Is het normaal dat mijn kat niest?

Sinds kort niest mijn kat. In kleine mate maar: 2 keer per dag. Maar gisteren maakte hij rare hoestgeluidjes hij moest precies overgeven. Help mij aub, is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.6K

Antwoorden (7)

Ja hoor, dat is normaal. Het kan aan het weer liggen. (zon in de ogen) Of een stoffige ruimte waarin ze zitten. Hetzelfde dan bij ons eigenlijk dus ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan :)
Onze kat doet hetzelfde, maar wel d'r hele leven al. Misschien wel opletten of het erger wordt en dan toch even na laten kijken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat kan, net als elk zoogdier, wel eens niezen. Daarnaast spugen/kotsen katten erg makkelijk. Het zou maar zo kunnen dat er een grassprietje in zijn keel vast zat. Als het hoesten eenmalig was en het kotsen ook niet vermeerdert kun je het even.aankijken. Als je het.niet vertrouwd; dierenarts.

Let vooral op het volgende:

Eet/drinkt hij goed
Gaat hij naar de bak en.ziet dit er goed uit
Is hij niet lusteloos(let op, met dit warme weer is iedereen slomer, ook de kat)
veranderingen in het gedrag.

Nogmaals: bij twijfel dierenarts. Het is nu donderdag: vrijdagmiddag of zeker zaterdag betaal je het dubbele aan.het consult alleen al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog niet. Maar blijf het in de gaten.houden.hoor :)
is hij ingeent voor niesziekte?? onze katten kregen het ook, een paar niet geent, en een paar niet, die waren bij ons gedumpt.
eerst een paar keer per dag niezen, daarna meer, naar de veearts, een hoop consulten,entingen rijker, en een kat minder kwamen ze er bovenop.
dus het kan niesziekte zijn, waag er een consult aan om verdere problemen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja als een kat iets in zijn of haar neus heeft dan kan ie gaan niesen het is net als mensen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niesen en overgeven hoeven niets met elkaar te maken te hebben maar het kan wel.

lees dat je kat netjes een enting heeft gehad, dus niesziekte kan je zeer waarschijnlijk uitsluiten.
let wel op dat er niet 1 soort niesziekte virus bestaat, dus je kan het voor alle zekerheid nog een keer laten checken door de DA.

hou het hoe dan ook in de gaten, het kan zijn dat je kat een grasaartje of wat anders in zijn neus heeft. (nare dingetjes zijn het, want door de kleine weerhaakjes kruipen ze omhoog en kunnen erg vast in het weefsel gaan zitten)

wat je ook kan doen is even bellen naar de DA, met de vraag wat je het beste kan doen of waar je moet op letten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij af en toe niest en verder ok is (zoals genoemd het eetgedrag/activiteit), is er vaak niets aan de hand, maar als hij ook last krijgt van tranende oogjes en/of vaker niezen kan je beter even langs de dierenarts gaan. Dan begint het namelijk wel wat op niesziekte te lijken.
Van niesziekte zijn namelijk meer varianten dan waarvoor wordt ingeent. Hij is dan grotendeels wel beschermd, maar het wilt niet zeggen dat hij het niet kan krijgen.
Als hij namelijk wel niesziekte blijkt te hebben en je laat het te lang doorgaan, kan het chronisch worden.

Het hoesten/overgeven staat hier meestal los van. Inderdaad zoals genoemd misschien een grassprietje of misschien een haarbal.
Je zou hem maltpasta kunnen geven. Dit is een tubetje met bruin plakkerig spul, wat ze meestal erg lekker vinden (ook handig om bijv pilletjes mee te geven). Het zorgt ervoor dat ingeslikte haren op een goede manier afgevoerd worden.
Ook hier geldt, dat als je ziet dat het erger wordt of het gevoel hebt dat er toch iets niet klopt, je beter een keer te vaak naar de dierenarts gaat dan te weinig.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
De maltpasta kan je trouwens gewoon in de dierenwinkel kopen of bijv online via zooplus.nl .