Groeien Vissen naar grote van hun verblijf?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat geen enkel diee dit doet maar van vissen ben ik niet zeker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K

Antwoorden (4)

dat is helemaal afhankelijk van de soort vis.

er zijn steuren die in een grote vijver enorme afmetingen kunnen krijgen, maar een gup in een enorm aquarium zal altijd een 'klein' visje blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een vijver groeien de vissen in een ronde vijver aanzienlijk minder snel en worden minder groot, dan in een rechte lange vijver.
Hoe groter de vijver, hoe sneller de vissen groeien en hoe groter ze worden.
Voor een aquarium, geldt ongeveer het zelfde, maar veel aquariumvissen, blijven erg klein, dus is in verhouding een aquarium voor veel vissen best wel groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WTF?
wat zijn die minnetjes hier zonder motivatie? C+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ed, dat zou komen doordat de vissen veel langer kunnen zwemmen en aan hogere snelheden waardoor ze veel beter ontwikkelen. Ik heb dit ooit gelezen in een wetenschappelijk werk over de populatie in het Tanganyicameer.
Dat was voor een studie over tanganyicacichliden
Een vis in vrijheid, zoals zijn natuurlijke habitat zal normaal uitgroeien maar eens in een aquarium blijft die aanmerkelijk kleiner.
Neem nu bv een goudvis die al een paar jaar in een aquarium zit zal nog groter worden nadat die een ganse zomer in een redelijke vijver heeft kunnen vertoeven. Het is evident dat kleine soorten kleiner blijven maar ook daar is er een verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je hebt helemaal gelijk, hoe meer ruimte om te zwemmen, hoe meer voedsel je onderweg tegen komt, hoe levendiger de vissen, hoe sneller ze groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is idd ook afhankelijk van waterwaarden, aanbod voedsel, kwaliteit van het voedsel etc. maar bij mijn weten wat dit niet de vraag toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en temp van het water (stofwisseling) kan de groei ook zeker beinvloeden om nog maar even iets te noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
euca, ja de waterkwaliteit is heel erg belangrijk, een vijver blijft een povere afspiegeling van de echte natuur.
Ik werk tegenwoordig met zeealgenkalk en culterra ( organische tuinmest) en dat is iets wat niemand zo doet!! De zeealgenkalk houdt mijn KH en de GH op peil, hierdoor blijft de PH ook in evenwicht en de bacteriën( en planten) geef ik eten met de culterra, die op hun beurt weer CO2 produceren, en dat is weer erg belangrijk voor de onderwaterplanten.
Dit gekoppelt aan een 1000l. grote biologische filter, die zich zelf reinigt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wauwie!!! vandaar dat je dingen hebt uitgevonden die ook anderen over zijn gaan nemen!!! jij, willie wortel!!! (wat nu centen van Randi?!, met een patentje op dit idee en wat promotie loop je vast binnen) ;-)))) mooi om te lezen! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja die Randi, heeft niets met visjes vrees ik ,wel met , laat dan maar eens wat zien!!heb er wel eens aan gedacht, begreep van Cryo dat de NOS ook een dergelijk programme gaat maken.
Maar dan moet ik naar Hilversum karren, 2 uurtjes, met wat pech van filles, 3 uurtjes rijden en dan veel wachten en dan nog terug, nou ik zie nog wel. Verders zijn vissen en vooral de waterkwaliteit wel mijn ding.
maar ook hier, alles heeft invloed op alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh dat ga ik dan een keer kijken als het uitgezonden wordt. (wie weet zie ik je wel op de buis) ;-) het houden van vissen is idd iets waar heel veel bij komt kijken (als men het goed wil doen althans) ;) zijn het je eigen vissen op de foto? ik zie kraakhelder water, ook vooral ook halwassen op het bovenste plaatje. maar het lijken me 2 verschillende vijvers (1 in bosrijke omgeving, met voorn?) en de andere meer een onnatuurlijk aangelegde vijver.
(o o wat is ze toch nieuwsgierig!) :)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bovenste foto is van mijn eigen vijver, daarin zitten een paar kleuren goudwinden, koikarpers ( twee) veel rosettes ( goudvoorn) en goudvissen.
Deze vijver is altijd glashelder, zal de foto vervangen door een van de vijver zelf.
De andere foto is elders genomen, vond dat ene oog van die koikarper zo bijzonder, in ons vijvercentrum zijn ook verkoopbakken met koi's, had de foto ook daar kunnen nemen.
Bij goudvissen kan het in elk geval. Heb ooit 2 goudvissen gehad in een rechthoekig aquarium. Ze bleven gewoon 'op grootte', ik denk zo'n 5-6 cm.
Later heb ik ze uitgezet in onze vijver van 3x1,5 m en zijn ze doorgegroeid tot zo'n 20 cm. Heel grappig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mogelijk bleven je goudvissen achter in groei om meerdere oorzaken, waarvan de ruimte er 1 kan zijn? ook met 20 cm zitten ze nog niet aan hun 'tax' hoor, dus wie weet wat er nog komen gaat. :)
Er bestaan sommige vissoorten die inderdaad klein blijven indien ze in een klein verblijf worden gehouden.

Echter voor 99% van de vissen die wij in aquaria houden is dat niet het geval! (zoals JanLast kan bevestigen horen goudvissen bij die andere 1%, wat echter zeker niet wil zeggen dat zij geen ruimte nodig hebben!) Vissen groeien hun leven lang maar na een tijdje vertraagd hun groei zo sterk van zodra ze hun maximale lengte benaderen. Zo zal een gup zelfs in een groot aquarium nooit langer worden dan 6 cm. Maar zelfs in een 40 liter aquarium zal een maanvis 12 cm (willen) worden. (Willen) aangezien hij waarschijnlijk zal ziek worden en sterven (door het ruimtegebrek) voor hij die lengte kan bereiken.

Als een vis toch achterblijft in groei dan ligt dat bij die 99% dus niet aan de grote van het verblijf maar wel aan andere factoren: vervuiling en/of minderwaardig voer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1!