heb ik mijn kat mishandeld?

ik stond juist met mijn kat te knuffelen. Zoals gewoonlijk is haar snoet dicht tegen mijn gezicht. Ineens haalt ze uit recht in mijn gezicht. Ik had wel geen schram ofzo. Ze heeft nog nooit in mijn gezicht gekrabd. Ik heb haar daarom bij haar nekvel gepakt, mijn kat hing 4 sec in de lucht en miauwde een keer en heb haar direct buitengezet. ze vertoont dit gedrag al wel een tijd. we hebben wel nieuwe katjes gekregen kan dat een gevolg op haar gedrag hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

mishandeling zou ik het niet willen noemen, maar je actie getuigt van weinig begrip voor je kat.
katten straffen heeft geen enkele zin, of je moet er op uit zijn een bange agressieve kat te kweken.
ongewenst gewenst gedrag zoals dit kan je beter voorkomen door je kat te leren "lezen".
een kat haalt niet ineens uit, tenzij ze pijn heeft.
vaak zie je al aan het trillen van de staartpunt, het ietsjes draaien met de oren, dat de kat het niet leuk meer vindt.
negeer je deze signalen, dan kan je soms een haal verwachten.

maar je kat vertoont al een tijdje veranderd gedrag zeg je.
veranderd gedrag is altijd een alarmbel, en het sein om met je kat naar de dierenarts te gaan voor een gezondheidscheck.
door de nieuwe katjes kan je kat goed last hebben van chronische stress, en dat verlaagt de weerstand behoorlijk.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ah!!! gelukkig!!! een antwoord wat feiten weergeeft :) een kat haalt m.i. nooit 'zomaar' uit. wellicht heeft de vraagsteller (in kattentaal) duidelijke signalen genegeerd omdat ze deze niet zag, en de kat geen andere optie zag dan uit te halen. (stand snorharen, oren, bewegingen staart, manier van kijken etc) veel dingen zijn te voorkomen, maar het is jammer dat de kat het haasje is. niet begrepen worden is niet bevorderlijk voor de vertrouwensband tussen kat en eigenaar. hoop dus dat ze duidelijkheid krijgt hierin.
Rieneke1
11 jaar geleden
katjeklein, ik begrijp dat het de bedoeling niet was, anders zou je deze vraag niet stellen. maar zoals gezegd, even na laten kijken door de dierenarts is geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat anders dan weer een plus, Rien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(na het teruglezen van mijn zin vind ik hem zelf erg onduidelijk, dus nog een keer) Weer een welverdiende plus, Rien :)
Rieneke1
11 jaar geleden
dank niels! en wat vond je van mijn zin; ongewenst gewenst gedrag zoals dit....
is ook een aparte he?;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@katje klein katten kunnen in een situatie die voor hun niet prettig is (om welke prikkel/prikkels dan ook) anders reageren.
zo'n prikkel hoeft niet per definitie met jou of met het knuffelen te maken hebben. ze zal het dus wel fijn vinden, maar op dat moment was het even niet prettig. als jij bv ongemakkelijk voelt reageer je ook andere op dingen die je wél prettig vind als je ontspannen bent. stress door de andere katten kan heel goed een prikkel zijn waardoor ze ff niet zat te wachten op een goedbedoelde knuffel. @rienke :)) wat is ongewenst (gewenst) gedrag eigenlijk? logisch gedrag (voor de kat) of fout gedrag (voor de mens?)
;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
haha euca, ik was gewoon nog niet goed wakker :) maar idd, wat wij als ongewenst gedrag zien, is voor de poezel doodnormaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toch is het lastig als ik met mijn ogen dicht, en de kat met haar ogen dicht, wij lekker samen hoofdje tegen hoofdje aan het knuffelen zijn, om dan de signalen te zien dat ze niet meer wil. meestal voel ik dan dat ze los wil, en reageer ik daar meteen op. maar soms is mijn kat ook ineens uit het niets beledigd en wil ze weg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geloof niet zo in 'beledigd' en 'uit het niets'
misschien je kat iets gehoord waar ze met al haar driften naar op onderzoek uit wil gaan, of is ze ergens van geschrokken? @rieneke een 'kattenslaapje'? :-) ik wil niet weten hoeveel ongewenst gedrag ik vertoon vanuit de beleving van de kat, dus vind het wel een doordachte en breed toepasbaren beschrijving eigenlijk.
;-)) als ik denk normaal te doen (wat op zich al niet bijzonder vaak voorkomt) kijken mijn katten me ook weleens aan van 'zoooweeyyy, ben je al lang zo lijp, of is dit een tijdelijk gevalletje van 'niet sporen'?) de kat voor de tigste keer van tafel halen (met een smile omdat dier languit ligt als god in frankrijk) is een van de vele voorbeeldjes van enorm ongewenst gedrag. haha, doet me denken aan de witte kat die we ooit hadden. een typisch gevalletje van 'ongewenst' gedrag. de stinkerd had toen we weg waren de zwarer deksel van de pan macaronisaus weggeschoven, en met zijn poot lekkere hapjes eruit gehaald.
