Kun je een kat afleren op de meubels te kruipen en enkel nog op haar speelgoed? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.3K

Antwoorden (4)

Je kunt aluminiumfolie op de meubels leggen, als je de kat niet in de gaten kunt houden, of als je weg moet - ze vinden dat akelig aan hun voetjes. Als je wél in de buurt bent, kan je de plantenspuit gebruiken, en met een diepe, harde stem 'néé' of 'foei' roepen.
Zorg ook, dat je een krabpaal in huis hebt, of als je groot woont, meerdere : ze moeten hoog genoeg zijn, dat de kat zich in volle lengte moet kunnen uitrekken als hij.zij z'n 'nagels scherpt' (eigenlijk zetten ze hun geurtje af - er zitten kliertjes tussen hun tenen/vingers).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat wil van nature hogerop en van boven de boel in de gaten houden. Je kunt een kat dus wel via allerlei truukjes zover krijgen dat ze niet meer op de meubels klimt, maar dat is tegennatuurlijk. Ze wil via de bank op de kast en liefst nog hoger. Op de bovenste trede van de trap is ook zo'n geliefde plek.
Wel kan je verbieden dat ze de boel kapotmaakt en daarbij doet de krabpaal (iedere keer weer heen brengen) en de plantenspuit (nat spuiten als ze op de meubels krabt, vastpakken en naar de krabpaal brengen) goede diensten.

Maar een kat is geen hond en moet zich vrijelijk door het huis kunnen bewegen. De kamers waar ze echt niet mag komen (slaapkamer? en babykamer?) moet je dan gewoon gesloten houden.
Ivana
14 jaar geleden
Je zou er peper op kunnen strooien, daar houden katten niet van. Katten houden ook niet van mandarijnen schillen (of zowiezo scherpe luchten).

Verder helpt een plantespuit erg goed. Je moet ze natuurlijk niet zeiknat spuiten, maar als ze op de meubels springen een klein spuitje. Katten houden daar echt niet van.

Je zou op de knuffeltjes (muisjes etc) een beetje valeriaandruppels kunnen doen. Daar worden ze helemaal roezig (rustig) van. Ze gaan eraan likken. Het is niet schadelijk. Dat kan je trouwens ook op de kattenpaal doen. Dan weten ze in ieder geval dat ze daar hun nagels aan kunnen krabben ;-)

Toegevoegd na 3 dagen:
de valeriaan is misschien niet helemaal duidelijk geformuleerd... ik bedoelde ermee dat katten reageren op die druppels. Dus als je het op hun speeltjes smeert ze daarmee gaan spelen (en eraan likken). Dan blijven ze wel van jou spullen af. En als je het op de krabpaal druppelt gebruiken ze ook die krabpaal.
Dat rustig worden was eigenlijk gewoon bijzaak ;-)

Verder zou je misschien (als je dat nog niet hebt) een kattenmand kunnen neerzetten of hangen (aan de verwarming). Dan hebben ze hun eigen plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een kat in huis hebt, moet je driedimensionaal gaan denken.
je kan een kat prima leren om niet op bepaalde plekken te komen, haal hem er keer op keer vanaf, en de kat zal, zolang jij in de buurt bent, niet meer op je meubels komen.
wil je de kat bijvoorbeeld niet op een kwetsbare bank of stoel, dat kan je stevig karton of een plaatje triplex of zo bekleden met plakplastic, plakkant naar boven.
katten vinden kleefpoten verschrikkelijk.
maar een kat wil de hoogte in, dat is de aard van het beestje, dus je zal alternatieven aan moeten bieden.
sowieso een flinke klim/krabpaal, maar maak meer plekjes vrij, zodat je kat een ruime keus heeft.
ontruim een stuk vensterbank, zet een kartonnen doos op of in een kast, laat je fantasie maar werken.
zo komen jullie vast tot een goed compromis ;)
Rieneke1