Wat voor een gedrag vertoont een kat vóórdat zij dood gaat ? ( van ouderdom )

Dus , eten , slapen , levenslust .

Ik denk dat de kat in het huis waar ik woon niet lang meer leeft omdat zij zo oud is .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
277.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn kat is 2weken overleden heel plots we moesten die dag naar een feestje gaan voor we vertrokken was ze springlevend toen we tegen 19u terug thuis kwamen lag ze in de gang dood was nog niet lang want ze was nog warm en soepel heb nog geluisterd naar hart geen gehoor heb nog gereanimeerd ma niks wat zou haar toch zijn overkomen ze was 12jaar een binnenhuiskat en altijd superactief en dan ineens dood we hebben ook een hondje ma kan niet geloven dat hij haar heeft doodgebeten dan moest er toch sprake zijn van bloed hond komt om de 2weken mee met mijn stiefzoontje kan iemand hier een verklaring geven
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet het niet zeker want ik heb het nog nooit meegemaakt maar mijn kat is nu 17 en zou dus elk moment dood kunnen gaan want hij heeft last van zijn heupen enz maar ik hoor altijd dat ze ergens gaan liggen op een plek waar het rustig en koel is en dat ze heel lief gaan doen etc en mijn kat doet ook opeens heel aanhankelijk enz is dit een teken dat ie doodgaat?

Antwoorden (17)

Ze zal ook opzoek gaan naar een rustig en vertrouwd plekje om te overlijden. En ze zijn opeens heel engergiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet nog wel, dat een kat van ons juist heel 'sloom' werd voor hij overleed. Zelfs onze twee honden voelden al aan, dat het niet echt goed met hem ging. Maar misschien dat sommige katten zich heel anders gedragen inderdaad, dat weet ik eigenlijk niet.
Mijn kat viel op een gegeven moment de hele dag zomaar om.
Omdat hij heel oud was en zich duidelijk niet lekker voelde,
ben ik er mee naar de dierenarts gegaan,
die zei...als je het beste met hem voorhebt...laat me dan hem een spuitje geven.
Heb dat dus gedaan... triest, maar beter dan zo,n zielig hoopje...vind IK he !!
succes met de kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze slapen veel meer en je ziet vaak trillingen over het hele lijf. Op de dag dat mijn poes overleed, leek het alsof ze niet wist wat er aan de hand was en liep ze kanten op waar ze normaal nooit heen liep. Dit gedrag deed mij denken aan haar zwangerschap in het verleden en het rare is dat ze op dezelfde plek waar ze beviel, ook dood is gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het geen rare plek waar ze dood is gegaan, juist mooi, alsof ze die gelukkige momen opnieuw wou beleven in haar dromen, wat misschien ook gebeurd is, en daar dan der geestje heeft achtergelaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opmerkelijke was misschien een beter woord geweest, maar wat zeg je dat verder mooi maris1990. Dank je :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)
Daar is eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven, want dat gedrag ligt helemaal aan de "persoonlijkheid" van de kat of welk ander dier dan ook en aan de reden (ziekte bijvoorbeeld) van overlijden.
Maar de meeste dieren zoeken een rustige, koele plek op, waar ze kunnen sterven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke kat is anders en er bestaat geen stappenplan voor sterfende katten, maar meestal is het verliezen van eetlust en veel slapen wel een bekende verandering van gedrag.

Dit is wat mij geleert is wat er lichamelijk meestal gebeurt rondom het doodgaan van een kat:

