Waarom willen honden en katten per se altijd op dezelfde plaats plassen? En hoe ruiken ze na vierentwintig uur nog waar dat was?

Die geur moet dan toch al weg zijn door bvb. de regen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

de neus van katten werkt zo ontzettend veel beter dan die van ons, dat 24 uur in de regen geen verschil maakt, ze kunnen hun geurmerk en dat van anderen nog uitstekend herkennen.
katten leven in een wereld van geur, en laten dan ook overal geurmerken achter, die steeds vernieuwd worden.
niet alleen door plassen, maar ook door te sproeien, poepen, en krabben laten ze geurmerken achter, waaruit andere katten veel kunnen opmaken, en ernaar kunnen handelen.
omdat het een boodschap is naar andere katten toe, zie je dat katten vooral aan de grenzen van hun territorium hun geurmerk willen afzetten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt hiervoor! Maar wat met honden? En waarom telkens op dezelfde plaats?
Rieneke1
14 jaar geleden
graag gedaan, maar ik kan alleen over katten spreken, van honden heb ik geen verstand.
ze nemen dezelfde plaats, omdat het geeigende plekjes zijn, die "in de loop" liggen, en omdat ze hun eerdere markering willen bevestigen/ versterken.

Andere antwoorden (3)

Het reukorgaan van honden, maar ook van katten, is veel beter dan onze neus. Een hond kan nog ruiken dat iemand een uur eerder met een stuk vlees in zijn boodschappentas is langsgewandeld.
Dus die plek waar ze een dag eerder gepiest hebben ruiken ze na de regen ook nog wel. Met hun plas geven ze een signaal af aan soortgenoten, maar ook aan andere dieren; dit is mijn terrein. Ze nemen dezelfde plek om het signaal te versterken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze markeren hun plaats, en daarmee is die plek van hen en ze ruiken dat, een hond heeft meer 100 keer meer en betere reukorganen dan mensen, dat is wetenschappelijk vastgesteld... Ze komen terug op HUN plek, hun toilet zogezegd, dat doen honden niet alleen, maar dat doe jij ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij bakenen hun territorium af. Zij sproeien over de geur van de ander heen.!