Hoe corrigeer je een jonge rat?

Mijn dochter heeft jonge ratjes. Ze zijn heel lief en nieuwsgierig. Ze proberen af en toe in je vinger te bijten om te proeven. Ik wil dat gedrag toch afleren. Hoe doe je dat?

Ik weet dat je ratjes veel kunt leren door ze te belonen. Maar wat als ze iets doen wat je liever niet hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ratten gevoelig zijn voor beloning, zo zijn ze ook gevoelig voor straf. Er zijn allerlei experimenten met stroomschokjes gedaan en dat werkt. Consequent straffen bij ongewenst gedrag zal ze dus conditioneren. De vraag is wat een nette (diervriendelijke) straf is en of die opweegt tegen je doel - ik heb geen flauw idee. Tikje op de neus? Misschien is die wel supergevoelig en doe je ze meer pijn dan je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tikje op de neus lijkt me niet goed. Dat is heel gevoelig. Stroomschokjes lijkt me ook niet echt een goed idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vind het ook ver gaan Dorske, ook los van de experimenten. (snap dat je dit niet als een optie benoemt, maar als onderbouwing 'van') hoe gevoelig een rattenneus (en de snuit) is, dat is overigens ook bewezen. de tastzin (tast/snorharen) is tot op de millimeter nauwkeurig.
je kan het naar de rat toe dan niet maken om daar zelfs super-de-super-subtiel-zacht tikje op te geven toch? straffen hoef geen eens een lichamelijk gebeuren te zijn.
heb mijn hele leven al veel dieren gehad: fretten, paarden, geiten, vogels, katten, hamsters, muizen, ratten (vanaf dat ik een klein eucje was) , honden en ben er vast een paar vergeten te noemen. ik heb mijn dieren nog nooit een lijfstraf gegeven of hoeven geven, ook de 'probleem'gevallen (waarvan diverse 'gradaties') die hier onderdak vonden niet. .....en nee, het zijn beslist geen gedragsgestoorde dieren (geworden) of ook maar zoekende naar grenzen! (beslist niet zelfs)
:))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook niet van de lijfstraffen. Volgens mij moet je dominant gedrag vertonen, dus even blazen lijkt me een goed idee en lees ik ook terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er is geen sprake van dominant gedrag hoor (de rat in dit verhaal bijt ook niet omdat ie dominant is overigens) het blazen is puur om af te leiden, en tevens de ratten te laten ervaren dat hetgeen te ratten doen niet prettig is. de mate waarin het 'niet prettig' is doet er op zich dus niet toe.
een tikje (bijvoorbeeld) zal helpen tegen het bijten op zich, maar is onnodig als er vriendelijkere manieren zijn waarmee je het vertrouwen dat een tam ratje moet hebben met mensen (en handen) niet schaadt. nu is een tikje toevallig een lijfstraf, maar men zou ook de plantenspuit kunnen nemen om maar wat te noemen. (dan is een ratje helemaal van zijn pad wat niet nodig is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dat het blazen zelf ook dominant gedrag is. Je laat er tevens mee zien wie de baas is. Maar blazen werkt inmiddels heel goed. Maar een enkele keer hoeven te doen, ook toen ze de ophanging van de hangmaten gingen doorknagen. Ik wil ze inderdaad ook alle vertrouwen geven en dus vooral niets met mijn handen doen wat ze als vervelend ervaren. Maar gaat erg goed!

Het beste antwoord

als ze proeven bijten ze niet door, het een soort van 'voelen' wat het is.

gaat het er wat te hard aan toe kan je even kort blazen naar hun koppie (het gaat om het schrik effect, dus een diepe teug en lange adem werken niet) ;-)

doe dit enkel als ze harder bijten dan het 'proeven' (dit is namelijk gedrag wat bij ratjes hoort)

wat ook kan helpen is handen wassen zodat het zout en eventuele geurtjes de behoefte om te proeven niet groter maakt.

echt helemaal afleren heb ik bij onze ratjes nooit gedaan (bewust) als ze 'proeven' weten ze 'okay, dat is niet eetbaar' en dan is een hand ook niet meer boeiend.

afleiden met eten kan wel, maar dan niet als beloning (ze zijn slim: als ik 'dit' doe, dan komt er wat lekkers)
daarbij is de kans groot dat het ratje de volgende keer alsnog proeft wat het nog niet heeft kunnen proeven (en de handen naar eten ruiken) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, daar heb ik wat aan! Lijkt me een prima antwoord. He ging me inderdaad niet om het proeven, dat mogen ze best doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed te horen dat je er wat mee kan, en ook nog zonder de ratjes hun 'rattending' finaal de kop in de willen drukken. :) succes, en natuurlijk veel plezier van de ratjes
:))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies wat ik wou zeggen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord. Even blazen helpt, ze zijn er niet bang van, maar schrikken even. Met mijn hand wil ik geen tik geven, ik ben ze net aan het leren dat als ik de kooi open ze zelf op mijn hand klimmen. Dan hoef ik ze er niet uit te pakken en weet ik ook of ze ook wel zin hebben. Ze doen het goed. Twee totaal verschillende karakters. Hele leuke beestjes!

Andere antwoorden (1)

Een tamme rat zou in regel nooit een mens mogen bijten. Een slecht opgevoede rat kan echter soms een vinger verwarren met eten. Meestal gaat het om ratjes die heel gretig voedsel van tussen de tralies willen weggraaien of in erge gevallen zelfs denken dat een hand in de kooi aangeboden voedsel is.
Opvoeden
Om te voorkomen dat ratten een dergelijke bijtreflex gaan vertonen is het van belang dat ze vaak opgenomen worden in de eerste levensweken. Door voedsel al van jongs af aan in de handpalm te leggen terwijl het ratje op de hand zit, zal het makkelijk het onderscheid maken tussen eten en hand.
Een volgende stap is het aanbieden van het voedsel door het uit te steken naar de rat. Een jonge goed gevoede rat zal niet naar het eten graaien, maar al verkennend beginnen snuffelen en als het goed is, het eten ook aannemen. Daarbij is het van belang het eten ook los te laten op het moment dat het ratje het eten aanneemt. Op die manier zal het leren dat het eten voor hem is. Neemt het per ongeluk een vinger met pindakaas, dan zal het meteen weten dat het niet bestemd is voor hem, omdat de vinger niet meegeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de link. Ik denk dat we op de goede weg zijn. Ze zijn heel lief en bijten niet. Ze proeven vooral en pakken voedsel netjes op. Mijn vraag was inderdaad om te voorkomen dat ze een bijtreflex krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.
Veel plezier met de ratjes.