweiler als eerste hond niet kan.
Ik zou het zelf niet doen, maar geloof er wel in dat het kan.
Ivana
11 jaar geleden
Van mij krijg je een plus. Echter je opmerking over consequente opvoeding is aanvechtbaar. Voor een beginneling is consequent een totaal onbekend begrip waar het de hond betreft. Met het advies consequent te zijn, blijft nog altijd de vraag wat dat dan wel moet inhouden. Je moet eerst de regels kennen ten aanzien van honden, voordat je ze kunt toepassen. Daarin schuilt juist de moeilijkheid bij een sterke hond, doe je dat niet goed en heb je geen ervaring met honden, dan zal de klap sterker aankomen dan bij een ras dat bij verkeerde behandeling minder risico oplevert.
Er zijn mensen die van nature een hond goed kunnen begeleiden, echter het merendeel moet veel lezen, veel adviezen krijgen en in de praktijk ervaringen opdoen.
Zoals al aangegeven,je eerst goed verdiepen in het ras.Je kunt hierover ook eens contact opnemen op onderstaande link.
Dan ga je op zoek naar een fokker via de http://www.nrc-rottweiler.nl/fokkers.html
Neem niet gelijk de eerste beste fokker want ondanks dat deze fokkers aangesloten zijn bij de club,wil dit niet zeggen dat die fokker oké is,dus als je er eentje gevonden hebt via de club,dan eerst googlen naar eventuele negatieve recensie's want ook onder de zogenaamd goede fokkers zitten slechte tussen.
Een goede fokker moet ook weten wat voor karakter zijn pups hebben,ze zien dit uit ervaring.
Je eerste hond zou dan ook een zacht karakter moeten hebben en dan natuurlijk ook naar een pupcursus met vervolg naar de elementaire gehoorzaamheidscursus.

Trappen lopen maakt niets uit,zolang het maar rustig gebeurd en je je hond niet als een wilde de trap op en af laat rennen,maar dit is bij jou niet nodig omdat je een lift hebt.
Let wel dat de hond veel beweging nodig heeft door je hond elke dag minstens één keer een lange wandeling van 1 1/2 a 2 uur te geven,maar dan ook niet alleen rustig wandelen,je kunt ook leren om te fietsen met de hond naast je want hij moet kunnen rennen,het is helemaal mooi als hij met soortgenoten kan spelen en rennen voor zijn beweging.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe pup als je eenmaal zover bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie weer reacties dat het een heel fout ras is. Excuseer mij, maar deze mensen zullen toch eventjes moeten nadenken voordat ze uit emotie, na een paar incidenten, gaan reageren.

Een Rottweiler is van origine een werkhond wat veel gebruikt werd op Duitse boerderijen. In tijden dat zijn arbeid niet gebruikt werd was deze hond altijd op de boerderij tussen de vrouwen in kinderen. Hierdoor is deze hond zeer beschermend en zeker niet verkeerd in de buurt van kinderen.
Ikzelf heb altijd herders gehad en deze zijn "gevaarlijker" in de buurt van kinderen dan alle Rottweiler die ik ken. Dit heeft gewoon te maken met het gebruiksdoel waarop de herders zijn gefokt.

Het zijn de tegenwoordige baasjes die deze hond een slechte naam bezorgen. Je krijgt zelfs een chiwawa vals en zeer kind onvriendelijk als je je best maar doet.

De Rottweiler heeft helaas een slechte naam gekregen doordat deze hond er imposant en stoer uitziet. Een paar verkeerde baasjes en we hebben een recept voor incidenten. In mijn optiek is niet de hond de schuldige maar de baas. Je ziet nu hetzelfde gebeuren met de Stafford bull terrier. De jeugd neemt deze hond omdat hij er zo stoer uitziet maar vergeten wat de hond nodig heeft. Daarom zie je veel Stafford's terug in het asiel.

Wil je een hond? Neem dan een hond die bij je past en geschikt is voor de omgeving. Ik zie dat je op een appartement woont. Dus ik ga er vanuit dat je in een stad of wijk woont. Denk dan even goed na over welke hond en de grootte van de hond. Een grootte hond lijkt heel leuk maar ze kosten ook veel meer dan een kleine. Hebben veel meer ruimte nodig. Sommige rassen hebben veel beweging nodig etc.
En het plezier van een kleine hond is zeker niet minder. Daarbij denk aan de verantwoordelijkheid die je hebt om elke dag hem meerdere malen uit te laten EN de rotzooi op te ruimen.

Veel succes in je besluit.