Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt (hond) ook wel ééns als scheldwoord gebruikt? Terwijl veel mensen van honden houden.

http://www.goeievraag.nl/vraag/houden-mensen-honden.34763

Toegevoegd na 11 minuten:
Hond" is een scheldwoord als je het een ander mens toeroept.

http://nl.wiktionary.org/wiki/scheldwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Honden worden vaak gezien als dieren die onderdanig zijn aan de mens of eigenaar.

Kortom, als je iemand uitscheld als hond, geef je daarmee aan dat je die persoon als minder(e) ziet dan jezelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (11)

In de Nederlandse taal wordt 'hond' niet als scheldwoord gebruikt....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wel men zegt weleens "vuile hond" ..tja dan zal het slaan op een vies iemand denk ik ,die het sop niet waard is .Maar het is inderdaad een typisch scheldwoord . En heeft het niets te maken met een lieverd van een hond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hond alleen in die landen als scheldwoord wordt gebruikt,waar de hond een onrein dier is. En dat is in Nederland(nog) niet het geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige, toch voornamelijk niet westerse landen, zijn honden en wilde varkens niet populair. Daar is de hond een toonbeeld van onreinheid. Hij eet het vlees van andere dieren, ze leven onverzorgd en 'laten zich leiden door hun begeerten'. Het woord hond word in oosterse landen ook wel als scheldwoord gebruikt of als aanduiding van mensen die van God afgeweken waren.
Daarom dus....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort het wel eens zeggen, 'vuile hond', maar niet vaak...voor nederlanders is een hond een huisgenoot, dus ik ken het eigenlijk alleen maar van twee mannen onder elkaar, die elkaar graag mogen, waarvan er één een fraaie dame heeft versierd - er zit een benijdend', bewonderend ondertoontje in 'vuile hond'....
Nederlanders vinden de hond in de pot, zouden een hónd zelfs niet zo behandelen, en zijn trouw als een hond, of kijken je met hondenogen aan....
'Vuile hond'als scheldwoord zal lang niet zo effektief zijn als 'hufter', of lijders aan nare ziektes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuile hond, ondankbare hond. Ja, dat komt voor. Een hond is in veel gevallen een trouwe en lieve vriend. Maar een hond rolt zich ook in kadavers en koeienpoep. Misschien dat daar aan gedacht word bij het bebruik van dit scheldwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sommige mensen niet van honden houden?
Ik heb er niets mee, met die krengen.
Als ik je een hond noem dan is het ook echt lelijk bedoeld, maar dat zal ik niet snel zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hond is gelijk aan het engelse Motherfucker...

vandaar...

Je maakt misbruik van diegene die je het meest dierbaar is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hond wordt gebruikt omdat veel vroeger honden erg minderwaardig waren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig is voor veel mensen de hond de grote mensenvriend, maar vroeger werden honden vaker gebruikt als trek- of waakhond. Die honden kregen vaak weinig liefde en dus waren die honden ook vaak niet aardig tegen mensen. Men spreekt ook nog vaak van een hondse behandeling. Kortom de hond was vroeger vaak meer gevreesd dan geliefd en hij werd zeker veel lager gewaardeerd dan nu.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het houden van honden en de naam gebruiken, als scheldnaam, staan los van elkaar.
Overigens houd ook niet iedereen van een hond.
Maar het als scheldwoord gebruiken is niet alleen de naam "hond" maar ook "kat, ezel, kalf, eend, kwal" in het gebruik.
Meestal duidend op de eigenschap die een bepaald dier vertoont en je de persoon mee vergelijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding