Kan Coccidiose bij kippen vanzelf overgaan?

Een van mijn Cochin krielen heeft het volgens mij te pakken ,en ik ben van plan morgen naar de dierenarts te gaan.Maar kan Coccidiose eigenlijk ook vanzelf over gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee, dat gaat niet vanzelf over.

Hoe kan je Coccidiose behandelen?

Voordat je gaat behandelen is het verstandig om eerst vast te stellen of het wel om Coccidiose gaat. Dit kun je doen door een mestonderzoek te laten doen bij een dierenarts. Het is het beste om mest te verzamelen van verschillende verse hoopjes mest. Het gaat hier om het donkere gedeelte, niet het witte (de urine).

Mocht het zo zijn dat er inderdaad Coccidiose geconstateerd wordt dan kan de dierenarts je een kuur voorschrijven, dat de bacterie doet verdwijnen.

Het is niet aan te raden om preventief te behandelen omdat de kippen dan resistentie op kunnen bouwen.

Mocht je Coccidiose vermoeden, grijp dan zo snel mogelijk in!

Toegevoegd na 2 minuten:
http://kippenwereld.jouwweb.nl/kippenziekten/coccidiose
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, de kip heeft nu medicijnen voor in het drinkwater, dus nu maar afwachten!

Andere antwoorden (2)

Nee, dit moet je echt behandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om coccidiosis vast te stellen is een ontlastingonderzoek nodig, wat na twee weken herhaald moet worden.
bij een heel lichte besmetting besluit de dierenarts soms om niet te behandelen, om het immuunsysteem van de kip te prikkelen.
dit is echter ter beoordeling van de dierenarts, dus voor de zekerheid zou ik zeker even gaan.
Rieneke1