Mijn kat blijft maar overgeven, moet ik me zorgen gaan maken, en wat kan er zijn?

Het is vrijdag begonnen, en hij blijft steeds overgeven.
Verder is hij gewoon helemaal zichzelf, niet loom of ziekjes.
Hij zit ook gewoon de poes te pesten. Eet goed (voor zover hij dat kan, want hij krijgt zijn voer sinds 2 weken alleen nog uit een voederbal, dus hij moet er wat voor doen om het te krijgen.) Hij drinkt goed.

Ik ben niet bang om bij een dierenarts langs te gaan, want daarvoor ben ik verzekerd. Maar omdat hij verder gewoon normaal is. En het nu 1 uur 's nachts is, dacht ik, ik vraag het eens hier.

Hij krijgt al sinds vorig jaar zomer hetzelfde voer: Royal Canin Urinary SO kat
Dus ik ben ook niet van voer gewisseld.

De kots is licht bruin, zonder haar of gras (de kat komt niet buiten) Er zit geen bloed in. Soms wel onverteerde brokjes. Ik heb wel het gevoel dat hij minder poept dan normaal.

De poes heeft nergens last van.

Toegevoegd na 22 uur:
Ik ga morgen langs bij de DA. Die maakt zich niet zo veel zorgen, maar ze moeten allebei hun entingen nog, dus dat kan dan mooi samen.

Voor de mensen die zeggen dat ik op ander voer moet overstappen, dit kan niet. Het voer is speciaal tegen blaasgruis. Als ik hem iets anders geef, kan hij daar dood aan gaan, en heeft hij weer veel pijn bij het plassen.

11 jaar geleden
48.4K
Rieneke1
11 jaar geleden
voor de zekerheid al haarbalpasta gegeven?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Haarbalpasta? Dat ken ik helemaal niet. Ik moet morgen ff langskomen, ze moesten toch de enting nog hebben dus dat kon dan meteen. Vandaag zaten ze vol. DA dacht niet dat het echt kwaad kon, om nog 1 dagje te wachten, omdat de kat gewoon zichzelf is. Vandaag niet gekotst.
Rieneke1
11 jaar geleden
maltpasta van gimpet, te koop bij de dierenspeciaalzaak.
goed spul, wat de meeste katten nog erg lekker vinden ook.

Het beste antwoord

Ik zou het dan af laten hangen van de frequentie. Je kat kotst sinds vrijdag zeg je, maar hoe vaak kotst hij? Katten kunnen heel goed kotsen zonder dat ze ziek zijn, dus je hoeft je inderdaad bij verder normaal gedrag niet direct zorgen te maken als je kat een paar keer kotst. Maar als hij echt heel vaak kotst, zeg maar meer dan drie keer per dag of veel vaker (drie keer per dag is arbitrair hoor, maar even een voorbeeld) dan zou ik er wel even naar laten kijken. Sowieso kan een kat uitdrogen van veel overgeven, en als het aanhoudt moet er even gekeken worden of er geen irritaties zijn in slokdarm, keel of maag die het in stand houden. En ik ga er maar even vanuit dat echt veelvuldig overgeven bij katten net zoals bij mensen ook een geïrriteerde slokdarm kan opleveren, wat het probleem ook weer in stand kan houden. Medicatie om de boel tot rust te brengen kan dan dat patroon doorbreken.

Maar houdt jouw dierenarts geen telefonisch spreekuur? Dat kan ook heel handig zijn in dit soort gevallen. Zij kunnen je nog aangeven waar je verder op moet letten, en aanvullende vragen stellen zodat ze kunnen beoordelen of het nodig is dat je langs komt met je kat, of dat je het nog even aan kunt zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hij kotst 2 tot 3 keer per dag, en iedere keer 's avonds of 's nachts.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou ik ben bij de dierenarts geweest. Ik heb de kat te drastisch op dieet gezet, omdat hij veel te zwaar is geworden. Ik wist niet dat je dit niet bij een kat mocht doen. Ik heb in 1 keer zijn voer gehalveerd, wat in principe voldoende voor hem is. Maar dat schijnt dus heel slecht te zijn. Ik mag maar iedere 2 weken 10 gram eraf halen. En hij kreeg zijn voer uit een bal, zodat hij ervoor in beweging moet komen. Zodra ik hem weer voer uit de voerbak gaf, was het kotsen afgelopen. De dierenarts heeft ook een bloed onderzoek gedaan, maar daar kwam niets uit. Ik heb zelf het gevoel dat hij gewoon zat te kotsen uit nijd, en niet omdat hij echt iets had. Hij pist ook in huis als hij de pest in heeft, en dan het liefste op de bank :-S

Andere antwoorden (5)

Je kat is al 4 dagen aan het overgeven.
Dan zou er toch een alarmbelletje moeten gaan rinkelen.
Al gedraagt hij zich verder nog zo normaal, er is blijkbaar toch iets mis!
Persoonlijk zou ik de dierenarts allang gebeld hebben, al is het alleen maar om even raad te vragen.