veel te zout, en de saus kon weg, maar lag in een deuk toen ie onschuldig rond mijn benen draaide : ik was het écht niet hoor. ze wist helaas niet dat ze 1 knaloranje poot had. :)
Rieneke1
11 jaar geleden
:)) euca gedragsdeskundige roger tabor heeft ooit iets gezegd in de trant van: katten zien ons als enorm vasthoudende krankzinnige wezens, die niets anders doen dan het territoirium veranderen, en kostbare geurmerken verwijderen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
herkenbaar ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lag pas te slapen, en de kat sliep op mijn buik. Ineens kreeg kat-lief een slaapschok, echt van het type van "hele kat de lucht in". Ik schrok daarvan wakker, en reageerde in schrik door even al m'n spieren aan te spannen. Om vervolgens recht in de beledigde ogen van m'n kat te kijken, die duidelijk tegen me wilde zeggen: "lig even stil, wil je? Ik probeer hier te slapen." Over ongewenst gedrag gesproken.. ik had natuurlijk gewoon stil moeten blijven liggen. Maar ehm.. ik heb dus wél een kat die 'plotseling' uit kan halen, alleen is dat geen uithalen, zie mijn omschrijving in m'n antwoord. Dat is een "even niet dáár"-reactie, en soms ook een uiting van speelsheid. Hij raakt me namelijk zelden als hij naar me mept, dus soms doe ik hetzelfde als hij, en houden we hele schijngevechten. Mijn katten kunnen ook heel erg schrikken als iemand te snel beweegt, bijvoorbeeld plotseling opstaan uit een stoel, of snel lopen. Ik zit zelf in een rolstoel, dus dat zijn bewegingen die ze niet gewend zijn. Zeker één van de twee (de andere dan die van de schijngevechten) kan je flink krabben als zoiets gebeurt. Hij zet zich als hij schrikt namelijk met ál z'n poten af waar hij maar grip kan krijgen, en als je hem dan toevallig op schoot had, of hij lag vlakbij je gezicht, dan heb je behoorlijk pech. Volgens mij kan een kat die schrikt dus wel degelijk ineens uithalen, en aangezien katten altijd dingen lijken te zien die wij niet zien, kan dat ook nog eens van alles zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rieneke haha geweldig!! wat moeten ze toch met wezens als ons: buiten het aanhalen en voeren om dan he? ;-) @lies haha, ''lig even stil, wil je? Ik probeer hier te slapen." wat het ineens uithalen betreft denk ik idd dat het schrikken is (van wat ze dan ook zien of horen) ;-)
lopende mensen zijn vast enge stampende grote wezens, die totaal niet op het baasje lijken. de witte kat (met oranje poot) was ook een geval apart.
aanhalen moest echt rustig, niet op de buik, niet aaien van kop tot eind rug, want anders was het uithalen, al dan niet in een verkapt spel.
speelde ik het niet volgens haar regels muteerde ze in een soort kangoeroe: trappend en krabbend met de achterpoten op m'n hand die van de andere kant loeivast in de bek zat. oppakken was er niet bij, maar zelf op schoot klimmen was perfect. met deze 'gebruiksaanwijzing' in acht nemend heeft ze nog nooit 'zomaar' uitgehaald, maar je moet het maar even weten/ontdekken. een van de 2 katten hier wil weleens krabben. denk dat de enige kat is met een evenwicht van 3x niks.
ze valt niet hoor, maar het idéé!! ze mag graag het zekere voor het onzekere nemen bij het klimmen van stoel naar bank. een aanwezige arm of been dan ook héél stevig vasthouden (bank zelf overigens ook, getuige de handtekeningen op haar speciale route)
als ik haar van schoot wil zetten is het niet zachtjes wegduwen zoals bij de andere kat (lees: zoutzak die fors gewicht in de strijd gooit) maar éérst een klein stukje omhoog met 4 poten, en dan pas voorzichtig neerzetten. de zoutzak hier heeft er een handje van om even een pootje op mijn gezicht te zetten, of op mijn schouder of arm.
als ik bv de was ophang zit meneer op zijn bankje, en tikt me even aan (echt zonder nagels) het lijkt op 'hoi vriendinnetje'
vaak even een spinnend achtige miauw erbij (terwijl ie heel luid kan miauwen) en bij zo'n tikje altijd oogcontact gevolgd door een 'dubbele knipoog' (de sul...) :) wat ie hiermee wil zeggen weet ik nog steeds niet, maar hij doet dit elke dag meerdere malen.
(weet jij dit Rieneke?) tja, katten zijn al aparte wezens, maar stuk voor stuk hebben ze óók nog eens hun persoonlijke eigenaardigheden. (dat maakt ze juist zo leuk) ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is waar, je moet de huisregels van je katten leren kennen, en die ook uitleggen aan anderen. Ik heb wel eens visite die m'n eigenwijze kat probeert aan te halen, dat is die kat die mept als hij even afstand wil. Maar je moet hem helemaal niet aanhalen, hij bepaalt zelf wel wanneer hij geknuffeld wil worden. De andere wil dat altijd, dat is echt een slettebak die letterlijk iedereen aflebbert. Maar ook voor hem moet ik de regels uitleggen: de ADL-hulpen leg ik uit dat ze móeten aaien als hij daar om vraagt. Hoeft niet heel lang, maar moet wel. Anders mogen ze later z'n plasje opruimen van de bank, dan voelt hij