Hoe kan ik mijn kitten van 9 weken laten wennen aan aaien?

Ik heb nu 5 dagen 2 kittens van 9 weken gehaald van een kwekerij. Broertje was sowieso al wat bang voor vreemden maar liet zich wel oppakken en knuffelen door de eigenaresse. Zusje was ook iets angstig maar die is al volledig gewend en komt al heerlijk bij me op de bank zitten spinnen en wil graag geaaid worden.

Het broertje speelt met zijn zusje, komt goed eten en eet ook uit mijn hand. Alleen als ik hem wil aaien schrikt hij en rent hij weg. Hij kan soms zelfs uithalen. In zijn slaap mag ik hem wel aaien en als hij half wakker wordt ook en ligt hij enorm te spinnen. Maar helaas heeft hij nog een spanningsboog van niets en schrikt en rent dan weer weg.

Hoe kan ik hem laten wennen aan het aaien?

Toegevoegd na 57 minuten:
Met kwekerij bedoel ik een boerderij waar ze rozen kweken. Ze liepen daar in de kas. Ze zijn wel gewend met mensen. Het dochtertje kon ze zo pakken en met ze spelen en knuffelen. Alleen zijn ze dus niet in hele huiselijke kring opgegroeid.

Eten doet hij wel al uit m'n hand, hij eet het liefste m'n vingers erbij op.

Toegevoegd na 20 uur:
Misschien is het te vroeg. Maar aan de andere kant ben ik blij dat ze al aan het huiselijke leven kunnen wennen en ze hebben elkaar om de 2e socialisatie fase door te komen. Ze spelen, eten en slapen samen.
Ze gaan elke dag weer met sprongen vooruit en mag hem tijdens het eten al voorzichtig aaien. Ze komen er wel. Ook al moet ik nog een hele tijd geduld hebben met hem. Ik vraag alleen wat tips! geen discussie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeggen dat negen weken te jong is om uit het nest gehaald te worden is natuurlijk alweer te laat.... Zijn de poesjes wel goed gesocialiseerd, of heb je met die ene gewoon geluk gehad?
Rieneke1
11 jaar geleden
vraag me af wat er precies met kwekerij bedoeld wordt.
gaat het om een boerderij-achtige setting, of gaat het om een vlaamse kweker, dus fokker?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet gesocialiseerd dus ; 'terreinkatten' die af en toe mensen zien. Tja.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeur toch niet zo!
Gebeurd is gebeurd en deze beestjes hebben nu dit huisje.
Dan moet je het doen met wat je hebt.
Geef advies als je er wat van weet.
Geen straf. Elke keer dezelfde opmerking met " te vroeg uit het nestje zie je wel" daar is niemand bij gebaat. Maritjf, gewoon ervoor gaan.
Niet elke kitten komt uit een perfect nestje op de perfecte tijd in een perfect huisje. (blabla)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk ,gebeurd is gebeurd, maar het is in het belang van de dieren elf natuurlijk wel prettig als het niet al te vaak gebeurd. Je moet ze de kost geven die nog steeds denken dat 8weken wel een mooie leeftijd is om een poesje uit het nest te halen. Hoe meer en hoe vaker duidelijk wordt aangegeven dat dat te jong is, en dat je idealiter 12 tot 15 weken (als ze helemaal gespeend zijn) moet wachten, hoe beter. Nu valt het nog wel mee en zijn ze in elk geval een beetje aan mensen gewend; dikke kans dus dat het nog wel goed komt. Maar als je die grenzen nog wat verder oprekt, ligt er voor de kat vaak maar één doel in het verschiet : het asiel. En dat is natuurlijk ook voor het baasje niet leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herhalen jullie het daarom bij elke kitten-vraag die gesteld wordt?
Deze mensen die de vraag stellen hebben de kittens immers al. Volgens mij roep je dan naar de verkeerde doelgroep (= de mensen die nog een kitten willen halen) Het klinkt vaak als "ik heb het toch gezegd". Erg vervelend. Juist omdat er niks meer aan te doen is.
Deze kittens hebben ten minste een huisje!
Ipv dat ze aan hun lot over gelaten worden, doodgereden, verdronken of naar het asiel of weet ik veel wat voor nare opties. Ik vind elk jaar wel weer een kitten in het bos hier (buitengebied, waarvan mensen blijkbaar denken dat moeders met kittens wel overleven in het bos of zo...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil toch ook nog wat zeggen over die 8 weken!!!
Ik heb meerdere kittens (nu lekkere huiskatten) met 8 weken uit het nestje gehaald omdat het beter was. Manege-kittens waar niemand naar om keek.
Vol vlooien, wormen en weet ik veel!
Die haal ik graag op na 8 weken.
En ze zijn allemaal groot en gezond geworden. Je moet niet alles over 1 kam scheren.
Niet altijd is het een stamboom-nestje wat netjes ter wereld komt en ingeent wordt.
Volgens mij is nog steeds 90% van die "wildgroei".
haal maar lekker op na 8 weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen doen onderzoek VOOR ze zich een huisdier aanschaffen, en komen wellicht ook al googelend op GV terecht. Het zijn geen strikt persoonlijke prive-antwoorden, hoor. Maar je hebt gelijk hoor ; hou het afdankertjes- en zwerfkattenprobleem maar gewoon lekker in stand; heeft uiteindelijk niemand last van. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind het inderdaad typerend, dat ik bij iedere vraag lees dat 8 weken veel te vroeg is, en er nog steeds hele volksstammen zijn die hier op GV vertellen dat ze net een katje van 8 weken hebben opgehaald. Lezen al die mensen GV pas als ze het katje al hebben?
Ik vind het een goede zaak om het overal te herhalen, dat een kitten zijn moeder de eerste 12 weken nodig heeft.
En KatjeD heeft natuurlijk een punt, dat katten die niet in huis onder goede omstandigheden opgroeien, blij zullen zijn als ze met 8 weken een beter thuis krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, wat moet er dan met afdankertjes en zwerfkatjes gedaan worden?
Laat maar zitten waar ze zitten? Ik ben in mijn uppie niet in staat op het afdankertjes en zwerfkatjesprobleem in stand te houden.
Ook niet om het op te lossen.