Ouderdom gaat vaak bij katten samen met allerlei kwaaltjes. Vaak komt bij oudere katten voor dat de nieren slechter worden en meestal merk je dit door " plasproblemen" wat dan weer vaak inhoud dat ze overal gaan plassen, het zomaar laten lopen of juist niet meer plassen.
Door ouderdom gaan veel organen haperen, bv de lever, waardoor de kat geel gaat zien, daardoor vaak ook witte poep krijgen. Hartfunctie is vaak minder, of slechter waardoor de longen ook weer problemen krijgen en vocht zich ophoopt in/ achter de longen dus de kat gaat hoesten of wordt kortademig. Al dit soort problemen zorgen ervoor dat de kat zich niet lekker voelt en rustiger zal worden, de eetlust zal echt pas minder worden als er Echt iets mis is, vandaar dat een dierenarts daar ook vaak veel waarde aan dat gegeven hecht.
Meestal zal de kat zich gaan terug trekken en een rustig plekje gaan zoeken. Als het op deze manier zal gaan zal de kat meestal in slaap vallen, en steeds dieper wegzakken, tot een soort coma. De bloedtoevoer naar uiterste punten zoals pootjes staart en oren wordt als eerste minder, totdat ook de hersens geen zuurstof meer krijgen en dus hersendood intreed. Dit kun je merken aan dat het knipperreflex er niet meer is, en uiteindelijk stopt het hart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het uitvoerige antwoord. + Ik herken wel wat ven deze symptomen bij de kat. Ze at een paar dagen bijna niets meer en daarna weer wel.
En daarvóór at ze ineens dubbel zo veel en ging ook bedelen en mij "stalken " tewijl ik niet haar baasje ben.
Mijn vorige kat was de laatste weken plots erg snel achteruit gegaan. Soms leek ze bewusteloos. Ze werd steeds zwakker, kon steeds minder ver springen en kon uiteindelijk zelfs nog maar enkele stappen zetten voor ze door haar poten zakte. De laatste dag kon ze zelfs niet meer op haar poten staan en het laatste half uur van haar leven heb ik haar horen kermen van de pijn. Ik heb toen wel de dierenarts gebeld voor een euthanasie, maar dat was jammer genoeg te laat.

De laatste dagen was ze ook veel aanhankelijker en haalde ze haar kattenbak vaak niet meer.

Maar zo te lezen zijn er dus veel verschillende mogelijkheden wat betreft het gedrag van een kat in deze periode.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan van kat tot kat heel gevarieerd zijn.

net als bij mensen eigenlijk. de ene is lang ziek, de andere lijkt oud maar gezond en valt in een keer om, gaan slapen en worden niet meer wakker.

oude katten zijn vaak minder actief, het bewegingsgestel is minder soepel, eetlust kan verminderen (kan ook aan gebit liggen) organen kunnen minder goed werken, en noem maar op.

iemand die zijn kat goed kent, en dus op de hoogte is van de (mate) van gezondheidsproblemen zal zeer waarschijnlijk aan het dier merken wanneer het einde naderd. (en eventueel de natuur helpen als het dier teveel heeft te lijden)

zelf ben ik ervoor om oudere dieren in ieder geval een check up te laten geven door de DA omdat veel kwaaltjes niet met het 'blote oog' zichtbaar zijn maar welk degelijk nadelig kunnen zijn voor (juist) een oudere kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt met je katten bepaalde ritueeltjes, die je jarenlang in stand houdt.
zo kwam miep altijd met me mee naar de badkamer voordat ik ging baden, voor een stevige knuffelsessie.
ook was ze er altijd bij als ik onder de zonnebank ging liggen.
als katten geen waarde meer hechten aan hun vaste ritueeltjes, gaan bij mij de alarmlampen branden.

daarnaast zie je ook minder interesse in eten of lekkere hapjes, en daaruit voortvloeiende zwakte.

voor mij is het dan tijd om de kat in te laten slapen, nog voor ze verdere ongemakken ondervindt.
beter gaat het niet meer worden.
Rieneke1
11 jaar geleden
Onze katten werden mild van karakter en voerden geen strijd meer met elkaar. Vlak voor de dood van onze oudste kat, sloot deze ineens vrede met de jongste, na 7 jaar ruzie. Met een likje over zijn neusje. Verder kunnen katten pijn goed verbergen, en juist luid gaan spinnen omdat feromonen dan vrijkomen door het spinnen, waarmee ze zichzelf op hun gemak proberen te stellen. Spinnen bij een zieke kat is dus geen bewijs dat het goed gaat. De kat zal veelal stoppen met eten en op het laatst ook met drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet het niet zeker hoor maar mijn moeder heeft wel eens vertelt dat zei een kat had die nooit aardig en lief deed tegen dr maar de dag voor de kat overleed deed ze ineens super lief en deed ze heel veel het leek wel of ze nog een dagje wou genieten dus ja ik denk dat ze gwn wat meer genieten van alles enzo
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel vaak trekt een kat zich terug voordat ze doodgaat. Vaak gaan ze zelfs weg bij het huis waar ze wonen. De tijd voor het sterven (van ouderdom) hebben ze een slechte bloedsomloop waardoor ze een lagere temperatuur hebben. Dan gaan de haren van de vacht ook wat uitstaan en worden dof. Eetlust wordt minder en er wordt eigenlijk alleen maar geslapen. De kat rekt zich ook niet meer uit.
Ivana
6 jaar geleden
Als je kat dood gaat van ouderdom, gaan ze weg en zoeken ze een plekje. Mijn eerste kat had schijt en bleef gewoon in de tuin liggen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat je een kat moet laten inslapen als het ouder wordt en het dier haast niet meer kan eten en drinken is onzin(tdit is namelijk de natuurlijke manier van een kat om te sterven)!, katten zullen een rustig koel plekje opzoeken...... dus mijn tip: laat een stervende kat zijn gang gaan tenzij er geen andere uitweg is!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja dat idee heb ik ook, dat als het kan, het fijn is wanneer het dier de mogelijkheid krijgt een natuurlijke dood te sterven. Onze oude poes van 18 leek deze zomer niet lang te leven meer te hebben. Ze at en dronk een paar weken nauwelijks. Viel enorm af en liep alleen nog maar in een driehoek van haar mandje naar etensbakje naar kattenbak. Na twee weken begon ze geleidelijk aan weer steeds meer te eten en te bewegen en is ze juist energieker ineens. Springt op het aanrecht, wat ze nooit deed. Poept vaak net buiten de kattenbak. Ze lijkt geen pijn te hebben, want ze komt nog graag kroelen en laat zich graag aanhalen. Ik wil ook liever de natuur zijn gang laten gaan, zodat ze rustig thuis mag inslapen waar ze op haar gemak is. Zolang ze geen erge pijn lijkt te hebben die ik haar liever niet de stress aan om in haar reismand naar de dierenarts te worden gebracht voor een spuitje. Ik heb twee keer eerder een dier laten inslapen, wat heel naar was ook voor het dier...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Helemaal gelijk!! Snap niet dat iemand hier een duimpje omlaag geeft.. Wanneer je een kat namelijk nog naar een dierenarts gaat brengen omdat het zo slecht gaat op het eind heb je grote kans dat het van de stress onderweg naar de DA sterft.. Katachtigen kunnen tevens zeer lang zonder voedsel.. maar als het ook niet meer gaat drinken of het voor het beestje niet meer mogelijk is op te staan en er naartoe te lopen.. en je wil het laten inslapen.. doe het dan thuis op zijn of haar plekje.. Maar een natuurlijke manier is wel het meest gewenst..
Van kat tot kat is het afhankelijk van een aantal dingen, waaronder het karakter. Je hebt katten die niets doen en dus gewoon ineens omkieperen (acute hartstilstand) en je hebt katten die erg graag zich afzonderen en dus onrustig naar een plekje gaan zoeken. Dan zijn er nog de katten die juist erg graag bij je willen zijn. Dus dat is een beetje wisselend. De meeste katten gaan minder eten en sommige, vlak voor ze ook echt overlijden, stoppen met eten en hebben er zelfs geen interesse meer in.
Slapen zullen oude katten toch wel veel doen. Daar valt dus niet zo heel veel over aan te geven of ze vlakbij overlijden zijn of niet.

Met dieren die oud en op zijn zul je wel een aantal lichamelijke kentekenen kunnen waarnemen. Zo daags voor het overlijden worden ze, met name op de achterhand, magerder. Het valt duidelijk in. De oogjes zullen ook niet meer zo heel helder staan en vlak voor overlijden zal je ook daar aan zien dat ze invallen.

Als het een oude kat betreft waarvan het hartje het aan het opgeven is kan je vlak voor ze overlijden bemerken dat ze slomer worden en gaan hijgen. Ik zeg "kan" want ook hierin is dit niet altijd een vastgelegde regel. Ik heb meerdere katten gehad die door ouderdom overleden zijn en allemaal deden ze het weer anders. Wat ik wel kan zeggen is dat het snel ging.

Wat het meest voorkomt is:
* Verlies van interesse in eten
* Invallen van de oogjes (liggen dieper in de kassen)
* Plotselinge verzwakking en vaak ook vermagering van de achterhand.
* Opzoeken van "rustige" plekjes uit zicht.

Wat je soms kan tegenkomen:
* Desorientatie
* Onzindelijkheid
* Overgeven
* Onrust in gedrag (draai niet kunnen vinden)
* Kortademigheid tot zelfs hijgen (Let vooral op "buikademhaling" wat dus duidelijk aangeeft dat er problemen zijn. Normaal zie je meer hoger de ademhaling.)
* Een sterke temperatuursverschil van uitstekende ledematen met name oortjes die erg koud of juist erg warm kunnen aan voelen.

Het is meer een onderwerp dat ik toch ook even met de dierenarts zou doornemen via de telefoon. Bij twijfel zou je kunnen overwegen om langs te gaan bij de dierenarts.

Sterkte....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zijn enkele manieren

Ik heb twee er van gezien:

1.ouderdom
Je kat (of poes) word eerst slaperig en krijgt minder eetlust.Ze word steeds zwakker en heeft moeite met lopen en ze kan kan soms omvallen.Als één van deze dingen gebeurt is het verstandig als je naar de dierenarts gaan.En als dat niet kan dan sterft ze voordat het gebeurt heeft ze nog moeite met lopen en zet de kattenbak dichtbij haar slaapplek dan hoeft ze niet veel moeite te doen.

2.
Ze gaan dood door:roofdieren,vastzitten,honger,aangereden,een ziekte,enz.
Zo kunnen ze ook direct dood gaan
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn kat is inmiddels 20 jaar en heb haar van kleins af aan. Paar maanden geleden kwam uit bloedonderzoek dat het nieren minder functioneerden, nadat ze paar dagen weinig at. Ze heeft nu een dieet die haar nieren ondersteunen. Dagelijks moet ze een half pilletje hebben, maar die vind ze zo lekker dat ze paar uur eerder al begint te zeuren. Zeuren kan ze heel goed. Vooral al ze haar dieetvier wil hebben en als ik naar bed ga. Dan kan ze enorm lopen te miauwen totdat ze zich tegen mijn zij aanvlijt. Laatste weken wil ze me vooral bij mijn slaap likken en laatste dagen ook mijn neus. Ik laat het niet toe. Vooral laatste paar dagen is dat erg. Na heel veel gemopper van mijn kant, geeft ze zich neer. Regelmatig maakt ze me wakker als ze naast me zitten miauwen. Eten, drinken en ontlasting gaat heel goed. Overdag ligt ze meestal op een stoel in de zon en als het te warm is, zoekt ze schaduwplekje op. Ze is verschrikkelijk lief en hoop dat ze nog heel lang bij me blijft. Ik ben enorm trots op haar, vooral toen we samen naar Spanje reisden om daar te gaan wonen. Ze was zo verschrikkelijk lief tijdens de reis. Ik had haarband te voren laten wennen aan haar reistas door haar iedere dag wat lekkers te heven in de tas. Laatste maand voor emigratie sliep ze s’nachts zelfs in de tas. Eerste weken in Spanje was de tas haar veilige plekje. Na paar maanden te verhuizen, zat ze op de dag van de verhuizing ineens weer in de tas. Ze voelde het aan zeker. Zij en ik hebben het hier helemaal naar onze zin. Haar gedrag zal met ouderdom te maken hebben. Groetjes uit Spanje.
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ja maar als een kat 2 dagen niet een bepaald ritueel volgt, dan hoef je hem toch niet in te laten slapen, mijn vraag is dus: Hoe vaak moet je kat een ritueel missen om te overlijden
Het gedrag dat een kat vertoont vlak voor haar dood kan variëren. Het is belangrijk om je kat goed in de gaten te houden en bij twijfel contact op te nemen met een dierenarts. Het hebben van een kattenverzekering kan hierbij van pas komen, omdat deze verzekering vaak de kosten van medische behandelingen en euthanasie dekt. Door een kattenverzekering af te sluiten, kun je jezelf financieel beschermen tegen onverwachte medische kosten en zo de beste zorg voor je kat garanderen. Vergelijk verschillende kattenverzekeringen op Zeker.com.