Hoe kun je een volwassen kat, die dit altijd mocht, afleren om op aanrecht/tafel/bank te zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb op het meubilair waar ik liever de poes niet wil laten liggen gewoon een mandje gezet. Als er iemand wil zitten haal je ff dat mandje weg.
Op tafel of aanrecht kun je poes er elke keer afhalen en op de grond zetten. Maar er zijn katten die het gewoon blijven doen.

Antwoorden (6)

Met de plantenspuit water op de kat spuiten zodra ie dit doet. Ze kunnen iets heel snel afleren. Dit is de snelste
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal lastig worden.
De kat is immers gewend dat dit gedrag gewoon mag.
Als je hem nu gaat straffen voor dit gedrag, krijg je een ongelukkige kat die jou niet begrijpt.

Wat je het beste kunt doen is de kat, telkens wanneer hij op het aanrecht, de tafel op de bank zit, oppakken en ergens anders neerzetten.
Zijn er trouwens nog plekjes waar het arme beest WEL mag zitten?
Waarom mag hij niet op de bank?
Schaf anders een fijne kattenmand voor hem aan, en zet 'm daar in als hij op de 'verkeerde' plek gaat zitten.

In ieder geval: Niet straffen, dat gaat niets opleveren, en je krijgt er een kat van die er niks meer van begrijpt. Hij kan nukkig worden of, erger nog, vals gedrag gaan vertonen.

Kortom: Denk nog eens na of het nou echt zo erg is dat de kat op bepaalde plekken zit. Schaf een fijne kattenmand aan. Haal hem telkens met zachte hand weg van de ongewenste plek. En blijf lief voor hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik blijf wel lief voor hem hoor haha. Ik heb hem liever niet op de bank omdat hij punt 1. heel veel haren achter laat en punt 2. heel erg gaat slijmen als je zelf ook op de bank zit. Hij mag wel op de stoel liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat verhaart ook heel erg.
Hij heeft zijn eigen hoekje op de bank. Op dit hoekje ligt een oude kussensloop. Probleem opgelost en kat blij.
De kussensloop doe ik eens in de week in de was.
Oplossing?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou handig zijn, maar hoe leer ik de kat dan dat hij wel daar mag liggen (het is trouwens 1 kat en 1 poes) maar niet op de rest vd bank?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Telkens oppakken en op z'n sloopje leggen.
En als je niet thuisbent, leg je spullen (geen kranten, dat vindt een kat juist heerlijk om op te liggen, beter bv schalen, boeken, etc) op de bank, zodat hij wel op z'n sloopje MOET.
Rieneke1
11 jaar geleden
een grand foulard is ook heel handig over bed en bank. dikke plus voor je katvriendelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een grand foulard is wat lastiger om wekelijks even in de machine te gooien.
Ik houd het daarom liever bij een katoentje.
Rieneke1
11 jaar geleden
haha ik vond grand foulard wel deftig klinken, maar ik gebruik gewoon een katoenen india-lap :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een ongelukkige combinatie van suedine bankstel en kat. Elke kattehaar gaat zo vast in de bekleding van de banken zitten dat het minstens een hele dag kost om de banken weer een haarvrij te maken, met alle mogelijke middelen. Een katoenen lap heb ik ook geprobeerd maar dat werkte averechts, want de kat vindt het schitterend om daaronder te duiken, lekker op de bank onder de doek te rollebollen en meer haren dan ooit aan de bank af te staan. Kattemandje helpt wel in de winter, want dat staat naast de cv en is dan idus het lekkerste warme plekje.
Ik heb me er bij neergelegd dat ik maar gewoon een hele klus heb aan het ontharen van de banken met rode borstel, rubber borstel, vochtige huishoudhandschoen, katten-onthaar-handschoen, stofzuiger met panty over de zuigmond, enz. De kat was een zwerver die er niet erg goed aan toe was toen ze in huis kwam. Het eerste wat ze binnen deed was op de bank springen en gelukzalig op haar rug gaan liggen spinnen. Pas daarna besloot ze wat angstig het huis te verkennen op aanwezigheid van gevaar. Zo'n duidelijk teken van het genot van op die bank liggen kan ik moeilijk negeren, dus ik laat haar maar lekker op die banken liggen. Ik kan je dus wel tips geven over hoe katteharen van meubels af te krijgen, en ik kan je erbij vertellen dat het hoe dan ook een verschrikkelijke klus is;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ook hier ligt een kleedje in het hoekje van de bank.
De kat wil er weleens naast gaan liggen,maar dan til ik hem op en zet hem op zijn kleedje,ze hebben dit snel door,maar zoals alle katten zijn ze nogal eigenwijs en moet je het soms nog weleens herhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ken het Maria, onze kat heeft de bijnaam 'schuifesop' hahaha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke bijnaam.:-)))))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een gevouwen fleece-dekentje in de hoek van mijn bank liggen, mijn kat ligt hier altijd op. Het ligt lekker zacht, dus hij had al heel snel door dat dit zijn plekje is. Het is nu zijn favoriete plekje!
Leg aluminiumfolie op het tafelblad of aanrecht met daar bovenop een flink aantal vol opgeblazen ballonnen. Een kat houdt niet van alufolie en één of meer van de ballonnen zal knappen, waardoor hij schrikt. Zeg tegelijkertijd duidelijk: “NEE.” Wanneer dit 2 tot 3 weken wordt volgehouden, zal de kat afleren, op tafel of aanrecht te springen. Hij associeert het aanrecht of tafel dan met hard geluid, waar hij een hekel aan heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://plazilla.com/gedrag-en-opvoeding-van-de-kat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het arme beest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of ik nou elke dag mn keuken wil volgooien met troep. Hoe moet ik dan koken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, het is natuurlijk wel feestelijk, je keuken vol balonnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook alleen het aluminiumfolie gebruiken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook met alleen aluminiumfolie is het lastig koken.
was een kat een hond: probleem opgelost. een nieuw commando en de hond heeft (af) geleerd wat hij moet doen.
bij de kat is dat anders, de plantenspuit werkt niet (kat snapt het niet), een grote mond met bevel werkt niet (kat snapt het niet), wat misschien wel op de lange termijn werkt is met snoepjes, sommige katten zijn daar gevoelig voor: ik hoop dat dat lukt.

als je katten hebt gekozen, dan weet je, net als bij honden, dat ze haren hebben en daar hebben wij borstels en kammen (en de furminator -onderhaar verwijderen) voor om bij de kat de hoeveelheid haar te bedwingen, dwz dat het haar toch uitvalt, maar als je dagelijks je kat borstelt of kamt houd je het onder contrôle!

als je daar geen zin of tijd voor hebt/wilt maken, jammer dat is namelijk de beste oplossing...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet alleen om de haren, ik wil ze gewoon niet op meeste delen vande bank en het aanrecht. De katten zijn niet van mij maar van mijn vriend. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan heb je een probleem, met katten zal je dat niet lukken, tenzij met grof geweld en ook de plantenspuit hoort daarbij, want dat begrijpen ze niet en dan krijg je verwarde, gefrustreerde en misschien valse uithalende katten.
kun je de keuken niet dichtdoen, ach je hebt een open keuken, dat zal het zijn! jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jep, open keuken haha. Hopelijk als we gaan verhuizen een dichte keuken, kunnen we de deur inderdaad dicht doen.
Plantenspuit? Doe normaal! De kat is echt niet zo dom dat die niet doorheeft dat jij het doet.
(en leuk als die in de buurt van je tv / laptop zit)

En NEE roepen werkt ook niet (jawel, maar als ze eens een keer aandacht willen en ze krijgen het niet 123, gaan ze precies zo klieren dat ze je aan het NEE roepen krijgen)

In een dieren zaak zijn spuitbussen te koop: mispoes (zie link) daar spuit je alles mee in waar kat niet mag komen (helpt ook HEEL GOED tegen krabben aan meubels en hangen in gordijnen)

en catnip
Met catnip spuit je de krabpalen en speeltjes in om die extra lekker en aantrekkelijk te maken.

De tip van de alufolie en ballonnen vind ik overigens top!

Toegevoegd na 4 minuten:
(aanvulling: als ze bij mij bijvoorbeeld van mijn bord / aanrecht wilden stelen terwijl ik aan het eten was, dan grom-blaas ik een katachtige FFFFFFFOEI naar ze, met m'n tanden ontbloot terwijl ik ze recht aankeek, maar dat kan natuurlijk alleen maar bij gedrag dat te corrigeren is met dominantie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals eerder aangegeven vind ik de balonnen en aluminiumfolie geen optie. Verder heb ik weinig aan dit antwoord (je geeft meer een reactie op andere antwoorden) behalve dan het grommen/blazen, maar dat kan idd met dominantie, en dat is niet altijd het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de een zegt dat katten het niet snappen, jij zegt dat katten dan expres iets doen wat niet mag, zodat jij lekker nee kan roepen.
Uit ervaring weet ik dat jij gelijk hebt.
plus van mij. Ook voor de mispoes en catnip, zodat de kat bepaalde plekjes zelf niet meer wil gebruiken, en andere juist wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Verder heb ik weinig aan dit antwoord (je geeft meer een reactie op andere antwoorden)" uhm.....
je wilt als eindresultaat dat je kat niet meer op tafel / bank / aanrecht komt.
Wat is er verkeerd aan inspuiten met "mispoes" zodat die daar niet meer komt?
(spul werkt een week of 6) het werkt. Of je hebt de vraag verkeerd gesteld of ik begrijp je niet. *EDIT*
hahaha! zuurpruimpje, jij dan misschien niet, maar heel wat andere wanhopige kat opvoeders die nog nooit van mispoes en catnip hebben gehoord, zijn nu wel heel blij met mijn antwoord. ---------- thanx pokemon! katten zijn stukken slimmer dan we denken (en wat ik altijd gedacht had, voor ik katten had en een echt hondenmens was.) ---
fijne zondag verder allemaal.
pr pr meow
moeilijk maar mogelijk, met veel moeite, consequent blijven en een heleboel geduld.

blijf vooral geduldig, jaag je kat iedere keer weg(het liefst zodat je kat schrikt en daarom wegrent), ik maak zelf meestal een heel spontaan en hard geluid, ik klap hard in mijn handen, knip in mijn vingers, maak een hard hoestgeluid of gebruik gewoon mijn stem, en tegelijkertijd zeg ik op een strenge manier de naam van mijn kat.

ik moet er wel bij bekennen dat mijn kat soms nog steeds dingen doet die niet mogen (hij is 6 en hij woont al 1,5 jaar bij mij)maar hij doet het zeker minder dan eerst.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dat doe ik nu ook al, dus gewoon volhouden? Dan ga ik dat doen, bedankt.