Wat is de juiste aanpak van beweging voor mijn te zware hond met hartprobleem?

Mijn hond is vandaag geconstateerd met hartprobleem (hartspier is erg fragiel t.o.v. een vergroot hart) daarnaast heeft ze veel vocht in de longen dus bij langer inspannen gaat zij erg hoesten en hijgen. Ook heeft ze last van overgewicht, wat ik nu graag wil aanpakken. Enerzijds lijkt mij beweging goed zodat haar hart goed haar bloed rondpompt, conditie verbeterd en afvalt. Anderzijds ben ik bang dat het hart te veel belast wordt en ze zal weer veel hoesten en kuchen. Wat is voor mijn lieve Sheltie de juiste aanpak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Een hartaandoening geneest niet, maar een consequente behandeling kan de ernst van de verschijnselen verminderen en de aandoening zelfs stabiliseren.

De therapie bestaat uit 4 onderdelen:

1. Beweging
De meeste honden zijn van nature actief, het is belangrijk dat ze regelmatig beweging krijgen. U zult een balans moeten vinden tussen rust en beweging, waarbij u alert bent op overbelasting (zeker bij hoge buitentemperaturen!).

2. Voeding
Gezonde voeding is belangrijk, en enkele voedingsstoffen hebben een positief effect op het hart. Er zijn speciale diëten beschikbaar.

3. Medicijnen
Na het totaal onderzoek zal uw dierenarts u medicijnen voorschrijven:

http://www.dierenkliniekecht.nl/hartaandoeningen

Het beste is om de hond dus wel zijn beweging te geven,maar je hond niet zo ver te laten gaan dat zij hiervan last krijgt dus niet te veel inspanning.

Nog belangrijker is het om haar af te laten vallen,hier zijn ook speciale dieetvoeders voor te koop,maar dit kun je het beste met je da overleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt,het beste kun je een gedeelte van de dagelijkse maaltijd als beloning gebruiken.
afvallen is logisch en met een hond met een hart probleem wordt meer lopen te veel waarschijnlijk.
een goed idee is hydrotherapie, lopen in water, dan ben je lichter en is het minder zwaar om te lopen.
voordat je dit doet, wel eerst de dierenarts raadplegen, of dit een goed idee is voor je hond.

van onderstaande bron:

Dieren fysiotherapeuten

Hydrotherapie voor honden is meer dan een hond laten
lopen in een waterbak. Hydrotherapie is onderdeel van
het dier fysiotherapeutisch behandelplan.
Dieren fysiotherapeuten zijn beweging- en trainings-specialisten.
Vergoeding van de behandelingen is mogelijk.

http://www.hydrotherapiehond.nl/