hoe kan ik mijn dieren nog beter beschermen tegen steenmarters?

ik had thuis 4 kippen en 3 cavia's, het begon ermee dat er op een ochtend 1 cavia weg was, er was een kleine kans dat hij ontsnapt was en ik heb de omheining goed nagekeken (ze zitten allemaal buiten in een ren en beide een eigen hok.) maar ik kon niks vinden, ik zag ook geen spoor van een gevecht, heb snachts ook niks gehoord env. maargoed toch nog een extra steen op het dak van het caviahok. (het caviahok wordt trouwens afgesloten door een deur die ik ervoorschuif en die zat ook nog dicht op de betreffende ochtend.) dezelfde week nog lag s ochtends het dak van het caviahok eraf en de steen ernaast, de cavia's waren verdwenen. dit is nu een maand geleden, ikzelf ben ondertussen uit huis en woon in het buitenland, mijn moeder verzorgd de kippen maar kwam nu met een slechte mededeling, er waren gaten gegraven in de ren. naar wat zij beschreef waren het weer de steenmarters. gelukkig kunnen ze niet door het kippengaas komen, maar nu zoeken ze een andere weg, de gaten waren typerend voor steenmarters, alleen het rare is dat ze niet aan de rand van het kippenhok zijn gaan graven (steenmarters graven altijd letterlijk aan de rand.) anders hadden we daar gewoon tegels kunnen leggen, nu dus de vraag: wat kan ik nu nog meer doen? ik kan moeilijk de hele ren gaan betegelen, want dan is er ook niks meer aan voor de kippen. iemand nog ideeën? ik ben zelf trouwens tot eind december niet thuis: dan koop ik een nieuw en beter hok voor de cavia's, alvast hartelijk bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ren uitgraven en ook gaas aanbrengen " ondergronds" en een afsluitbaar slot op de bovenkant. Er wordt hier gezegt dat wc houders citroen steenmarters afschrikt mischien soepblik met gaatjes op elke hoek met wc blok erin? Al weet ik niet of dit helpt, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor het ondergrondse gaas!

Andere antwoorden (3)

Steenmarters hebben een hekel aan muziek.
Ik weet niet of dat mogelijk is, bij jou, buiten. (buren?)
Maar ze hebben ergens in Nederland in een schooltje gezeten en daar hebben ze ze weggejaagd met klassieke muziek.

Dit weet ik niet zeker: maar volgens mij zijn steenmarters beschermd en kan je dus bij de dierenbescherming ook advies vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cavia's binnen in huis houden,ze zijn zo wie zo niet vorstproof.Maar ik zou geen nieuwe cavia's meer buiten houden.En de kippen in een schuurtje s'nachts,dat hebben wij hier ook vanwege de vossen en marters,het was wel geen kippenhok ,maar we hebben een nachthok erin gemaakt.Broodnodige noodzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al eens een draadje gespannen met stroom erop? Doet mijn buurman ook om katten bij zijn volière weg te houden. Je kunt bij tuincentra, bouwmarkten of een ijzerhandel verschillende van zulke omheinings trafo's kopen. Kleine versie van wat er om een koeien en paardenwei staat. Anders gaas rechtop in de grond steken. Ik weet niet hoe diep marters graven. Met een steekschop recht in de grond steken en zo een "geultje" steken. Daar dan gaas inschuiven.