zich genegeerd en zórgt hij wel voor aandacht. Als je je aan die regel houdt, gaat het prima. Dat is behoorlijk ongewenst gedrag wat voor meer dan 90% heel simpel te voorkomen is door te kijken naar de behoefte van de kat. Voor mensen die niets met katten hebben is het vast vreemd dat je je zo aanpast aan je kat, maar het is nu eenmaal ook hún huis. Als je katten in huis neemt, weet je dat vantevoren. Het klopt trouwens dat een kat al signalen afgeeft voordat hij echt 'waarschuwt'. Ik ben daar eens op gaan letten; er zijn veel dingen waar je onbewust al op reageert. Die eigenwijze wil soms ineens geaaid of geknuffeld worden, nu nog meer omdat hij zielig is en binnen moet blijven (heeft kraag om vanwege een wond op z'n wang). Maar je moet goed opletten, want dat je zes keer over z'n kop mag aaien, wil nog niet zeggen dat het ook zeven keer mag. Dan trekt hij z'n kop terug, en maakt zo'n geërgerd 'prrt' geluidje. Ik zeg dan "o, sorry, mocht dat niet meer?" en wacht af of hij opnieuw z'n kop, rug of buik aanbiedt voor een aai. Als je dat zou negeren en je zou gewoon dooraaien, en niet letten op waar híj geaaid wil worden maar gewoon maar wat doen, dan weet ik zeker dat hij op den duur uit zou halen. Ik heb nu een paar krassen omdat ik gisteren in een houding zat te aaien waarin ik door m'n beperkte schouder niet direct m'n hand weg kon trekken.. ik stopte wel met aaien, maar was niet snel genoeg weg met m'n hand. Maar ik vind inderdaad écht katten juist zo bijzonder omdat ze elk hun eigen omgangsregels creëren, communiceren (de één wat beter dan de ander) en dat je je daar een weg in moet zien te vinden. Ze hebben karakter, ze zijn eigenwijs, ze gaan hun eigen gang. Dan is het júist bijzonder om het voor elkaar te krijgen om het samen in één huis goed met elkaar te hebben, en kan ik me vereerd voelen dat ze mijn aanwezigheid tolereren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) wederom super om te lezen: (gebrek aan) wederzijds respect kan een band met een dier maken of breken! het is idd continu interactie, zonder verworven vanzelfsprekendheden. heerlijk beesten zijn, en voor mij is het zo dat een kat met een niet dagelijkse gebruiksaanwijzing nóg specialer is dan de katten die dit niet hebben. :) beterschap met je eigenwijsje (wát een karakter!) :)
en hopelijk kan je jezelf (en anderen) veel uithalen besparen juist door de gebruiksaanwijzing door te hebben
ze zouden die eigenlijk bij de geboorte bij moeten geven voor sommige mensen (ADL hulp bv), maar zelf hou ik juist wel van het uitvogelen en zie het als een uitdaging :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toen ik mijn kat nog maar pas had, moest ze me ook regelmatig "terechtwijzen"omdat ik niet precies deed zoals zij wilde. Ik had nooit katten gehad. Maar je leert snel.
Nu kan ik alles met haar. Vooral stevig vasthouden als ik haar over mijn schouder leg vind ze heerlijk. Dan spint ze zo hard dat de buren denken aan een aardbeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zeg je dat mooi Pokemon, je kat die je terecht wijst, en het moeten leren. Ja, zo is het met mijn eigenwijze kat ook. Die andere is in bepaalde zin makkelijker, maar ook lang weer niet met alles. Maar je moet inderdaad van je katten willen leren: zo heb ik met hem moeten leren dat "geaaid willen worden" nog niet betekent dat je zomaar overal mag gaan aaien. Integendeel: over de kop mogen aaien is iets anders dan over buik of rug mogen aaien, en dat kan tijdens een aaisessie nog veranderen ook :-). En je mag ook niet te voorzichtig aaien of 'kriebelen' dan schrikt ie zich rot en trekt terug of mept dus. Ik denk altijd dat dat komt door z'n allergie, dat al te voorzichtig aaien teveel lijkt op jeuk, maar zeker weten doe ik dat niet. Maar ik moet bijvoorbeeld visite ook uitleggen dat ze wel een beetje stevig moeten aaien, niet van dat flauwe. Veel mensen durven dat niet omdat hij onvoorspelbaar kan reageren, en als hij dan een keer aangeeft dát je mag aaien, gaan ze heel voorzichtig met dat handje steeds wat dichter naar hem toe.. om dan juist een geïrriteerde reactie te krijgen van katlief: "dát was niet de bedoeling!" Haha, en ik kan er dan niet tegen als andere mensen hem typeren als "geen echte knuffelkat". Zoiets zei m'n moeder de laatste keer toen ze mee was naar de dierenarts, dat hij niet echt aanhankelijk was. Dat is hij namelijk wél, en we kunnen echt heerlijk knuffelen samen. Het moet alleen wél op zijn voorwaarden gebeuren, en je moet denken dat je met hem kunt knuffelen omdat jíj daar toevallig zin in hebt. Maar eigenlijk vind ik dat ook heel logisch: zo doen we dat bij mensen onder elkaar toch ook niet? Dat je zin hebt om te knuffelen, en dat je daarom zomaar iemand vastpakt? Daar moet je allebéi voor in de stemming zijn, en het lijkt me dan ook niet meer dan terecht dat een kat je op zoiets wijst.

