Onze kat vecht vaak met de buurkat. Wat moet ik hiermee?

Onze kat vecht bijna dagelijks met de buurkat. Het probleem is dat onze kat steeds de pineut is en gewond uit die gevechten komt. Hij heeft nu bijvoorbeeld ook een flinke wond bij zijn nek. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze niet meer vechten? En is het slim om naar de dierenarts te gaan met zo'n wond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (4)

wellicht is de buurkant ongecastreerd? deze katten kunnen gemene vechtersbazen zijn.
ook gecastreerde katers kunnen elkaar echter totaal niet liggen.
met een flinke wond zou ik even naar de dierenarts gaan.
ook kleine wondjes goed in de gaten houden, want die kunnen zich ontwikkelen tot gemene abcessen.
ik zou mijn kat na al die vechtpartijen ook laten controleren op fiv, oftewel kattenaids.

dit alles moet voor je kat heel veel stress opleveren.
ik zou zeker overwegen de tuin af te zetten, zodat je kat veilig naar buiten kan.
bijkomend voordeel is dat hij dan ook niet kan worden mishandeld, vergiftigd of aangereden.
ook hoef je zo niet bang te zijn dat hij zoek kan raken.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit wel eens aan gedacht om de katten niet naar buiten te laten gaan? Onze katten komen niet buiten, en hebben dus ook dit probleem niet. De rest van de buurt hoeft geen last te hebben van dieren die WIJ willen houden. Zoals kattenhouders vaak zeggen: het is de natuur om ze buiten te laten lopen, zou ik zeggen dat het dan ook de natuur is dat ze vechten met elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, bovenstaan moest een antwoord op de vraag zijn, geen reactie op het antwoord van Rieneke.
Rieneke1
11 jaar geleden
gast, mijn katten komen graag buiten op mijn grote overgaasde balkon.
ze hebben daar uitkijkplekjes, halen een frisse neus, kunnen achter vliegjes aan, kortom het voegt veel toe aan hun leven als ze wel naar buiten kunnen.
daarom zou ik eerder kiezen voor afzetten, of voor een ren.
Ooit wel eens aan gedacht om de katten niet naar buiten te laten gaan? Onze katten komen niet buiten, en hebben dus ook dit probleem niet. De rest van de buurt hoeft geen last te hebben van dieren die WIJ willen houden.

Zoals kattenhouders vaak zeggen: het is de natuur om ze buiten te laten lopen, zou ik zeggen dat het dan ook de natuur is dat ze vechten met elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@gast74483, dit zou kunne werken als je de kat van kitten af aan niet buiten laat. Maar een kat die dit al gewend is, kun je het heel moeilijk afleren. Onze katten komen ook niet buiten, maar dat hebben ze van kitten af aan mee gekregen. Mijn enige reden is dat ik bang ben dat ze doodgereden worden, of vergiftigd, of niet meer terug komen.
Mijn kat (poes) is toen we hier net woonden ook diverse keren gewond thuisgekomen. Dan blijft ze eerst twee of meer dagen weg (gewond in de greppel) en dan komt ze thuis, een keer met een open buik en een keer met een grote snee in haar nek. Beide keren ben ik meteen naar de dierenarts gegaan, al was het weekend. Omdat de wond al een paar dagen oud was, kon het niet meer gehecht worden, maar het is wel goed schoongemaakt, en ze kreeg antibiotica mee. Pillen wilde ze niet, maar een injectie vind ze helemaal niet erg. Daarna knapte de wond snel op. Dus wat betreft naar de dierenarts: ik doe het wel en de kat heeft er baat bij.

Voor wat betreft wat je tegen het vechten moet doen: onze poes weet nu om welke kat (ten) ze met een boog heen moet lopen. Als ze die niet zou kunnen vermijden, zou ik haar in de afgesloten tuin houden, ook al was het een zwerver toen ze bij ons aan kwam lopen, en jarenlang buiten gewend. Liever een ongelukkige kat binnen, dan een dode buitenshuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien bewaken ze hun territorium en daardoor kunnen ze gaan vechten. Dat is bij mijn kat wel zo maar hij overleeft het telkens weer (gelukkig). Je kan je kat ook in de avond naar buiten laten dan zijn er niet zo veel katten buiten.