Hoe komt het dat katten altijd op hun poten terechtkomen en honden niet? De zwaartekracht geldt toch voor iedereen?

Of heeft dat daar niks mee te make

Toegevoegd na 9 seconden:
*maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Katten kunnen met hun oorharen (binnenkant) "voelen" naar welke kant ze moeten draaien om goed neer te komen. Hij weet dus wat "beneden" is en draait zijn kop richting beneden en zijn lichaam draait automatisch mee. Daarbij strekt een kat zich uit zodat er in zijn oksel en lies een huidflap ontstaat waarmee ze hun snelheid bij het vallen aanzienlijk vertragen en dus zachter landen. Zie de link voor een filmpje op NGC.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het evenwichtsorgaan van katten is super ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten komen niet altijd op hun poten terecht.

Mijn kat viel uit het raam kwam deels met zijn rug deels met zijn achterkant op een stuk hout. Hele kom rond zijn achterpoot kapot, hij is nu voor altijd mank (maar wel heel lief).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet zo zeker of katten altijd op hun pootjes terechtkomen. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat een van mijn katten van een balkon viel en in een aantal gevallen moest ik met de kat naar de dierenarts wegens een gebroken pootje.
In een geval zag ik hem vallen en viel hij op zijn zij, dus niet op zijn pootjes in de struiken. Gelukkig geen verwondingen, door de struiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat kan supersnel zijn evenwicht terugvinden met zijn staart. Daarom is een kat zonder staart niet meer in staat evenwichtsoefeningen op een boomtak uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar een hond heeft ook een staart hoor..
De staart van de kat houd zijn lijf in balans die draait als het ware in het rond terwijl hij van een hoogte springt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kat die op z'n poten terecht komt heeft (bijna) altijd een hele lap vel onder z'n voor poten als hij z'n voor poten naar voor strekt dan komt dat vrij en daarmee kan een kat zich omdraaien.

wat hier staat hoeft niet helemaal waar te zijn, ik ben laatst bij een docu over katten op tv binnen gevallen en daar werd zoiets verteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten hebben een flexibel lichaam, daardoor kunnen ze draaien in de lucht. Soms kunnen ze beter van een grotere hoogte vallen dan van een kleine, omdat ze dan tijd hebben om hun lichaam goed te draaien. (Ook weer niet van te grote hoogte dan hè).
Het sterk wendbare lichaam en een goed ontwikkeld evenwichtsorgaan, dat is het voornamelijk.
Maar het gaat niet altijd goed hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje :)
laten we het er op houden dat katten "meestal" op hun pootjes terecht komen. Bij onze katten is het zo dat als ze van een te lage hoogte vallen ze meestal op hun zij belanden (dan snel opspringen en wegrennen).

Ik heb ooit ergens gelezen dat katten van een hogere val beter hun evenwicht terug vinden wegens de flexibele rug en de staart.

bij een te hoge hoogte schijnen ze ook aardig moeite te hebben met het landen op 4 poten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kwamen katten maar op hun poten terecht, ook al breken die regelmatig bij een val.
door z'n staart en soepele lichaam kan een kat zich zodanig draaien tijdens de val, dat hij vaak op de poten landt.
vaak is het ook een 3puntslanding, en raakt de kaak ook het plaveisel.
de beste kans maken katten nog als zij van hoogtes tussen 2 hoog en 4 hoog vallen.

honden zijn, door hun minder soepele lichamen, nog veel minder fortuinlijk bij een val.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje +