Waarom blijft die kat van ons gewoon mauwen dat ie naar binnen wil terwijl hij dat wel kan?

Ik wordt er zolangzamerhand wel een beetje gestoord van nu :-/. Hij loopt echt de hèle dag heen en weer over de buitenvensterbank te mauwen dat ie naar binnen wil (denk ik...), terwijl hij dat gewoon kan, zelfs op dit moment nog!

Hij komt binnen om te eten en gaat daarna weer op die koude vensterbank heen en weer lopen en mauwen. Ik begrijp echt niet meer wat ie wil. Dit is begonnen toen de vorst en de sneeuw invielen. Voor die tijd heeft ie dat nog nooit gedaan.

Wat kan ik hier nu nog aan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik denk dat die gewoon wat aandacht wil, in deze koude dagen...
Zodat je hem/haar vast pak, op je schoot zet een beetje wilt aaien of zo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is een ding wat zeker is! Helaas voor hem gaat dat dus mooi niet door de hele dag ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (9)

ik denk dat ie je roept...dat je komt kijken buiten naar de sneeuw...is grapje hoor..
Maar ik zou het negeren..mijn kat is ook erg onrustig...als ie binnen is,wil ie na 10 minuten weer naar buiten,en andersom ook.Ik heb geen kattenluikje,dus loop de hele dag de deur op en dicht te doen..
En zo lang de poes eet....zou ik er helemaal geen aandacht aan schenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe mijn best, maar dat valt niet mee met dat erbarmelijke gemiauw de hele dag ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat doet dat ook. Iedere 10 minuten wil hij óf naar buiten óf naar binnen. Wij zijn de onbezoldigde portiers, zucht ;-) Gelukkig gaat hij af en toe slapen. (een kattenluik kan hier niet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@zondag: dat herken ik van mijn vorige katten, vandaar ook het kattenluikje. Want ze hebben vaak ook nog geen drukte om naar binnen te lopen (op hùn tijd), dus sta je daar te kouwkleumen in de deuropening tot ze eindelijk eens binnen zijn :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij noemen dat "twee pootjes binnen- twee pootjes buiten" en dat is hun favoriete plek. Alle mogelijkheden (en de deur) open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het niet zo zijn dat het buiten te koud is en binnen(nu met de verwarming hoger te warm?
Kan ie zelf naar binnen en buiten door het kattenluikje of ook op een andere manier?
Onze kat kon prima zelf naar buiten en binnen door het kattenluikje, maar ging ook mauwen als wij in de buurt waren en ze naar binnen of buiten wilde.
En volgens mij was dat omdat ze het kattenluikje gewoon irritant vond om doorheen te gaan, en een opengehouden deur dan veel lekkerder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze kunnen er zelf in en uit. Zijn 'broertje' ligt gewoon de hele dag lekker in zijn mand binnen en die andere komt af en toe om wat te eten om daarna meteen weer naar buiten te gaan jammeren :-/
Dat hebben katten soms; gewoon negeren is de enige oplossing.
In dit speciale geval denk ik dat je kat wil dat je het buiten wat warmer maakt; katten houden er domweg geen rekening mee dat de baas niet alles kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou daar zeg je me wat! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht dat dat maffe beest dàt ook nog wel eens kon bedoelen.
Tjah... dan heeft ie inderdaad pech gehad ;-) +1 voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt plausibel +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeggen wij van onze kat ook. Het klinkt echt alsof hij aan ons vraagt, of we die sneeuw en kou niet weg kunnen halen. Naar binnen wil ie niet.
Probeer je te verplaatsen in de gevoelens van de kat,
Hij-Zij zegt dan, ik wil naar buiten, maar het is veel te
koud , doe er wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de poes is buiten...
Ik denk dat je kat graag naar buiten wil, maar een hekel heeft aan sneeuw en kou.
Dit zal wel zijn manier zijn om hiertegen te protesteren en aandacht te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom je kat dat doet kan ik van hieruit niet beoordelen.
is het een optie de kat een paar dagen binnen te houden, zodat het gedrag doorbroken wordt?
en observeer je kat goed; plotseling veranderd gedrag kan een medische achtergrond hebben.
Rieneke1
14 jaar geleden
Zelfs als je niet weet waar het van komt, kun je een kat wel opvoeden.
Je hoeft niet naar m te schreeuwen of hem te intimideren of weg te jagen, maar je moet m wel vertellen wat ie niet mag doen. 90% van de tijd zal hij gewoon naar je luisteren als je een NEE uitspreekt.

Veel mensen denken dat dit niet kan. Maar het kan wel. Die van mij is goed opgevoed, en als hij loop te zeuren, en ik na tien minuten nog niet begrijp wat hij wil, dan is het tijd dat hij ophoudt met mekkeren.

Ik loop dan naar hem toe, en net als een klein kind, haal ik hem van de vensterbank af, Zeg NEE, en geef hem een zetje ergens anders naar toe. *de tuin in... * het huis in... * de trap op...
Die NEE van mij heeft drie levels. *1 hou op
2* pas op! 3* levensgevaar!!!
1 is kalm streng, 2 is zeer streng, 3 is alles wat ik in huis heb aan waarschuwing.. en reken maar dat ie stopt als ik die uit.

In het begin:

Hij zal je geheid raar aankijken,... wat doe je nou?
Je zal het een paar keer moeten doen. Op een gegeven moment weet ie het. Gewoon, net als bij een drammende peuter, even kalm blijven, en hem oppakken van de vensterbank, hem eraf zetten, en weer naar binnen lopen.

Hij zal het leren! Het is verbazend hoe intelligent katten zijn.

In een enkel geval is er echt iets. Ik kijk meestal even goed waar mijn kat zelf naar kijkt... dat kost wat moeite omdat ie eerst naar jou gaat staren natuurlijk... :-)

En gewoon opvoeden!

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
* het allerbelangrijkste vergeet ik nog... de BELONING voor het goede gedrag... gewoon lief toespreken... aaitje... direct prijzen voor wat ie WEL goed doet.

Toegevoegd na 4 uur:
Sneeuw: die van mij speelt er mee... pootjes erdoor roeren... op denkbeeldige beestjes jagen die schijnbaar onder de sneeuw zitten.. en dan mauwend komen vragen of ik niet mee kom doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat leuk....
nou wees gerust, mijn kat doet precies hetzelfde, miauwt dat hij naar buiten wilt, doe je de deur open, gaat hij niet!!ik denk dat ze geen raad weten met de witte omgeving, je ziet ze ook bijna verbaasd naar buiten kijken.ze zijn gewoon van slag hiervan,ze kennen het niet, voelt raar aan aan je pootjes en het is nog koud ook, en als je niet oppast beland het ook nog op je snoetje, nou best begrijpelijk eigenlijk, begin het nu ik het opschrijf zelf ook beter te begrijpen haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook ik ben nog nooit een kat geweest, maar mijn ( zeer oude) katten doen idd hetzelfde, ik denk dat ze in de war raken omdat wel het zonnetje lekker schijnt ( achter het glas) en zij daar ( bij de kachel binnen) "denken"het is mooi weer ik wil naar buiten........ en dat valt dan tegen - mijn ietwat dementerende katten moeten soms een paar keer zowel bij de voor deur als bij de achterdeur kijken......voor ze er van overtuigd zijn dat het echt "geen weer"is :)