heb ik mijn kat mishandeld?

ik stond juist met mijn kat te knuffelen. Zoals gewoonlijk is haar snoet dicht tegen mijn gezicht. Ineens haalt ze uit recht in mijn gezicht. Ik had wel geen schram ofzo. Ze heeft nog nooit in mijn gezicht gekrabd. Ik heb haar daarom bij haar nekvel gepakt, mijn kat hing 4 sec in de lucht en miauwde een keer en heb haar direct buitengezet. ze vertoont dit gedrag al wel een tijd. we hebben wel nieuwe katjes gekregen kan dat een gevolg op haar gedrag hebben?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

mishandeling zou ik het niet willen noemen, maar je actie getuigt van weinig begrip voor je kat. katten straffen heeft geen enkele zin, of je moet er op uit zijn een bange agressieve kat te kweken. ongewenst gewenst gedrag zoals dit kan je beter voorkomen door je kat te leren "lezen". een kat haalt niet ineens uit, tenzij ze pijn heeft. vaak zie je al aan het trillen van de staartpunt, het ietsjes draaien met de oren, dat de kat het niet leuk meer vindt. negeer je deze signalen, dan kan je soms een haal verwachten. maar je kat vertoont al een tijdje veranderd gedrag zeg je. veranderd gedrag is altijd een alarmbel, en het sein om met je kat naar de dierenarts te gaan voor een gezondheidscheck. door de nieuwe katjes kan je kat goed last hebben van chronische stress, en dat verlaagt de weerstand behoorlijk.

Veel katten kunnen ineens uithalen als je ze gezellig staat te knuffelen. Dat is geen mishandeling. Maar het is wel slim om te leren wanneer jouw kat dit gaat doen, om de voortekenen te leren herkenen, dan kun je het voorkomen.

Een kat mishandelen is hem niks te eten geven en slaan, schoppen, ermee gooien enz. Dit is gewoon corrigeren ik snap dat u denkt dat dat mishandelen is, maar kijk maar eens op internet bij mishandelen.

nee, je hebt je kat niet mishandeld. maar misschien heb je sinds er nieuwe katjes zijn minder of in ieder geval anders aandacht aan de poes besteed. en een dier kan ook nog gewoon geen zin hebben als jij dat wel hebt om te knuffelen... als jij de poes in je armen neemt, zit poes klem en de enige mogelijkheid is kennelijk uithalen, om los te komen en weg te kunnen. geef op een ander moment poes eerder de mogelijkheid om weg te kunnen, op de grond te kunnen springen. als ik jou was zou ik even goed opletten en poes ook en zelfs meer aandacht geven. zij heeft de oudste rechten, woont er het langst en heeft zeker behoefte aan veel aandacht met die nieuwe indringers in huis erbij. succes ! Toegevoegd na 2 minuten: meer aandacht geven is ook praten met poes, niet zozeer aanraken/aaien/knuffelen, als poes daar behoefte aan heeft, komt ze wel naar je toe en laat ze dat wel merken.

Het zou kunnen dat dit gedrag veroorzaakt word door een schildklier probleem.Dit kan de arts onderzoeken door wat bloed af te nemen. Ik zou het even bespreken.

Bronnen:
Van iemand die dieren opvangt honden en katten!

Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Ik zal mijn antwoord proberen spijzen met enkele persoonlijke praktijkvoorbeelden. Als mijn kat dit zou doen (gelukkig heeft ze het nog nooit gedaan) en ik ben er zeker van dat het niet bedoelt was om te spelen zou ik haar een 'pedagogische' tik verkopen (op de neus, zoals moederpoes dat zou doen, weliswaar). En net als bij mensen is een pedagogische tik in mijn ogen geen mishandeling. In tegendeel: dit heet opvoeding. Goed gedrag belonen met aandacht. Slecht gedrag straffen met een tik en vervolgens negeren. Wij doen dit bij onze kat van kleins af aan en het is het braafste schatje dat je je kan indenken. Dus laat je niet wijsmaken dat een tik als straf bij een kat niet helpt. Onze kat is er in geen geval agressief door geworden. Ook wij doen onze kat wel eens per ongeluk pijn (soms heb je bijvoorbeeld niet door dat je op haar staart zit), ze zal dit dan duidelijk maken door ons zachtjes te bijten, wetende dat ze ons daarmee geen pijn doet maar wel duidelijk maakt dat we van haar staart moeten gaan. Krabben heeft ze nog nooit gedaan. Nu is dat 'van kleins af' wel erg belangrijk. Een goed opgevoede kat zal in mijn ogen zelden dit soort gedrag vertonen. Maar om eerlijk te zijn: een kitten is op te voeden en bij een volwassen kat is enkel vol te houden wat ze al heeft geleerd, maar dan gaan leren dat ze niet in het gezicht mag krabben is, vrees ik, onbegonnen werk. Vandaar zou ik als oplossing inderdaad 'communicatie' aanreiken: probeer tijdig te herkennen wanneer je kat iets niet zint zodat je ook kan voorkomen dat ze in je gezicht zou krabben. Een nieuwe kat bij de oude kat kan voor jaloezie of wat dan ook zorgen. Het kan er inderdaad voor zorgen dat het gedrag van de eerdere kat radicaal veranderd. Geef ze even tijd om te wennen. Doet ze dat niet en keert haar gedrag niet terug naar het oude zal dit maar op 1 manier lukken: haar territorium herstellen en dat is: voor haar alleen.

