Wat zijn de voor en na delen van het houden van fretten als huisdier? Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet je allemaal aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Een fret zit - qua soort dier om te houden - een beetje tussen een hond, een kat en een konijn in , met alle voor- en nadelen van dien.

Je KUNT ze uitlaten/met ze wandelen, maar het hoeft niet, je kunnen ook op de bak leren gaan - of ze zoeken zelf een plekje uit ;dat is dan weer minder.

Je moet ze wel een beetje opvoeden (meer dan een kat, maar beduidend minder dan een hond) , en er gaat wel aardig wat tijd in zitten.

In tegenstelling tot honden en katten echter moeten e wel beschikken over een (GROOT!) hok, groter naarmate ze minder vaak los kunnen / mogen lopen. Een verbouwde kast met een deur met gaas die goed schoon te maken is, en laddertjes tussen de 'verdiepingen' voldoet vaak uitstekend.

Het grootste nadeel van fretten is dat je ze ruikt. Zelfs als ze geholpen zijn, houden ze de typische bunzinglucht, die je maar moeilijk kunt leren waarderen. Een diervriendelijk middel is daar niet tegen.

Verder zijn het geen geschikte huisdieren voor kinderen, en zijn het bijzonder creatieve roofdieren, die je altijd een stap voor zijn.

Voor alle mogelijke informatie kun je uitstekend terecht bij Stichting de Fret, want 2500 tekens hier is even te weinig om overal op in te gaan. Al met al zijn het ontzettend leuke huisdieren, mits je HEEL goed weet waar je aan begint !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De voordelen zijn:

Hele leuke diertjes waar je vaak om kan lachen want het zijn af en toe net clowns,je kunt ermee naar buiten tenzij ze ingeent zijn en aan een tuigje lopen want ze zijn behoorlijk snel.

De nadelen zijn:Ze stinken behoorlijk[muskusgeur]ze poepen ontzettend veel dus je moet een paar keer per dag het [w.c.]bakje schoonmaken.Je kunt ze geen seconde alleen laten als ze even uit de kooi zijn want ze klimmen overal op en in,het zijn ook echte gravers,een plantenpot met aarde is niet veilig voor ze.

Je hebt een groot hok met stevige tralie's nodig want het gebit van fretten kun je vergelijken met een kattengebit,ze eten speciaal frettenbrokjes,maar mogen ook een vers kuikentje want het zijn tenslotte roofdieren.
Ik weet niet of er nu ook blikvoer voor fretten is,maar vroeger gaf ik ze blikvoer dat een kat eet.

In de kooi of hok vooral geen bodembedekking in de vorm van hooi,stro of zaagsel of wat dan ook,gewoon een bodem met alleen een paar oude lappen waarop ze kunnen liggen.
Je kunt ook van een oude lap een hangmatje maken want daar zijn ze meestal dol op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
tenzij ze ingeent zijn? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Rieneke,een fret die buiten komt,moet jaarlijks ingeent worden tegen hondenziekte.
Rieneke1
11 jaar geleden
klopt maria, maar jij schrijft eigenlijk dat een fret die ingeent is *niet* naar buiten mag :)
Voordelen: het zijn ontzettend leuke speelse diertjes. Ze kunnen ook prima uit de kooi. Je kan ze mee naar buiten nemen, om te wandelen. Al is dat natuurlijk een risico met honden in de buurt. In de bossen mag het vaak niet.

Nadelen: zolang je ze niet laat helpen kunnen ze behoorlijk stinken. Je moet ze in de categorie hond/kat zien. Dieren als vogels, knaagdieren zien een prooi voor ze. Deze dieren worden angstig als je ze hebt en je neemt een fret.

Als je verkouden bent wordt je fret het ook waardoor je ze nooit moet verzorgen als jezelf grieperig bent anders worden ze ziek.

Er wordt geadviseerd als je met een fret begint eentje van een jaar te nemen zodat die al opgevoed is. Na een jaar of 3 kunnen ze diverse gezondsheidsklachten krijgen. De dierenarts is prijzig.

Aanschaf: een frettenkooi en speeltjes. Als je op de frettensite kijkt kan je kijken wat er verkrijgbaar is.