Onze kat kan niet meer mauwen, wat kan de oorzaak zijn?

Toegevoegd na 44 minuten:
Extra uitleg;
Het is een kater
Na de vacantie was alles goed, hij had heerlijk in een dierenhotel gezeten, was wel wat vermagerd.
Het is al een aantal weken zo.
Het was ineens zo.
Er is verder niets met hem aan de hand
Er komt een heeeel klein piepje uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Vroeger wel en zo ineens niet?
jc54
11 jaar geleden
Een poliep! Gerard Joling, Jan Smit en Frans Bauer hebben dat ook gehad. Lekker rustig........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Gerard Joling, Jan Smit en Frans Bauer is dat een zegen inderdaad. (zo'n poliep krijgen de meeste 'zangers' trouwens omdat ze hun stem niet goed gebruiken, need i say more...)
Maar....met mijn kat praat ik graag en veel! Interessante gesprekken en discussies die ik voor geen goud zou willen missen!!!

Antwoorden (5)

Het kan zijn dat hij zijn stembanden met iets te hard of te groot eten beschadigd heeft.
Het zou ook een keelontsteking kunnen zijn:
Probeert hij het wel, en komt er dan een schor geluid uit?

Kijk het 2 dagen aan.
Hou dan ook in de gaten of er geen andere vreemde dingen gebeuren (koorts, geen eetlust, etc)
Als je het over 2 dagen nog niet vertrouwd ga dan even naar de dierenarts met hem.

Beterschap.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb vroeger een kat gehad die, op hoogbejaarde leeftijd, opeens ophield met miauwen. Ze heeft nog een jaar geleefd zonder veel problemen trouwens.
Dus dat zou bij jou kat ook zo kunnen zijn. (ik weet niet hoe oud je kat is)
Meestal gaan bejaarde katten juist meer miauwen, maar soms is het omgekeerde het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hou je katje even in de gaten, hij zou een keelontsteking kunnen hebben.
als hij verder ook wat lusteloos oogt, even naar de dierenarts voor een kuurtje.

Toegevoegd na 40 minuten:
nav je toevoeging dat dit al weken speelt, en dat je kat wat vermagerd is, adviseer ik de dierenarts er eens goed naar te laten kijken.
Rieneke1
11 jaar geleden
het kan zijn dat een andere kat hem/haar heeft gebeten en midden op de stemband als je kat niet kan miauwen ga dan naar de dieren arts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij weet dat zelf beter dan ik, maar misschien is je kat lang alleen thuis geweest (vakantie) en heeft hij zo lang lopen miauwen dat hij even zijn stem kwijt is. Die kat weet natuurlijk niet dat er verder niemand in huis is, dus die blijft zich melden. Als dat het geval is, dan gaat het snel en vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze kat bleek niesziekte te hebben. Ze mauwde ook niet meer, alleen het bekkie ging open, best zielig.
Wij zijn er mee naar de huisarts gegaan, na een injectie ging het snel weer beter.