Ik wil een russische hondje kopen uit Turkije. Wat moet k weten, zodat k geen moeite krijg met de douane in Nederland? Paspoort hondje, inenten??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je kunt het beste contact opnemen met de Ambassade of de vwa omdat regels vaak veranderen per land

Toegevoegd na 3 minuten:
In nederland kan je namelijk te maken hebben met invoer eisen, maar turkije kan ook uitvoereisen hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet inderdaad een dierenpaspoort hebben. Daar moet in staan dat het beestje minimaal 1 maand voor invoer in NL ingeent is tegen ziektes. Tenzij je dus erg lang op vakantie gaat wordt dat lastig. Als je het koopt bij een fokker en alles vanuit NL al kunt regelen is het natuurlijk een ander verhaal. Of.. je moet een welwillende dierenarts hebben die begrijpt dat honden (en katten ook) in NL waarschijnlijk een veel beter leven hebben dan in Turkije.

Dan moet je ook nog rekening houden met je vervoer. bv een reismandje kopen. Ook is het aan te bevelen om de reis voor het hondje wat comfortabeler te maken om een dierenarts te vragen naar pilletjes om het beestje rustig te houden. Valeriaan of zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eisen voor invoer vanuit Turkije zijn veel strenger dan alleen een paspoort, en volgens mij heeft de vraagsteller niet zo veel aan een algemene verwijzing naar "ingeent tegen ziektes". Als je niet het bewijs kan leveren dat de hond alle verplichte vaccinaties heeft gekregen, dan kan je het schudden, en dat is zonde van de tijd, de moeite, en vooral een drama voor de eigenaar en de hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het paspoort staat het bewijs van inenting/vaccinaties. De dierenarts die dit moet geven weet precies wat. Ik heb het zelf op deze manier gedaan en kreeg complimenten van de douane omdat t zo goed geregeld was Gabi71.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst een mogelijk misverstand: van mij geen min gekregen! Je hebt blijkbaar een goede dierenarts gevonden, maar lang niet iedereen heeft dat geluk.
Ik ben voorstander van éérst uitzoeken alles waaraan je moet voldoen, dan alles laten doen door de dierenarts in Turkije, en dan dubbelchecken of alles in orde is. Verder hele goede tips van je, hoor!
Er zijn een aantal voorwaarden waaraan de hond moet voldoen.

Op de site van de NVWA staan deze opgesomd (van een andere GV'er kreeg je ook een link, maar niet de juiste, die was bedoeld voor dieren die verhandeld worden, niet voor je eigen gezelschapsdier)
Kijk via de eerste link onderaan.

In het geval van Turkije heb ik ook de bijzondere eisen voor je uitgezocht, en deze kan je vinden via de tweede link.
De import van honden uit Turkije is wél toegelaten, maar het hondje moet sowieso ouder dan 3 maanden zijn.
Er zijn ook andere belangrijke voorwaarden, lees ze maar rustig via de link, en voor alle zekerheid kan je ook de vraag stellen aan een medewerker van de NVWA via 0800-0488 of online via de site www.vwa.nl

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de informatie op deze website zoeken, NL heeft hetzelfde regels dan meest Eu landen. Ik heb mijn hond vanuit Camboja naar Nederland gebracht en dat ging prima, maar je moet goed zorgen dat je alles documenten hebben. Kan ook even contact met ministrie van landbouw of NL ambassad in Turkijke opnemen voor meer informatie. Success!
http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/nocomm_third_en.htm