Andere antwoorden (9)

Veel katten kunnen ineens uithalen als je ze gezellig staat te knuffelen. Dat is geen mishandeling. Maar het is wel slim om te leren wanneer jouw kat dit gaat doen, om de voortekenen te leren herkenen, dan kun je het voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat mishandelen is hem niks te eten geven en slaan, schoppen, ermee gooien enz. Dit is gewoon corrigeren ik snap dat u denkt dat dat mishandelen is, maar kijk maar eens op internet bij mishandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar kijk ik liever niet... kan ik niet goed tegen. neem nou zo'n kop als "moeder geeft tegen betaling vijfjarige dochter aan pedofiel mee" dan ben ik de rest van de dag van streek
nee, je hebt je kat niet mishandeld.

maar misschien heb je sinds er nieuwe katjes zijn minder of in ieder geval anders aandacht aan de poes besteed.

en een dier kan ook nog gewoon geen zin hebben als jij dat wel hebt om te knuffelen...
als jij de poes in je armen neemt, zit poes klem en de enige mogelijkheid is kennelijk uithalen, om los te komen en weg te kunnen.
geef op een ander moment poes eerder de mogelijkheid om weg te kunnen, op de grond te kunnen springen.

als ik jou was zou ik even goed opletten en poes ook en zelfs meer aandacht geven.
zij heeft de oudste rechten, woont er het langst en heeft zeker behoefte aan veel aandacht met die nieuwe indringers in huis erbij.

succes !