Het was waarschijnlijk een schrikreactie van jou, dat zou ik geen mishandeling noemen, maar je kat zal deze actie absoluut niet begrijpen. Blijkbaar was er 'iets' waardoor je kat niet meer comfortabel was met het intieme knuffelen. Bij het nekvel optillen moet je sowieso niet doen bij een volwassen kat, tenzij je ook de poten ondersteunt; gelukkig was het heel kort. Een kat snapt 'straf' niet, ongewenst gedrag kun je beter negeren, terwijl je goed gedrag beloont. In zekere zin kán een dergelijke correctie wel helpen, omdat het een schrikreactie oproept. Maar bijvoorbeeld kort een hard geluid laten horen, of iets door de kamer heen gooien (náást de kat) roept dezelfde schrikreactie op (bijvoorbeeld als ze ineens hun nagels in je mooie bank zetten) zodat ze ophouden. Daar hoef je geen echte straf voor te geven. Nieuwe katjes kan zeker een stressfactor zijn, en als je het idee hebt dat haar gedrag heel anders is dan anders, is het wellicht slim om eens met haar naar de dierenarts te gaan. Maar wat ik me vooral afvraag, is of dit echt 'uithalen' was, of dat het een waarschuwing was dat ze even geen zin meer had. Ik ken jouw kat niet, maar je zegt dat je geen schram hebt, terwijl ze recht in je gezicht 'uithaalde'. Eén van mijn katten 'mept' wel eens als je hem aanhaalt, hij is het dan plotseling zat, of je aait op een plek waar je niet mag komen, of - komt ook wel eens voor, hij heeft een huidallergie - hij heeft ineens erge jeuk ergens, en denkt dat ik dat veroorzaak.. te lang over z'n kop aaien roept soms ook die reactie op: ineens deelt hij een pets uit. Meestal niet eens raak, en altijd met ingetrokken nagels. Dat is dus niet gemeen bedoeld, maar puur een manier om aan te geven dat hij even geen zin meer heeft om op die manier te knuffelen. Kan het zijn dat jouw kat ook zoiets deed, of had ze wél haar nagels uit en is het meer geluk dat je nu geen kras op je gezicht hebt? Ook als ze echt uithaalde, kan het inderdaad stress zijn, maar het kan ook dat ze ergens van schrok ofzo. Je weet het gewoon niet altijd. Sowieso lijkt het me goed om die stress aan te pakken, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat poes een eigen plekje heeft waar de andere katten niet kunnen komen, ervoor te zorgen dat ze ook genoeg hoge plekjes heeft, en ze heel voorzichtig kennis met elkaar te laten maken. Als je het idee hebt dat haar veranderde gedrag méér is dan alleen stress, of als ze andere symptomen heeft of je je zorgen maakt, ga dan met haar langs de dierenarts.

Mishandeling vind ik wel erg ver gaan!Wel vind ik dat je haar te streng hebt aangepakt omdat ik het niet als een echte uithaal zie,je had geen schram wat betekend dat ze haar nagels keurig ingetrokken hield! 2 keer straffen, 4 seconden in haar nekvel hoog gehouden ( ben ik het sowieso niet mee eens voor een volwassen kat) en vervolgens buiten gezet vind ik erg ver gaan! Hoe erg straf je haar als ze echt stout is?? Verder ben ik het eens met andere antwoorden die je hebt gekregen ivm de nieuwe katjes erbij. Kan me goed voorstellen dat ze "misschien" jaloers is omdat ze uiteraard minder aandacht krijgt dan toen ze nog alleen was. Juist extra aandacht op welke wijze dan ook. Goed opletten wat haar stemming is zodat je weet of ze geknuffeld wil worden,alleen lief tegen haar praten,combi of spelen! (Dit antwoord is mijn persoonlijke mening en idee over straffen/opvoeden!) Succes met de (her)opvoeding van haar (hoe oud/jong is zij?) en de anderen (hoeveel,hoe jong en welk geslacht?) Groetjes dierenvriend vlindertje Toegevoegd na 55 minuten: Ik heb toch nog even gezocht naar oppakken nekvel en het volgende gevonden: Het oppakken kun je het beste doen met een hand onder de buik en een hand onder de billen, nooit in het nekvel oppakken want dat is erg pijnlijk! (ik zag nadat ik je vraag had beantwoord bij een reactie al staan dat je poes ca 6jaar is)

Bronnen:
http://www.kattenplaza.nl/opvoeding_katten

mishandeld heb je niet gedaan maar ik zou het ze niet op pakken met nekvel. wat je kan doen als een kat iets doet dat niet mag is met planten sproeier zo heel eventjes nat sproeien. besproeien bedoel ik niet dat ze door weekt moeten zijn ! het gevoel van vocht helpt al veel. ze schrikken en linken dat doen betekend nat dat heb ik niet graag. mijn aanpak is een gewone nee of foei en ze zo berispen. soms moet je wel leren aan een kat wat het woord foei of nee betekend. dit kan je doen op basis van voedsel. op basis van klikker ,voedsel en affectie kan je heel veel bereiken met een kat. zo heb ik geleerd aan mijn kat dat hij moet wachten zo dat ik zijn brokken rustig kan geven. vroeger zat hij steeds in de weg en duwde tegen men hand zo kon ik hem moeilijk eten geven. nu zeg ik in u mand hij gaat rustig in zijn mand tot ik gedaan heb. hier is wel veel geduld voor nodig,maar geduld word beloond.

Je hebt juist goed gehandeld. Huisdieren mogen niet mishandeld worden. Maar ze moeten wel hun plek weten dat jij nog altijd beslist hoe het thuis gaat en niet het dier.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100