Onze kater pest constant onze poes. Wat kunnen we hier aan doen?

Onze poes is hier al 12 jaar en sinds 1 jaar hebben we een kater uit het asiel. Beiden zijn gesteriliseerd. Echter de kater haalt constant heel hard uit naar de poes. Ze mag helemaal niks en durft bijna niet meer naar binnen te komen. Weet iemand wat we hieraan kunnen doen?

Toegevoegd na 22 uur:
Lieve GV'ers het blijkt moeilijk gegrijp ik. Vooralsnog ga ik ervan uit dat het een terratoriumkwestie is. Verder laat ik de poes wat vaker bij me op de slaapkamer en blijf ik bij haar als ik wat lekkers geef (ter bescherming).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Katten gaan niet altijd goed samen, en zeker een dominante kater kun je niet zomaar bij een dame op leeftijd zetten. Zeker niet als hij niet gecastreerd is, maar als hij al ouder dan een jaar is ga ik daar eigenlijk wel van uit.
Terugdraaien is vermoedelijk niet de optie waar je aan zit te denken (i.e. de kater weg), maar o nog een paar jaar door is natuurlijk ook geen oplossing.

Wellicht kun je het beste voor de poes een veilig plekje in huis creeeren waar de kater niet mag komen, maar hoe dat er in de praktijk uit zou moeten zien, kan ik je alleen maar sterkte mee wensen. Wellicht de kater (of juist de poes) overdag in een kattenren ?

Dit is een duidelijk voorbeeld van 'bezint eer ge begint' ,want om dit op te lossen zal er eigenlijk iets heel drastisch moeten gebeuren ; kater weg, poes weg of beiden gescheiden huisvesten met alle kosten van dien.

Op de hele lange duur zullen ze wel aan elkaar wennen en elkaar leren verdragen. De vraag is alleen of je poes die jaren van leven nog heeft, zeker met al die stress.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook het boek van Alice Rhea,aai poes,aai poes Stoute poes kunnen aanschaffen.Er staan tips in,voor kattenproblemen.Ik heb zelf al enkele kattenproblemen erdoor op kunnen lossen!

Andere antwoorden (3)

Tja , het is niet echt lollig maar mogelijk toch goed inzet baar de Planten spuit iedere x als het ziet gebeuren direct de planten spuit op de kater . De associatie aanval op poes , nat koud water is voor dit (en ander ) :) soort katers soms wel een remedie . :) slaan met een krant op tafel de schrik! kan ook maar pas op de arme geplaagde poes schrikt nog meer :( sla een kat nooit . Pak m direct bij nek vel en schud een btj . Succes .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een volwassen kat moet je NOOIT optillen aan het nekvel. In het nekvel pakken en heen en weer schudden doen dieren om hun prooi te doden, en doe je dit te ruw dan kun je er dus de nek van je kat mee breken. Zelfs zachtjes schudden doet hen pijn, is gevaarlijk, en ze staan doodsangsten uit. Verder hélpt corrigeren/straffen gewoon niet bij een kat. Het heeft geen zin: de kat doet namelijk niets fout. Hij verdedigt z'n territorium. Wie ben jij als mens om je daarmee te bemoeien? Ok, als twee katten enorme ruzie hebben moet je ze soms uit elkaar halen, en in dit geval moet er voor de poes ten minste voldoende veilige plaatsen worden gecreëerd waar de kater niet kan en mag komen, zodat zij zich veilig gaat voelen en ook een reden heeft om zélf haar grenzen aan te gaan geven. Daarna kun je ze heel langzaam opnieuw aan elkaar laten wennen, maar dat is een lastige klus denk ik. Maar wat jij adviseert, daar kan ik absoluut niet achter staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er het geld voor hebt, zou je kunnen overwegen je katten te laten observeren door een kattengedragstherapeut. Maar ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je poes een eigen plek terugkrijgt in huis. Het liefst één kamer in huis (of meer natuurlijk..) waar de kater echt niet mag komen, en de poes dus wel. En zij er ook voldoende hoge verstopplekken in je huis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MIN nooit in het nekvel pakken = FOUT !
Katten zijn zeer eigenzinnige dieren die zich niets aan mensen aangelegen laten liggen. Zo woon jij bijvoorbeeld in hun huis en niet andersom. Ze tolereren je als een van hen. Maar onderling vertonen katachtigen ook hiërarchisch gedrag, de sterkste domineert de zwakkere.
Dat lijkt bij jouw kattenvolkje aan de hand. De (jongere) kater wil zijn rang veiligstellen in het gezin en domineert de (oudere) langst aanwezige poes.

Dieren, dus ook katten, kun je dmv associatie allerlei gedrag aanleren maar ook afleren. Associatie wil zeggen dat op 'n actie van het dier direct 'n aangename- (beloning) of onaangename (straf) reactie volgt.
Dieren hebben hiervoor een geconditioneerde reflex.
Dat is de standaard reactie van het dier op een gebeurtenis. Beloningvatbaar gedrag zullen ze dus graag herhalen maar onaangenaam straf gedrag zullen ze na een aantal ervaringen niet meer doen.

Met deze kennis kun je dus je kater aanleren dat hij de poes met rust moet laten.
Bijv.: door hem, iedere keer als hij de poes aanvalt, hem in z'n nekvel te pakken en even apart te zetten in een kamer. Of hem nat te spuiten met een plantenspuit als hij dat ongewenste gedrag vertoont.
Dit zal er na een aantal keren voor zorgen dat hij zijn gedrag gaat associëren met de gevolgen en dat zal er voor zorgen dat hij dat gedrag niet meer zal vertonen.

Blijf vooral consequent in je reactie en je zult zien dat dat resultaten gaat geven. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MIN nooit in het nekvel pakken = FOUT
ik heb deze situatie zelf bij de hand gehad, de 8 jarige poes (overgebleven na het overlijden van de 22 jarige huisgenoot) en de ca. 2 jaar oude opgenomen flinke kater (gevonden op een volkstuinhuisjescentrum waar hij altijd voor zichzelf zorgde/ zijn eten ving).

wat je kunt doen is je huis uitbreiden met de buitenwereld: een kattenluik! dit houdt in dat waarschijnlijk de kater zijn wereld zal uitbreiden en de poes haar (eigen) huis terug krijgt.
het kattenluik moet dag en nacht open zijn, dat wel.
het resultaat is dat je een vrediger samenleving in je huis krijgt, er is namelijk buiten zoveel te ontdekken/exploreren, dat katerlief geen tijd meer heeft voor poeslief !

ze zullen *naast* elkaar hun leven leiden, niet nee *nooit* MET elkaar !
maar je moet toch iets overhebben voor de lieve vrede !

succes, het is hier ook gelukt !

Toegevoegd na 3 minuten:
nog een gratis (inmiddels misschien achterhaald?) advies voor de toekomst: het beste is altijd 2 ongeveer even oude katten (katers bij voorkeur) in huis te nemen.
kittens hoeft niet 1,5 à 2 jaar is ook prima, of oudere broertjes/zusjes kan ook natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
er is al een kattenluik, en poes durft nu amper nog binnen te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
foei, ik heb 2 aanwijzingen gemist! schrik vd buurt en durft amper nog binnen te komen... maar dan nog, op termijn kan het juist door het kattenluik goedkomen.