Toegevoegd na 2 minuten:
meer aandacht geven is ook praten met poes, niet zozeer aanraken/aaien/knuffelen, als poes daar behoefte aan heeft, komt ze wel naar je toe en laat ze dat wel merken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen dat dit gedrag veroorzaakt word door een schildklier probleem.Dit kan de arts onderzoeken door wat bloed af te nemen. Ik zou het even bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Ik zal mijn antwoord proberen spijzen met enkele persoonlijke praktijkvoorbeelden.

Als mijn kat dit zou doen (gelukkig heeft ze het nog nooit gedaan) en ik ben er zeker van dat het niet bedoelt was om te spelen zou ik haar een 'pedagogische' tik verkopen (op de neus, zoals moederpoes dat zou doen, weliswaar). En net als bij mensen is een pedagogische tik in mijn ogen geen mishandeling. In tegendeel: dit heet opvoeding.

Goed gedrag belonen met aandacht.
Slecht gedrag straffen met een tik en vervolgens negeren. Wij doen dit bij onze kat van kleins af aan en het is het braafste schatje dat je je kan indenken. Dus laat je niet wijsmaken dat een tik als straf bij een kat niet helpt. Onze kat is er in geen geval agressief door geworden. Ook wij doen onze kat wel eens per ongeluk pijn (soms heb je bijvoorbeeld niet door dat je op haar staart zit), ze zal dit dan duidelijk maken door ons zachtjes te bijten, wetende dat ze ons daarmee geen pijn doet maar wel duidelijk maakt dat we van haar staart moeten gaan. Krabben heeft ze nog nooit gedaan.

Nu is dat 'van kleins af' wel erg belangrijk. Een goed opgevoede kat zal in mijn ogen zelden dit soort gedrag vertonen. Maar om eerlijk te zijn: een kitten is op te voeden en bij een volwassen kat is enkel vol te houden wat ze al heeft geleerd, maar dan gaan leren dat ze niet in het gezicht mag krabben is, vrees ik, onbegonnen werk.

Vandaar zou ik als oplossing inderdaad 'communicatie' aanreiken: probeer tijdig te herkennen wanneer je kat iets niet zint zodat je ook kan voorkomen dat ze in je gezicht zou krabben.

Een nieuwe kat bij de oude kat kan voor jaloezie of wat dan ook zorgen. Het kan er inderdaad voor zorgen dat het gedrag van de eerdere kat radicaal veranderd. Geef ze even tijd om te wennen. Doet ze dat niet en keert haar gedrag niet terug naar het oude zal dit maar op 1 manier lukken: haar territorium herstellen en dat is: voor haar alleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was waarschijnlijk een schrikreactie van jou, dat zou ik geen mishandeling noemen, maar je kat zal deze actie absoluut niet begrijpen.

Blijkbaar was er 'iets' waardoor je kat niet meer comfortabel was met het intieme knuffelen. Bij het nekvel optillen moet je sowieso niet doen bij een volwassen kat, tenzij je ook de poten ondersteunt; gelukkig was het heel kort. Een kat snapt 'straf' niet, ongewenst gedrag kun je beter negeren, terwijl je goed gedrag beloont. In zekere zin kán een dergelijke correctie wel helpen, omdat het een schrikreactie oproept. Maar bijvoorbeeld kort een hard geluid laten horen, of iets door de kamer heen gooien (náást de kat) roept dezelfde schrikreactie op (bijvoorbeeld als ze ineens hun nagels in je mooie bank zetten) zodat ze ophouden. Daar hoef je geen echte straf voor te geven.

