Is het beter om 2 katten te hebben in plaats van 1 ?

Je hoort vaak dat twee katten gelukkiger zijn, dat als je er 1 hebt dat hij eenzaam is.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat om mijn kat, hebben we nu een jaar en gekregen toen ze 8 maanden oud was. Kwam bij een fokker vandaan waar heel veel katten rondliepen, en nu is ze hier bij ons alleen. Eerst nergens last van, ze speelde veel, was altijd blij. Maar nu speelt ze veel minder, slaapt ze veel meer, en ze likt veel meer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

dat hangt af van de socialisatie van de kat.
als het kitten met 8 weken uit het nest is gehaald en vervolgens een aantal jaren alleen is gehouden, dan is deze kat niet kat-sociaal, en zal zich prettiger voelen alleen.
dat betekent trouwens niet dat deze katten niet heel veel aandacht nodig hebben.
je zal moeten proberen het niet hebben van een maatje te kompenseren.

een kitten daarentegen wat is opgegroeid met soortgenootjes doe je ernstig tekort door die alleen te willen houden.
mijn drie katers rollebollen met elkaar, verzorgen elkaar, en slapen in elkaars pootjes.
naar mijn idee het ideale leven voor een kat.
dus als het kan, is twee te verkiezen boven een.

Toegevoegd na 28 minuten:
als antwoord op je toevoeging: jouw katje is op katten gesocialiseerd, en zal waarschijnlijk een leeftijdgenootje wel waarderen.

maar!!! in het geval wat je beschrijft, raad ik eerst een dierenartsbezoek aan, om je kat grondig te laten nakijken.
pas dan zou ik een tweede kat in huis halen.
en doe voor de zekerheid een rustige introductie, mag gerust een paar weken duren.
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als veel van huis bent en de kat veel alleen is zouden twee katten misschien beter zijn. Ze moeten dan wel met elkaar moeten kunnen opschieten. Als je redelijk veel thuis bent en de kat kan veel naar buiten, dan is mijn ervaring dat die zich wel vermaakt.
Als je al een kat hebt en je neemt er eentje bij, dan kan het zijn dat de eerst kat zich aangevallen voelt in zijn of haar territorium. Die eerste kat kan zich dan terugtrekken of de nieuwe kat aanvallen.