snappen dieren dat ze ouder worden?

gezien dieren niet snappen dat er zoiets als de dood is, snappen ze dan waarom hun lichaam minder goed functioneert naarmate ze ouder worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een aantal diersoorten is wel degelijk geweten dat ze snappen wat "dood" is. Olifanten hebben bv. zelfs een dodenritueel met afscheid van de overleden soortgenoot alvorens ze verder trekken. Andere dieren getuigen van een inzicht te hebben in wie ze zijn (snappen dat ze hun spiegelbeeld zien in de spiegel en niet een soortgenoot bv) Mensen zijn fundamenteel ook slechts dieren, dus ervan uitgaan dat wij de enige zijn met inzichten, emoties, verstand is een beetje een rare gedachte.

Antwoorden (5)

ja, waarschijnlijk hebben veel dieren wel door wat ouder worden is. bij verschillende diersoorten zie je bijv dat de groepsoudste aan het hoofd van de groep staat. dan moet er dus ook een vorm van bewustzijn van leeftijd zijn.

trouwens veel dieren voelen ook aan als het einde nadert. ze trekken zich dan bijv terug op een afgelegen plekje om te sterven. iets van gevoel voor de dood is er dus ook wel. alleen kunnen ze er waarschijnlijk geen voorstelling van maken. maar dat kunnen wij als mensen ook niet goed.
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Ik weet niet op welke dieren jij doelt, maar volgens mij is het meestal de sterkste die de groep leidt, en niet de oudste.....
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
bij wilde paarden zie je bijv een leidende rol weggelegd voor de oudste merrie. dit hoeft dan weer niet het meest dominante paard te zijn.
Dieren accepteren de situatie van het moment. Ze gaan niet liggen piekeren, zo van wat zal er morgen met me gebeuren, of wie zal me volgende week uitlaten....
Ik kan niet de gedachtengang van mijn hondje lezen, maar zo te zien leeft hij bij het moment.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat denk ik ook, +
Ivana
12 jaar geleden
Precies, het hier en nu is belangrijk voor een dier, niet het morgen of gisteren. +
Dieren snappen wel degelijk dat ze dood gaan, je hebt zelfs diersoorten die naar een specisle plek toegaan om hun laatste adem uit te blazen. En ze weten ook dat ze ouder worden. Vooral roofdieren moeten dan hun kracht omzetten in het slim zijn en creatief zijn om xo aan voedsel te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij als mensen kunnen ook niet alles beredeneren, maar ik denk dat dieren veel mer op het moment van heden leven in hun bewustzijn, maar ze beseffen het wel degelijk als hun einde naderd van hun huidige leven.
Maar dieren gaan hier op hun eigen manier mee om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat dieren snappen dat ze ouder worden. Dat zullen ze zelf ook wel merken, een puppy is vaak heel speels hoe ouder hoe rustiger ze worden vaak, dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Maar een puppy kan ook langer lopen dan een oudere hond vaak omdat alles toch wat verslechtert, dus ik neem aan dat vrijwel alle dieren dit zullen snappen.