Hoe goed zijn katten in het aanvoelen van menselijke emoties?

En hoe reageren ze hierop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Redelijk goed, alleen niet heel gedetailleerd. Gewoon angst blijdschap, verdriet en boos kunnen ze wel onderscheiden, ze reageren hier goed op, boos dan mijden ze een beetje. Blij dan gaan ze lekker knuffelen en angst dan proberen ze je gerust te stellen. Verdriet gaan ze je troosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij katten is dat heel verschillend. Niet elke kat is namelijk empathisch. Ook heeft een kat zo zijn/haar voorkeuren voor personen. Mijn eerste kater was ondanks dat hij een stoere kat was, ontzettend knuffelig en voelde aan als je niet lekker was of kwaad. Of hij was niet bij je weg te slaan of hij meed je dan.
Zijn opvolger is heel anders. Die gaat meer zijn eigen gang en interesseert zich alleen voor zijn eten. Hij is wel lief hoor, maar zal niet anders doen als je ziek of verdrietig bent. Ik spreek hier dus over mijzelf als persoon.
Mijn zoon echter, heeft zowel de vorige als deze kat als zijn maatje bestempeld.
Ook deze kat loopt hem als een hondje achterna, zit op hem te wachten als het tijd wordt om van school thuis te komen, verdwijnt met hem mee naar boven als hij op zijn kamer huiswerk gaat maken of slapen en als hij zich wel eens niet lekker voelt, ligt de kat altijd bij hem.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je met de mobiele applicaties geen +jes kan geven zeg! Ik ben het helemaal met je eens dat dit helemaal verschilt per kat.
nou, ik kan wel een voorbeeld geven, was een keer voorover op beton gevallen, dat doet heel veel pijn, naar binnen, op de bank, huilend van de pijn en om mij heen zaten 3 katten mij aan te kijken en kwamen naar me toe.

nog een voorbeeld: als je ineens boos wordt, dan merk je dat de kat je een beetje uit de weg gaat om je te ontlopen. een soort van "even niet!" en laatst merkte ik mijn eigen boze bui en was die dus (gelukkig) zo weer over: daar was mijn kat weer, hij kwam weer naar me toe!

twee voorbeelden van reacties van katten op emotie die niet toevallig zijn, dit is normaal, zo gaat het altijd.
voor mij is het duidelijk, ze voelen het onmiddellijk en dat niet alleen, ze anticiperen/reageren er ook gelijk op.