Water erg troebel in aquarium en vissen happen naar adem wat nu?

We hebben sinds gisteren vissen in ons aquarium, vandaag is het water erg troebel geworden ineens en happen de vissen boven in de bak naar adem. Een van de vissen is ook wat lichter van kleur geworden. Ik kan morgen pas naar de speciaalzaak gaan om het water te laten testen maar ben bang dat er een dood gaat. Het waren geen goedkope vissen dus dat wil ik beslist niet. Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (6)

een luchtpompje aanschaffen waat gelijkertijd het water filterd anders klinkt stom maar verdrinken de vissen komt ook door warme weer zit er minder zuurstof in het water wet pompje voeg je er lucht aan toe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echte water plantjes kopen! Die geven zuurstof onderwater!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor nu, gooi en wat vers water in eventueel wat ijsblokken. Morgen even een filter halen en een temperatuur meter zodat je bijtijds kunt koelen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna zeker zijn het tropische vissen dus warm water, ijsblokjes toevoegen betekent hun dood!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u die vissen kapot wilt maken moet u er ijsblokken in kappen, sorry ik geef zelden een - maar dit is nu zo een moment.
In een aquarium is een temperatuur schok nefast.
Zowel opwarmen of afkoelen.
Zeker steeds heel langzaam aanpassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet doen, ijsblokken? Gek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ijsblokken in het water ; daar krijg je zelfs goudvissen en guppies dood mee.
loginabcde
11 jaar geleden
mijn buurman heeft tijden in een aquariumwinkel gewerkt en heeft zelf een aquarium thuis staan. Als de temperatuur boven de x graden komt gooit hij er iig 1liter ijs bij in het zuiveringssysteem. Uiteindelijk komt het dus geleidelijk in het aquarium zelf
Zou zelf 20-40% van het water verversen.
Tevens zijn de eerste vragen die bij me op komen,
Heb je het aquarium minimaal 2weken laten indraaien dus helemaal klaar maar zonder vissen, en heb je het water laten testen voor dat je de vissen hebt aangeschaft?

Maar om ze de nacht doorbte laten komen zou ik dus eerst 20-40% van het water verschonen.
Vaak is een witte waas teken van zuurstof te kort in het water, maar het kan dus meerdere oorzaken hebben zoals te veel nitriet in het water en daar houden vissen niet van, na gemiddeld 2 weken indraaien zou de gebruikelijke nitriet piek weg moeten zijn, vandaar mijn eerste vraag heb je 2 weken ingedraaid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aquarium vul je met geschikt water, plaats bodemsubstraat en een pompje met filter.
Plaats een verwarming.
Plant nu voldoende zuurstof planten van de juiste soorten.
Plaats voldoende licht in de kap boven het aquarium.
Als alles goed draait, gaan de planten groeien, dan moet je gaan toppen en die toppen kan je weer planten.
Na een week of 3 begin je ,als alles goed is voor de vissen,( water testen) het uitzetten van enkele visjes.
Blijven die na enkele weken nog steeds in leven en blijft je water goed helder, en blijven je planten goed groeien, dan pas kan je enkele visjes meer plaatsen.

Te snel, te veel vissen plaatsen geeft meestal dramatische resultaten!
Het water is nu sterk vervuilt, vervang zo snel mogelijk een derde van het water ( op temperatuur! )
En morgen nogmaals een derde.
Maar ik vrees het ergste voor je.

Koop een goed boek, of zoek op internet, wat je allemaal moet doen voor een gezond aquarium, nu gaat het je onnodig veel geld kosten.

Toegevoegd na 11 minuten:
Laat je morgen geen rommel verkopen zoals GH + of GH - of PH - of medicijnen, of iets tegen zware metalen of wat dan ook, maar probeer de oorzaak te vinden en doe daar wat aan.
Met alles wat je er nu in gooit, wordt het water nog steeds meer ongeschikt!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Hier staat alles wat u moet weten om een aquarium te starten in een notendop samengevat.
Dit is een les voor iedereen die een hobby met dieren wil beginnen LEES EN LEER EERST over uw hobby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je!
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo is het maar net. Een aquarium houden is (misschien) moeilijker dan een kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Perfect antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top antwoord en plus.had de vragensteller dit maar eerder gelezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een plus van mij, dit antwoord is erg informatief voor een startende aquariaan.
1. Als je sinds gisteren pas je aquarium hebt mogen er eigenlijk nog geen vissen inzitten. Een aquarium moet eerst minstens een week indraaien. Koop voor alle zekerheid zo snel mogelijk een ammoniak en nitriettest (en pH en kH aangezien zij mede bepalen hoe giftig ammoniak en nitriet net zijn). Zo weet je of je het water moet verversen. Probeer je over dit onderwerp zoveel mogelijk in te lezen op internet. Anders is er een grote kans dat je vissen spoedig zullen sterven aan ammoniak- of nitrietvergiftiging.
2. Een troebel aquarium kan (1) een normaal verschijnsel zijn in een nieuw aquarium of (2) te wijten zijn aan te weinig echte planten of een filter die niet 24u per dag draait (zet je de filter misschien 's nachts uit? Dit nooit doen!) Een filter die namelijk langer dan een half uur stilligt betekent al afstervende reinigingsbacteriën.
3. Een vis die lichter van kleur is kan stress betekenen: dit kan enerzijds te wijten zijn aan de recente verhuizing, maar ook aan slechte waterwaarden (zie mijn punt 1) of aan het onderkomen dat niet in orde is. Zorg ervoor dat het aquarium ruim genoeg is voor de vissen een donkere bodem heeft en een achterwand.

Zet voorlopig het luchtpompje van je aquarium aan gedurende enkele uren: de vissen zullen weer zuurstof krijgen, de pH stijgt een beetje en dat bevorderd de nitrificerende reinigingsbacteriën. Zet de beluchtingspomp na enkele uren (bijvoorbeeld morgenochtend) ook weer uit! De luchtbellen absorberen namelijk CO2 uit het water. Dit CO2 hebben de planten nodig. Onvoldoende CO2 betekent problemen voor je planten en die moeten net weer het water zuiver zien te houden (zie punt 2).

Toegevoegd na 16 minuten:
Vergeten toevoegen aan punt 2: als het troebele water in het opstartend aquarium een normaal verschijnsel is wil dat zeggen dat het vanzelf weer weggaat.