ik heb een vijver gemaakt en heb twee kois van + 400 gram gekocht maar is het normaal dat ze van mij wegzwemmen wat kan ik eraan doen?

hoe?
hoelang duurt het ongeveer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

je dacht dat ze al tam waren, of spontaan tam zouden worden als je ze in een nieuwe omgeving zou zetten?

regelmatig voeren (puur om te lokken) dus niet overvoeren omdat er in een gezonde en ruime vijver al van alles te vinden is.

als ze weten dat er iemand aan de andere kant van het water voer gooit wat ze lekker vinden komen ze vanzelf naar je toe.

wil je daar verder in gaan voer je op je hurken, met je hand steeds dichter bij het water, tot je je hand in het water kan doen en de vissen zich veilig genoeg voelen om het eten uit je hand te pakken.

doe dit wel stapje voor stapje dus, en voer ze de eerste dagen na het uitzetten in de vijver niet als deze goed draait. (ga hier vanuit vanwege de waterwaarden en het biologische evenwicht waar je over hebt nagedacht)

ze zullen de eerste dagen niet/of minder eten, dus voeren heeft heeft geen enkele zin (sterker nog, je waterwaarden zullen uit evenwicht raken hierdoor)

het is dus volkomen normaal en logisch dat ze van je wegzwemmen. misschien heb je je niet genoeg verdiept in het houden van deze vissen voor je eraan begon, aangezien je deze vraag stelt.

verdiep je in dat geval ook flink in filtersystemen en waterwaarden want als dit niet op de rit zit ben ik bang dat je nieuwe hobby niet zo lang een prettige hobby blijft.

er komt echt veel bij kijken, dus hoop dat het lekker gaat met vissen en vijver zodat je er plezier aan kan hebben (en blijven houden)