Hoe leer ik me bijna tamme parkiet praten ?

Ik heb een paar dagen geleden een parkiet gekocht, Hij is al vaak op me hand gaan zitten en je kan hem kriebelen. Maar ik wil graag weten of hij kan praten en hoe ik heb dat kan leren. Wie weet dat wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Als het nog een jonkie is, dan kan dat!
Neem hem op je vinger, hou hem voor je gezicht en herhaal het eerste woordje, dat je hem wil leren tot je er zelf heeeeelemaal niet goed van wordt ;-) Niet uuuuuren achter elkaar, maar een paar keer per dag.
Je zult gaan merken, als het een talentje is, dat hij gaat proberen om je na te doen.
Prijs hem de hemel in als hij dat doet, dan gaat hij begrijpen, dat dit de bedoeling is. Je kunt hem ook belonen met een klein stukje fruit bijvoorbeeld.
Parkieten kunnen, als je heel veel met ze bezig bent en heel veel oefent, heel goed praten!! Alleen als ze alleen zijn trouwens, niet als je er een andere vogel bij hebt.
Heeeeeel veel plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik een #valkparkiet van 10 jaar (geb:5-5-2002) en die doet een paar geluidjes na....maar praten doet hij niét.Het ligt er aan hoe jong je vogeltje is maar volgens mij kan je het vergelijken met hoe je een valkparkiet kan leren praten als hij jong is.Vaste woordjes gebruiken bij vaste handelingen...dan gaat het beesie je in elk geval (een beetje begrijpen...).Suk6!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer eerst uit, wat hij het lekkerste "snoepje" vindt. (zonnebloempitjes, fruit, ....)
Zodra hij bij je komt zitten, geef je hem een "snoepje".
Zo stimuleer je het, om bij jou te komen.

Volgende stap, is een woordje herhalen (vooral 1 woordje, niks anders, dus ook radio/tv uit)als hij bij je komt zitten.
herhaal het woordje een paar keer. Als hij een geluidje maakt, geef je hem een snoepje. Niet eerder. Dus in deze fase geef je hem geen snoepje meer alleen maar om bij je te komen. Maar pas, als hij een geluidje maakt.

Daarna ga je opbouwen. Je moet hier zelf een beetje de stapjes bepalen. Je gaat in ieder geval steeds meer snoepjes geven, als het geluid wat hij maakt, lijkt op jouw woordje.
En steeds minder, als hij geen geluid maakt.

Dit moet je opbouwen: hij moet het een gaaf spelletje gaan vinden!

Misschien kan je de hele "spreek-les" beginnen met 1 woord: "praten!" "feestje!""party!"(bedenk zelf maar wat leuks) zodat het voor je parkietje duidelijk is, dat het spelletje gaat beginnen!

Op deze manier kan je hem ook andere dingen leuk leren, bv dansen. Of pootje geven.Alles wat je verzint.

Heel veel plezier. (en succes)

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je hem zijn voer meer geeft in de vorm van "snoepjes' zal hij meer bereid zijn er wat voor te doen.
Dus als je wilt gaan oefenen, haal je even zijn eigen voer weg (alleen dan hoor)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
al je begint met het herhalen van korte woordjes en duidelijk uitspreken.dan gaat die wel praten wel steeds herhalen ,en niet e veel andere woorden ik ben altijd begonnen met de naam
met heel veel geduld kom je er wel duurd wel lang .
niet alle parkietjes ook al zijn ze handtam praten
succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
parkieten gaanpraten als ze niet kunnen communiceren met soort genoten.dus om dat toch te kunnen gaan ze je immiteren en praten.Als ze met zn 2en zyn doen ze dat niet,alleen als ze alleen zyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoveel mogelijk tegen hem blijven zeggen, en volgens mij praten alleen mannetjes parkieten.