Nieuwe katjes kan zeker een stressfactor zijn, en als je het idee hebt dat haar gedrag heel anders is dan anders, is het wellicht slim om eens met haar naar de dierenarts te gaan. Maar wat ik me vooral afvraag, is of dit echt 'uithalen' was, of dat het een waarschuwing was dat ze even geen zin meer had. Ik ken jouw kat niet, maar je zegt dat je geen schram hebt, terwijl ze recht in je gezicht 'uithaalde'. Eén van mijn katten 'mept' wel eens als je hem aanhaalt, hij is het dan plotseling zat, of je aait op een plek waar je niet mag komen, of - komt ook wel eens voor, hij heeft een huidallergie - hij heeft ineens erge jeuk ergens, en denkt dat ik dat veroorzaak.. te lang over z'n kop aaien roept soms ook die reactie op: ineens deelt hij een pets uit. Meestal niet eens raak, en altijd met ingetrokken nagels. Dat is dus niet gemeen bedoeld, maar puur een manier om aan te geven dat hij even geen zin meer heeft om op die manier te knuffelen. Kan het zijn dat jouw kat ook zoiets deed, of had ze wél haar nagels uit en is het meer geluk dat je nu geen kras op je gezicht hebt?

Ook als ze echt uithaalde, kan het inderdaad stress zijn, maar het kan ook dat ze ergens van schrok ofzo. Je weet het gewoon niet altijd. Sowieso lijkt het me goed om die stress aan te pakken, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat poes een eigen plekje heeft waar de andere katten niet kunnen komen, ervoor te zorgen dat ze ook genoeg hoge plekjes heeft, en ze heel voorzichtig kennis met elkaar te laten maken. Als je het idee hebt dat haar veranderde gedrag méér is dan alleen stress, of als ze andere symptomen heeft of je je zorgen maakt, ga dan met haar langs de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mishandeling vind ik wel erg ver gaan!Wel vind ik dat je haar te streng hebt aangepakt omdat ik het niet als een echte uithaal zie,je had geen schram wat betekend dat ze haar nagels keurig ingetrokken hield! 2 keer straffen, 4 seconden in haar nekvel hoog gehouden ( ben ik het sowieso niet mee eens voor een volwassen kat) en vervolgens buiten gezet vind ik erg ver gaan! Hoe erg straf je haar als ze echt stout is??

Verder ben ik het eens met andere antwoorden die je hebt gekregen ivm de nieuwe katjes erbij. Kan me goed voorstellen dat ze "misschien" jaloers is omdat ze uiteraard minder aandacht krijgt dan toen ze nog alleen was. Juist extra aandacht op welke wijze dan ook. Goed opletten wat haar stemming is zodat je weet of ze geknuffeld wil worden,alleen lief tegen haar praten,combi of spelen!

(Dit antwoord is mijn persoonlijke mening en idee over straffen/opvoeden!)

Succes met de (her)opvoeding van haar (hoe oud/jong is zij?) en de anderen (hoeveel,hoe jong en welk geslacht?)

Groetjes dierenvriend vlindertje

Toegevoegd na 55 minuten:
Ik heb toch nog even gezocht naar oppakken nekvel en het volgende gevonden:

Het oppakken kun je het beste doen met een hand onder de buik en een hand onder de billen, nooit in het nekvel oppakken want dat is erg pijnlijk!

(ik zag nadat ik je vraag had beantwoord bij een reactie al staan dat je poes ca 6jaar is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mishandeld heb je niet gedaan maar ik zou het ze niet op pakken met nekvel.

wat je kan doen als een kat iets doet dat niet mag is
met planten sproeier zo heel eventjes nat sproeien.
besproeien bedoel ik niet dat ze door weekt moeten zijn !
het gevoel van vocht helpt al veel.
ze schrikken en linken dat doen betekend nat dat heb ik niet graag.

mijn aanpak is

een gewone nee of foei en ze zo berispen.
soms moet je wel leren aan een kat wat het woord foei of nee betekend.
dit kan je doen op basis van voedsel.

op basis van klikker ,voedsel en affectie kan je heel veel bereiken met een kat.