Het beste antwoord

1. Veel geduld en geen hoge verwachtingen in het begin
2. Heel veel tijd en inzet
3. Het kitten in het begin in een kleine ruimte houden
Schuwe Kittens
4. Neem bij voorkeur niet 2 schuwe kittens samen
5. Doe veel met het kitten

Toegevoegd na 1 minuut:
In de bron vindt u meer informatie.
Toen ik mijn kitten pas had gekregen, was het ook een hele schuwe kitten, nu nogsteeds wel een beetje, maar ze laat zich wel aaien, ze vindt het zelfs fijn. Dit in tegenstelling tot het begin, waar ze vaak haar poot uithaalde of hard wegrende.

In de bron vind u meer informatie (die mij toen heeft geholpen!) Hopelijk helpt dit u ook verder.

Veel succes, en geniet van je kittens ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

vooral volhouden, hij is kennelijk wat bangig, maar kan ook niet goed gesocialiseerd zijn. ze komen van een "kwekerij", daar begrijp ik uit dat ze niet in huiselijke kring, oftewel binnen, zijn geboren/opgegroeid.
dat betekent te weinig contact met mensen.

als je aait en hij schrikt steeds, is het misschien beter hem met spel dichterbij te krijgen, nooit aaien tijdens spel, nooit met je hand laten spelen.
pak een hengel, touwtje eraan en "muis" en laat hem eindeloos springen en rennen achter de muis aan. eenmaal moe zal je daarna wél kunnen/ mogen aaien, niet meteen, maar mettertijd.

succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is een risico als je kittens in huis haalt die niet goed gesocialiseerd zijn. juist tussen 3 en 7 weken wennen ze makkelijk aan mensen, maar ook aan auto's, stofzuigers, en noem maar op.
heel goed dat je twee kittens hebt genomen; ze zitten nu in de 2e socialisatiefase, waarin ze leren omgaan met grenzen en frustraties.
jammer dat mams er niet meer bij is, maar gelukkig leren ze wat dit betreft ook het eea van elkaar.
laat het katertje maar en dwing hem nergens toe; goede kans dat hij zich optrekt aan zijn zusje als je hem de tijd en rust gunt.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke, echt een dooddoener van " dat is het risico..."
Daar is immers NIKS meer aan te doen. Je geeft ook geen enkel tip.
Laat hem maar aan zijn lot over.
Misschien trekt hij zich wel op aan het zusje...
Rieneke1
11 jaar geleden
katje, mijn antwoord is niet alleen voor vs bedoeld, maar voor een ieder die het leest.
als maar een persoon zich realiseert dat hij beter kan wachten, dan is dat meegenomen toch? en mijn tip is; niet dwingen, niet achteraan gaan jagen.
Hij is vast te vroeg uit zijn nest
En vast niet goed gesocialiseerd.
Maar daar heb je nu niks meer aan natuurlijk!
Deze 2 kittens is wat jij hebt. :)
Du shier een oplossing voor wat schuwere beestjes (ik heb net een zwervertje hiermee knuffelig gekregen)

Geef ze niet de hele dag te eten (is wel "normaal" bij katten)
Maar geef ze op bepaalde tijden eten.

