Ik heb twee kleine vogels gekocht en wil ze graag tam maken hoe doe ik dit het beste?

Ik weet de naam niet precies het zijn Aci ... ? Ze leven samen in de kooi. Als ik men vinger bij ze doe vliegen ze al snel weg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het makkelijkst zou zijn als je ze zelf i.p.v. de natuurlijke ouders groot brengt en dus ook echt met spuitje vloeibaar voedsel geeft, het is de meest tijdrovende bezigheid, maar ik denk ook de meest succesvolle
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Ik vermoed dat je Agaporniden gekocht hebt.)

"Baby vogels tam maken is erg makkelijk. Deze worden met de hand gevoed, waardoor ze van jongs af aan aan mensen handen gewend raken. Het tam worden gaat gelijdelijk aan tijdens het handvoeden door de aandacht die het jonge vogeltje krijgt.

Jonge vogels tam maken kan d.m.v. belonen en straffen.
- Straf de vogel alleen als u deze ook beloont, anders kan de vogel snel een hekel aan u krijgen.

- Belonen: Als uw vogeltje iets doet wat u leuk / prettig vind, bijvoorbeeld door het vogeltje iets te geven wat hij lekker vind zoals evt. trosgierst of in zijn nekje kriebelen.
- Straffen: Als uw vogeltje iets doet wat u niet zo leuk vind bijvoorbeeld in uw vingers bijten: U zegt 'nee' tegen het vogeltje en vervolgens zet u hem even in een strafkooitje ( langer naar mate hij iets doet wat u vervelender vind) in het strafkooitje bevind zich helemaal niets, geen eten, geen speelgoed. Het moet geen leuke omgeving voor hem zijn ( zeg maar hetzelfde als een kindje in de hoek zetten) vergeet uw vogeltje niet weer uit het kooitje te halen!!!

- Gebruik voor de dieren arts altijd een ander kooitje om uw vogel in te vervoeren als het kooitje dat u gebruikt om de vogel in de zetten wanneer u hem straft.

- Een 2e manier om uw vogel tam te maken is door een klicker te gebruiken. Dit werkt hetzelfde als het 'straffen en belonen systeem' zoals hierboven beschreven. Het klicker systeem is wel een zeer nauwlettende methode, indien u hier geen ervaring mee heeft kan deze methode ook tegen u werken. ( bijvoorbeeld bij te laat klickeren)
- Als uw vogel iets goed doet dan geeft u deze wat lekkers en klickt u bijv. 1 x met de klicker. (en geeft u zo nodig wat lekkers)
- Als uw vogel iets doet wat hij niet mag klickt u niet."

http://www.agapornisvogels.nl/tammaken.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je twee Agaporniden hebt gekocht, zijn ze al meer dan 6 weken, tenzij ze zo uit het blok kwamen.

Bij twee agaporniden is tam maken bijna uitgesloten. Ze zullen jou niet meer gaan ervaren als partner omdat ze elkaar hebben. Je kan wel zorgen dat ze rustiger worden en je niet meer als bedreiging zien. Al je handelen bij de kooi moet rustig zijn. Een in de kooi gestoken hand die rechtstreeks op ze afkomt, zal als aanval worden gezien. Praat rustig tegen ze en rijk ze af en toe wat lekkers uit de hand aan. Stukje andijvie, wilgenstokje om te knabbelen, takje gierst.

Over een tijdje ben je een gedeelte van hun wereld, maar op je afkomen om te kroelen, zoals een alleen gehouden vogel wel doet, zal er niet bij zijn.

Toch raad ik je niet aan deze vogel solitair te houden. Dan ben je oeverloos veel tijd aan ze kwijt en het is voor het diertje ook geen natuurlijke situatie.

Wees dankbaar om alles wat je wél van ze krijgt: het kijken naar hun gezamenlijk spel, het onderling geknuffel, het genieten dat ze doen van een bad, de vrolijkheid die ze uitstralen. Dat alles moet genoeg voor je zijn.
Ivana