zo heb ik geleerd aan mijn kat dat hij moet wachten zo dat ik zijn brokken rustig kan geven.
vroeger zat hij steeds in de weg en duwde tegen men hand zo kon ik hem moeilijk eten geven.
nu zeg ik in u mand hij gaat rustig in zijn mand tot ik gedaan heb.
hier is wel veel geduld voor nodig,maar geduld word beloond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt juist goed gehandeld.
Huisdieren mogen niet mishandeld worden.
Maar ze moeten wel hun plek weten dat jij nog altijd beslist hoe het thuis gaat en niet het dier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen hond hoor :-). Een kat beslist wél hoe het gaat thuis. Natuurlijk, soms moet de kat zich aanpassen, maar heel vaak moet het baasje zich aanpassen aan de kat. Dat is totaal anders als je een hond hebt, die moeten inderdaad leren dat zij niet de baas zijn, en het gezag van de baas erkennen. Maar een kat gaat z'n eigen gang, heeft een territorium te verdedigen, en kun je - op wat enkele kleine dingen na - niet echt opvoeden. Een kat "zijn plaats laten kennen" heeft dus geen enkele zin. Het oude gezegde is nog steeds ontzettend waar, en drukt het duidelijk uit: "een hond heeft een baas, maar een kat heeft personeel".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sebass1, dus jij vindt ( buiten het feit dat het totaal geen zin heeft zoals Lies ook al zegt ) daarom ook dat je ze pijn mag doen?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Vlindertje lezen en gij zult bevinden.
@Lies Ik heb een kat gehad die thuis de dienst dus 100% uitmaakte dus m ff zn plaats laten zien en toen ging het veel beter.
Net als dat jij op je gemakje gaat vervelen en ruzie maken en baknijd hebt dan zou je toch wel even moeten weten hoe en wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ sebass1, lezen is gelukkig één van de weinige dingen die mij nog goed afgaat maar jou waarschijnlijk minder?!
Je schrijft dat ze goed gehandeld heeft maar als je de site hebt gelezen die ik bij mijn antwoord heb gezet had je kunnen lezen dat in de nekvel pakken zeer pijnlijk is dus.....???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Sebas: Een kat die zich verveelt of ruzie maakt komt iets tekort. Die hoef je niet "op zijn plaats te zetten", die moet je meer ruimte geven, meer verstopplaatsen, meer hoge plekken in huis, moet meer naar buiten kunnen, eventueel gecastreerd worden, of heeft meer aandacht nodig of een speelkameraadje. Je lost dan het probleem wel op door 'maatregelen' te nemen, maar die maatregelen bestaan niet uit straffen of de kat leren wie de dienst uitmaakt. Dat is toch fundamenteel anders. Ik weet niet wat jij bedoelt met dat de kat "de dienst uitmaakte", of hoe je hem "zijn plaats hebt laten zien", dus daar kan ik niet over oordelen. Maar de kat straffen of door haar buiten te zetten, of een volwassen kat aan het nekvel optillen, zijn geen oplossing voor ongewenst gedrag. Ik zeg daarmee niet dat VS haar kat heeft mishandeld of dat het heel erg was wat ze deed, want het was waarschijnlijk een schrikreactie en de kat zal hooguit nog harder schrikken en even bang zijn, maar zal er niets van krijgen (tenzij het al een extreem bange of ooit mishandelde kat is). Maar als 'opvoedmethode' zou het in elk geval niet werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dat je een kat zn plek moet laten weten het moet niet de president des huizes worden want het klinkt misschien gek maar bijv: een klein katje kan thuis flink de broek aan hebben maar dat snappen jullie dus helaas niet.
Dus antwoord ik voor piet snot..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dus moet je soms ingrijpen want je moet jezelf ook niet laten overheersen.
En ik ben al helemaal geen voorstander van dieren slachten mishandelen leven bont afscheuren.
Maar ik heb het over dat je moet ingrijpen dat is ook een punt van opvoeden en dat staat los van mishandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Sebas: zou je het kunnen uitleggen? Misschien snappen we het dan. Zoals ik zeg weet ik niet wat jij bedoelt met een kat die "thuis de dienst uitmaakt", en hoe je die dan "op zijn plaats zet". Misschien dat als jij vertelt wat je daarmee bedoelt, dat ik dán wel zeg dat je in dat voorbeeld gelijk hebt. Ik geloof niet in straffen bij katten, maar wat de één straffen noemt is bij de ander misschien wel gewoon negeren, gedrag bijsturen of een kat aan de kant zetten die in de weg zit. Ik weet gewoon écht niet wat voor situatie je precies bedoelt, dus kan ik er ook niet over oordelen.