Het gaat nu om het mannetje:
Zorg dat hij om bij het eten te komen, uit zijn verstopplek moet komen (hij is schuw, dus ik neem aan dat hij een verstopplekje heeft).

De eerste keer niet te ver, gewoon een stukje.
Jij zit er zelf vlak bij, alsof je hem zou willen /kunnen aaien. Haal het eten weer weg, als hij wat op heeft maar nog niet vol is. Dan kan je het nog een keer doen.

De 2e keer wat verder weg. De rest (dat je er dichtbij zit en niet alles laten opeten hetzelfde)

3e keer nog een cm verder, etc.

Als hij ver genoeg erbuiten is, probeer dan voorzichtig hem te aaien.

Zo leert hij jou associeren met eten (=goed)
En het aaien gebeurt bij iets fijns (eten) dus wordt dan ook iets fijns.

Doe voorzichtig en geduldig. Neem er de tijd voor en geef hem geen eten zonder jou erbij. Hij mag natuurlijk wel eten, maar steeds probeer je, dat hij er wat voor "terug" moet doen (= een aanraking / een aai).

PS spelen met je handen vind ik helemaal geen bezwaar. Je wilt hem toch laten knuffelen met je? Handen = knuffelen. En spelen = fijn. Weer een goede associatie.

Let wel op, dat het spel niet te dol wordt, dat doet zeer (voor jou). je kunt dan een vuist maken van je hand (en dan stilhouden), dan krijgt hij er geen grip meer op.
Hengeltjes zijn wel helemaal gaaf hoor! Bij de Action heb je ze al voor 99 cent. En ze gaan helemaal uit hun dak.

Maak er hoe dan ook een leuk spel van, en het gaat je vast lukken.
Succes ermee.

Toegevoegd na 15 uur:
Ik lees nu iets, wat ik niet bedoel.
De kitten moet natuurlijk wel kunnen eten als je niet thuis bent of 's nachts als je slaapt.

Maar als je thuis bent, geef je hem geen eten "zomaar".
Je kan hem natuurlijk wel 10 keer eten geven, zodat je veel kunt oefenen met het aaien / knuffelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
katje, het is voor een kitten van belang onbeperkt te kunnen eten.
verder is spelen met je handen erg onverstandig.
dat is idd leuk bij een kitten, maar als er na verloop van tijd een kat van 4 kg in je handen hangt is minder.
beter leer je ze van jongs af aan dat handen om te aaien zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is echt ook van belang om een kat te socialiseren in huis. Anders heb je 15 jaar lang een angst-haas. En opvang kittens liggen ook niet aan een infuus, ook die krijgen om de paar uur hun flesje. Daar moet je dus best een middenweg in kunnen vinden.
Rieneke1
11 jaar geleden
we begrijpen elkaar denk ik verkeerd.
spelen is prima, met een vetertje of propje.
aaien en kroelen is ook prima, met de handen.
alleen spelen met de handen is not done. en als je bijna voortdurend thuis bent, dan zou je het idd zo aan kunnen pakken zonder het kitten tekort te doen.
jij zegt; geef het kitten op bepaalde tijden te eten.
als je dat iedere twee uur kan doen is dat prima.
voor de nacht moet er uiteraard wel gewoon eten staan.
wil ik toch even duidelijk stellen, voordat mensen gaan denken dat drie keer voeren okee is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb ik dat al veranderd in mijn antwoord (bewerking)
Rieneke1
11 jaar geleden
ah, ik zie het nu pas, sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft helemaal niks.
Ik geloof, dat er ook maar weinig tijd tussen zat, dat ik het bewerkte en jij weer reageerde.
Beter 2 keer hetzelfde dan verkeerd laten staan.
Dit had ik ook met mijn kitten, ze zijn natuurlijk nog banging. Laat hem eerst even aan je hand ruiken, als hij dat niet wil probeer dat later dan nog een keer. Als hij wel aan je hand ruikt, kan je hem rustig proberen te aaien. Vooral ook rustig blijven en geen onverwachte bewegingen maken, of ineens heel hard gaan schreeuwen ofzo.