Mijn hamster is vies, hoe wordt hij schoon?

Ik ben laatst 2 weken op vakantie geweest en heb zijn hok niet schoon kunnen maken. Toen ik terugkwam en het hok nog steeds schoon moest maken omdat het alweer 4 weken geleden was, had hij een gele kont terwijl hij zelf wit is. Dit ziet er niet schoon uit en komt waarschijnlijk doordat hij in zijn eigen plas heeft gelegen. Ik heb van dat speciale wollige spul voor zijn slaapplek en waarschijnlijk plast hij daar in waardoor hij als hij ligt te slapen in zijn plas ligt. Hij heeft nu een hele schone kooi en ik heb het wollige spul er even uit gelaten omdat ik dacht dat het misschien handig is dat hij daar dan niet in plast en misschien wel een ander slaapplekje zoekt. Ik weet dat hamsters zichzelf schoon horen te maken maar ik zie het die van mij nooit doen. Ik heb met water een beetje geprobeerd het gele weg te krijgen maar las daarna dat dit slecht is voor zijn huid. Is er nog wat anders dat ik kan doen? Ik las iets over speciaal zand voor hun huid. En is er nog verder iets waardoor hij schoon kan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat doe je je huisdier toch niet aan? Heeft dat beest in die tijd ook geen eten gehad dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ritsuka, dat dacht ik dus ook! dat doe je niet !

Het beste antwoord

WTF?!

geen oppas voor je hamster die hem even verschoont en ook nog eens niet verschoont voor je op vakantie ging?!

trouwens, dat speciale spul waar ze nestjes van maken is levensgevaarlijk. (snap niet dat ze het nog verkopen)
doe er aub voortaan wc papier of keukenrol in.

als ie het in zijn huisje doet zoals meer hamsters dit doen: maak dan op zijn minst regelmatig zijn huisje schoon als het teveel moeite is om de kooi zelf op tijd te verschonen.

ff laten weken en afspoelen in lauw water en goed drogen om smet plekken te voorkomen.

urine op huid is een hele beroerde combinatie dus hoop voor de hamster dat de huid hieronder niet kapot is.
(dan zal je ermee naar de DA moeten aangezien er een infectie is)

zand is voor chincillas bv om een zandbad te nemen, en puur voor het onderhouden van de vacht. hier ben jij heel duidelijk veel te laat mee.

Toegevoegd na 21 minuten:
mocht je vers (groen)over geven: voorlopig niet doen omdat ze hiervan aan de dunnen kunnen raken.

stap over op pelletvoer zodat de hamster geen zaden uit kan zoeken en je zeker weet dat ie al zijn vezels binnen krijgt.
als de achterkant vochtig is kan er poep aan blijven hangen, dus let ook op het voer.

