Hoe wist een postduif vroeger waar hij de post heen moest brengen?

Of is het hele "postduif verhaal" een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel, meestal staat het adres op de envelop ;-)

Het beste antwoord

Nee, het is geen fabeltje. Duiven werden in vroeger tijd meegegeven in manden om later teruggestuurd te worden naar de plaats van oorsprong. De boodschap die zij meedroegen werd in een kokertje aan een van beide poten gebonden. Daarvoor werd heel dun rijstpapier gebruikt wat vrijwel geen gewicht had.
Ook in oorlogstjd werd wel gebruik gemaakt van postduiven.

De sport is hier later uit ontstaan. Omdat er telegraaf- en telefoonverbinding was, waren de postduiven niet meer nodig om berichten snel ter plaatse te krijgen. Nu kooit men de duiven op, vaak in de broedtijd, zodat er voor de duiven reden is om snel terug op honk te zijn. Er zijn met deze sport grote bedragen gemoeid. Bij aankomst wordt de duivenring dan in een klok gestopt en wordt gekeken welke duif het snelst weer terug is. Het is dus een vervanging van het oude 'beroep' van de POSTduif.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de zekerheid: die duiven VLOGEN dus terug!
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meest logische en complete antwoord. Dank je :)

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk wordt de duif meegenomen naar die andere plek vanwaar hij weer terug vliegt naar zn "huis"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Postduiven worden vanaf een bepaalde plek losgelaten en kunnen dan 'naar huis' vliegen.
Als je dus een berichtendienst tussen belangrijke plekken op wil zetten, moet je de duiven eerst van de ene plek (de thuisplek) naar de andere brengen, voordat je er een bericht mee kunt versturen op het moment dat dat nodig is.

Het is dus onmogelijk om een postduif post te laten bezorgen op meerdere plekken. Hij heeft maar EEN standje, en dat is 'naar huis'.

Kijk ook eens bij onderstaande vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Link naar bron is het antwoord op deze vraag :P
+je ;)
De duiven vliegen altijd terug naar hun eigen hok. Dus bracht men duiven naar andere plekken die mogelijk post naar het adres van de duif moesten kunnen versturen.
11 jaar geleden
Je kunt postduiven geen post laten versturen, omdat ze altijd weer naar het hok van de duivenmelker terug vliegen. Zo zijn ze getraind het zijn sportduiven, dus voor de post te laten brengen moet je toch echt de postbode laten komen.

Toegevoegd na 35 seconden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/postduiven-post-bezorgen.37750
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Echt een fout antwoord. Ze heten niet voor niets postduiven. Ze werden zelfs in oorlogstijd gebruikt om berichten te bezorgen, al was het dan alleen naar het thuisfront.