Kortom: Ja, ik zou me zeker zorgen gaan maken, en ik zou als ik jou was morgenvroeg de dierenarts bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hoi Skusme,
Ik weet nog niet zo veel van katten. Ik heb ze nu 3 jaar. Maar daarvoor nooit katten gehad. Mijn nicht was hier van het weekend, en zij zei dat hun kat ook veel kotst. Een tante van mij zei hetzelfde. Zij hebben jaren katten gehad. Dus ik dacht dat het een periode was ofzo. Ik ga er van uit dat zij het beter weten dan ik :-) En omdat de kat verder gewoon helemaal zichzelf is...tja... Maar dat is goed dan bel ik hem morgen. Ik leer nog steeds bij over mijn beestjes, en ik wil het allemaal graag goed doen. Maar ik wil ook niet panisch overkomen bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort: je ergens zorgen over maken en panisch overkomen zijn 2 heel verschillende dingen... gewoon bellen en uitleggen. Zij zijn bij uitstek de mensen waarvan je kunt leren over katten(kwaaltjes).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ken ook katten die bij de minste geringste aanleiding gaan kotsen. Stress, ander voer, etc. Die eigenaar is er aan gewend. onze katten kotsen nooit, dus als ze dat wel doen is er iets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemo: Wat ik juist alarmerend vond in je verhaal, is het feit dat er geen grasresten in het braaksel zitten, het voedsel onverteerd is en de kat minder ontlasting heeft.
Dit is echt een signaal om de dierenarts te bellen.
En...al zou je panisch overkomen....boeiend!
Het gaat om het welzijn van je huisdier, en je kan beter 10 keer nodeloos de dierenarts bellen, dan 1 keer te weinig of te laat....
beterschap met je kat!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat voer zit er alleen in, als hij net gegeten heeft :-) Niet na 4 uur. Dan is het lichtbruin, zonder iets. Maar ik moet morgen ff langskomen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zal zo ff een update geven als ik de vraag sluit, dit komt onder het antwoord van Lies te staan :-)
Mijn kat heeft dit ook gehad steeds na het eten van haar brokjes. Zij bleek een ontsteking te hebben aan lever of darm. Ze krijgt nu speciaal dieetvoer hiervoor. Ze hebben het overigens opgelost met een spuitje cortisol want ze was al te veel afgevallen.
Maar het zou ook heel goed kunnen dat het een haarbal is die er nog niet uit wil, ook dat heb ik gehad met mijn katten. Veel kattengras overal neerzetten en er is spul voor in de handel. Maar niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan want te veel afvallen is niet goed voor een kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ander voer gebuiken misschien en veel liefde doet ook all wonderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ander voer kan niet. Hij krijgt dit voer voor blaasgruis, dus als ik wil dat hij doodgaat aan niet kunnen plassen moet ik weer overstappen op iets anders ;-) Qua liefde heeft hij niets te klagen btw, hij is mijn knuffelbal :-D
Wat vervelend voor de kat zeg. Ik neem aan dat de kat ouder is dan 3 maanden omdat je verteld over vorig jaar dat voer van Royal canin.
Bij ons in de kattenopvang is de regel dat katten na drie dagen overgeven gezien worden door een dierenarts. De frequentie van overgeven speelt wel mee. Spuugt de kat na elk slokje water of hapje voer alles meteen weer uit en oogt de kat ziek dan moeten we toch binnen een dag bij de dierenarts zijn. Toch zal een dier niet gauw tonen dat het zich niet ok voelt, dat is een instinct, een zwak ziek dier is het kwetsbaarst voor roofdieren.....
Het zou ook een voedselallergie kunnen zijn.
Een allergie ontwikkelt zich, soms heel acuut. Dus dat houd in dat tot nu toe het voer goed verdragen werd maar er een overgevoeligheidsreactie reactie is opgetreden.

Maar je zegt dat je verzekert bent voor de dierenarts....waarom ga je dan niet gewoon? De dierenarts kan een middeltje tegen de misselijkheid geven waar de kat zich meteen beter van voelt en hij weet exact wat te doen, wij kunnen alleen suggesties geven....

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of naar de dierenarts gaan (dat is zowiezo de beste optie) of speciaal voer tegen kotsen geven helpt bij mij katten goed. ander voer of goedkoop voer kotsen ze ook veel van