Wat is een goede gifkikker voor beginners?

Ik wil graag een gifkikker als huisdier, maar ik heb er nog niet zo veel verstand van, dus wie weet er een goede gifkikker voor beginners? (het liefst een met felle kleuren)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.gifkikkerportaal.nl/Home/Artikelen/tabid/333/articleType/ArticleView/articleId/3/Overwegingen-bij-het-aanschaffen-en-verhandelen-van-gifkikkers.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat die dieren waar ze horen: in de natuur. Deze dieren horen niet in huis. Het zijn gadgets of accessoires namelijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je in vredesnaam een huisdier aanschaffen, waarmee geen enkele interactie mogelijk is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Likken trippen natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dom, typefoutje dus een correctie: Het zijn GEEN gadgets of accessoires namelijk ;) Ik heb het gevoel dat bananeneter deze dieren als iets dergelijks ziet i.v.m. specifieke kleur wensen. Het is ook nogal eenzaam voor zo'n dier zonder soortgenoten. Goeie reactie van Moolkeesje :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom wil je een kikker als huisdier, als je er geen affiniteit mee hebt en ook geen verstand van hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MrTomaat, oh, dat verhaal. Dierenmisbruik zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier ben ik even de draad kwijt. Bedoelen jullie dat je high kunt worden door zon beestje te likken of zo?
Wijt het maar aan mijn leeftijd, gecombineerd met de tropische temperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat klopt moolkeesje, lebberen aan kikkers of padden kan men in hogere sferen brengen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wist ik ook niet. Wij zijn daar te oud voor Moolkeesje. Ik produceerde mijn vorige reactie (met een grote pauze) als 4e, na Moolkeesje en had nog niet de reactie van MrTomaat gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat de kikker na dat gelebber niet in een prins of prinses verandert. Of is dat een ander sprookje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bessy, nee hoor, dan moet je wel heel erg oud zijn. Ik ken wel mensen die dit gedaan hebben en hetzelfde beweren toen het drugsgebruik hoogtij begon te vieren. Mij leek het niks. Ken ook mensen die gedroogde bananenschillen rookte. Ook nooit geprobeerd want dit leek mij een fabel. Moolkeesje, ach, weet je veel als je het samen met iemand doet hoe die door het trippen voor even een prins of prinses is ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indianen (wie anders) wisten dit al.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nodig mijn moeder maar uit, en maak haar kwaad, dan heb je ook een gifkikker? ;-D (dat zegt ze zelf ook over haarzelf)

Antwoorden (3)

Om mee te beginnen een: Epipedobates of Dendrobates:

http://www.gifkikkerportaal.nl/Home/Artikelen/tabid/333/articleType/CategoryView/categoryId/48/Dendrobates.aspx

http://www.gifkikkerportaal.nl/Home/Artikelen/tabid/333/articleType/CategoryView/categoryId/49/Epipedobates.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke kikkersoort geschikt is voor een beginner is altijd een discussiepunt geweest binnen de hobby. Maar over het algemeen is met het wel eens over een paar soorten.

Echte beginners soorten zijn:
- E. tricolor, (kweekt vaak al heel snel en veel)
- D. leucomelas,
- D. auratus, (is vaak wel iets schuwer)
- P. vitattus, (is vaak iets schuwer)

De keuze die je dan als beginner maakt is vaak afhankelijk van de mogelijkheden die je hebt. Heb je een bak die niet al te warm wordt omdat er weinig verwarmingsmogelijkheden in zitten dan kan je het beste gaan voor de tricolor, dit omdat deze soort het vaak al goed doet bij kamertemperatuur. De andere soorten verlangen iets hogere temperaturen.

Als de temperatuur niet van belang is bij je keuze is het vaak de tekening en kleur die de doorslag geeft. Qua verzorging zit er namelijk niet veel verschil tussen deze relatief makkelijke soorten.

De prijs ligt van deze soorten gemiddeld bij de medehobbyist tussen de 10 en 40 euro. Dit is vaak afhankelijk van welke variant je koopt van een bepaalde soort. De tricolor is vaak 7 tot 15 euro. De leucomelas vaak tussen de 15 en 30 euro. De auraus vaak tussen de 20 en 50 euro en de vittatus zit vaak tussen de 15 en 25 euro. De leeftijd van een kikkertjes bepaalt ook mede de prijs, volwassen dieren zijn vaak iets duurder.

Een aantal topics met hetzelfde onderwerp:

http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/tabid/96/aft/41854/Default.aspx

http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/tabid/96/aft/721/Default.aspx

http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/tabid/96/aft/548/Default.aspx

http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/tabid/96/aft/1752/Default.aspx

http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/tabid/96/aft/3261/Default.aspx

bron

http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/tabid/96/aft/54328/Default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zijngeen enkel. het zijn geen 'ff kijken of het wil' dieren namelijk.

er zijn kikkers die minder eisen stellen aan hun omgeving, maar dat maakt ze nog geen beginnerskikkertje.

lees je eest in, informeer, zorg ervoor dat je een terrarium, vivarium, of wat voor 'arium' ook) draait, de juiste tem, vochtigheid, licht, beplanting etc heeft en stabiel blijft voor de soort die jij wil.

als dat goed gaat, dán kan je er kikkers indoen.

vooraf uiteraard flink inlezen over voedsel, ziekten aandoeningen etc.

kikkers neem je niet om hun uiterlijk, maar kikkers neem je omdat het interessante dieren zijn, je hun gegarandeerd een goede verzorging kan geven en je hier je tijd en energie in wil steken.

dat er kikkers bijzitten die mooie kleuren hebben is een feit, maar geen uitgangspunt.

de soorten die minder specifieke eisen stellen en relatief ''makkelijk'' te houden zijn (verkijk je hier niet op) zijn genoemd, dus zal deze niet gaan herhalen.

dus: je eerst inlezen en info vragen van mensen die er kaas van hebben gegeten.
dan de zooi aanschaffen (maar eerste even een kostenplaatje zodat je niet schrikt)
als dán de pret er al niet af is (het is niet goedkoop als je het goed wil doen) de zooi zo 'instellen' en laten draaien zodat het blijft voldoen aan de eisen die het kikkertje eraan stelt.
en als dát voor elkaar is de 'beginners' (fout woord) kermit erin.