zorg voor voldoende vers drinkwater, en doe hier voorlopig even wat extra vit. in.
zorg ervoor dat er geen vliegen in de buurt zijn van de plek waar de hamster staat (deze kunnen eitjes leggen op zijn kont, waaruit maden komen die in zijn vlees gaan kruipen en aan de hamster gaan eten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sembo stelt hier alleen de vraag hoe zijn hamster gewassen kan worden. Ik denk niet dat hij het op prijs stet zo afgezeken te worden... Wat trouwens niet geheel onterecht is.. 4 weken niet verschonen kan echt niet vriend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn hamster slaapt ook in zijn huisje en pist hier ook in, maak het huisje dan ook om de dag schoon. ik zeik hem niet af, maar feiten hou ik me niet voor me. als je dieren hebt dan moet je er goed voor zorgen anders moet je ze niet nemen, of je doet ze naar iemand die er wel tijd en zin in heeft om een dier de verzorging te geven waar het recht op heeft. als het onwetendheid is dan is het een ander verhaal, maar komt op zeg: een beest 2 weken aan zijn lot over laten en nog niet eens een fris hok geven als je zelf op vakantie gaat. (wat nu als het drinkflesje verstopt zou zitten en de vraagsteller op vakantie is? er hadden ook maden in de hamster kunnen zitten nu, áls dit al niet het geval is...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk had ik wel oppas geregeld. Ik heb de kooi een week voordat ik op vakantie ging helemaal schoon gemaakt en dacht dat na 3 weken het wel ok zou zijn. Zijn huid ziet er op zich niet slecht uit maar zijn haren zien er vooral niet goed uit. Ook heeft hij niet heel veel haar. Dus jij zou aanraden om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan en zo'n chinchillas bad zou daarna dan om de zoveel tijd goed doen. Dit is mijn derde hamster en heb het bij alle 3 de hamsters het zelfde gedaan. De eerste 2 hebben altijd een hele mooie huid gehad en zijn niet op een andere manier verzorgd. Dus ik begrijp dat dat speciale wol niet goed voor ze is, hun kooi om de (ongeveer) 2 weken schoon gemaakt moet worden en de plek waar ze slapen gewoon iedere dag even moet controleren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Jammer dat er nog zoveel mensen zijn, die slecht voor hun huisdier zorgen, ik vindt dit antwoord prima, misschien gaat sembo nadenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hem overigens bij een gezin afgegeven die ook 3 hamsters hadden. Die hebben hem iedere dag nieuw water gegeven en als zijn voederbakje leeg was nieuw eten gegeven. Ik ben hierin dus niet helemaal duidelijk geweest, maar ik ben echt niet gek dat ik dat arme beest aan zijn lot overlaat. En inderdaad zoals eucalypje al zei, het is onwetendheid. Ik wist dit allemaal niet. Heb een keer gelezen dat 1 keer per 3/4 weken schoonmaken voldoende was en heb nooit geweten dat je zijn slaapplek altijd schoon moest houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sembo fijn dat je reageert na mijn niet al te spontane tekst. een bakje met speciaal zand kan je wel in het hok zetten, maar nu lijkt het me niet verstandig. (zand gaat ook tussen de haren zitten) dus wacht hier even mee. neem wel een stenen bakje wat ruim genoeg is zodat je hamster er lekker in kan draaien, maar het niet om kan gooien. het spul wat je als nest materiaal gebruikt kan verstoppingen veroorzaken bij de hamster, en hier kunnen ze het loodje van gaan leggen. daarbij absorbeert dit speciale spul voor geen meter. let er ook op dat het hamsterhuisje ventileert (anders even gaatjes in maken, bv met een hete spijker zodat het niet scherp is aan de randjes)
als het huisje vochtig word/is kan een hamster hier ook nare dingen van krijgen. een kooi kan het beste 1 keer per week verschonen om het fris te houden. het huisje zelf idd vaker (zelf doe ik het om de dag)
bij hamsters die een enorme kooi hebben, en alles netjes in een hoektoiletje doen kan men idd langer wachten met verschonen, maar dit is zeker geen uitgangspunt. haren zijn hol, en de kleur van de urine kan dus in de haren (kern) zitten (helemaal bij een lichte vacht goed zichtbaar)
als er geen vuil meer aan de haren zelf zit is het een kwestie van slijten/verharen voor ie weer helemaal wit is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het dan nog nodig om naar de dierenarts te gaan of zou ik gewoon even een paar dagen wachten, dan een bakje met dat zand in zijn kooi zetten (kan ook een apart bakje buiten de kooi waar je hem zelf af en toe in zet?) en dat het dan vanzelf beter wordt? Ik heb speciaal voer maar aan het begin at hij dat niet, later toch ineens wel. Het heet hamster super en er zit alles in wat ze nodig hebben: Mineralen, Tarwe, Lijnzaad, Vitaminen, Haver en Luzerne. Overigens snap ik niet helemaal wat je bedoeld met vit in het drinkwater stoppen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet al te aardig maar wel een heel goed en duidelijk antwoord. Bedankt!