hoe krijg ik mijn kat rustig?

er word thuis bij mij verbouwt ,gestuukt, en gedaan. mijn kat is erg bang voor de mannen in huis en is daarom altijd buiten. als de mannen weg zijn komt hij heel laat thuis en bij ieder geluid springt hij op. hij is kortom heel bang geworden. hij is een andere kat en ik herken hem niet meer terug. de verbouwing duurt een maand en we zijn pas net begonnen. ik moet naar mijn werk net als iedereen en komt laat thuis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (5)

Dat is erg vervelend. Ik denk dat je het beste het volgende kunt doen tijdens de duur van de verbouwing. Voordat de werklui komen kat naar buiten doen, en als je savonds thuis komt weer naar binnen. Zodat hij dat niet mee hoeft te maken. Zorg ervoor dat hij savonds binnen een fijne plek heeft om te relaxen en ontspannen. Voor zover dat dat gaat in de verbouwing. Maar dat heeft hij nodig. En je zou evt een bakje eten en drinken buiten kunnen zetten voor hem. Maar het belangrijkste is dat hij niet gestrest word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In huis kun je een verdamper van Feliway ophangen; de verdamper verspreidt hormonen waar de kat rustig van wordt. Je kunt ook een katoenen zakje met valeriaanwordtel in haar mand leggen; meeste katten zijn daar gek op.
Buiten zou ik een plekje maken in een grote pot of bus met een kussentje erin (liefst waar hij in huis ook op heeft gelegen), zodat hij zich daar ook thuis voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je de kat ten tijde van de verbouwing bij een familielid of kennis kwijt? Als deze verbouwing nog heel lang gaat duren, heb je kans dat de kat een trauma ontwikkelt in de loop der weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan word mijn kat heel bang. hij moet dan nog wennen en het is een echte buiten kat. hij zal de weg kwijt raken als hij naar buiten gaat.
maar toch bedankt dat je reageerde Antheis!
Goh, ik heb op het moment precies hetzelfde probleem, maar dan met een van mijn twee honden. Een van de twee heeft al twee keer de benen genomen. Ik heb hem nu aan een heel lange lijn gelegd zodat hij voldoende bewegingsvrijheid heeft. Ik was erg bang toen hij wegliep want 'een kat (hond) in het nauw maakt rare sprongen. Mijn oplossing: ik heb de muziek redelijk hard aan staan, dat maakt het geluid wat constanter en mn hond is harstikke rustig nu. Dit trucje hanteer ik trouwens ook altijd met oud en nieuw. Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook zo'n kat, met begin dit jaar veel geklus in huis werd hij ook extra schichtig en zat nóg meer buiten dan anders - en toen begonnen ze buiten te werken (stellages in de tuin om schilderwerk te doen en ramen te vervangen, waarbij de halve tuin op zijn kop stond, groen en schuttingen werden verwijderd en dergelijke).
Overdag heb ik 'm maar zoveel mogelijk z'n gang laten gaan, aangenomen dat hij een lek verderop zocht.
Als hij 's avonds eenmaal binnen was, kreeg hij wat vaker natvoer dan anders (normaal eens per week, als traktatie), en wat meer aandacht.
Ik heb ook wat meer 'schuilplekjes' gemaakt voor de nacht voor hem (op wat meer plekken een lap neergelegd waar hij graag op ligt, en een doos in een hoek om zich in te verstoppen).
Feliway kan helpen, het heeft niet op elke kat effect.
Nadat alles voorbij was, is hij vrij snel weer bijgetrokken.

Samengevat: als ie wil vluchten voor de hectiek binnen en hij is buiten goed bekend, laat hem dan buiten zolang als hij wil, en leg hem 's avonds een beetje extra in de watten.
De schrik zal echt zakken zodra hij doorheeft dat thuis weer veilig is.