Zijn takjes uit de tuin schadelijk voor een hond ?

Mijn hond kauwt steeds op takjes/wortels die ze in de tuin vind. Is dit schadelijk voor haar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dat kán schadelijk zijn.... het ligt aan welke plant (er zijn giftige planten!) en of ze echt het hout inslikt.
Vaak gaat het gewoon goed en komt alles er met de ontlasting weer uit.
Maar een scherpe splinter kan inwendig organen perforeren en een te groot stuk in de darm, dat scheef gaat zitten kan de boel blokkeren.
Ik begrijp at je graag wilt horen dat het okee is, en nogmaals: meestal gaat het goed.
Mijn dierenarts heeft me destijds aangeraden mijn hond aan te leren niets van de grond op te pakken. Hij vertelde ook wat hij allemaal aan operaties moet verrichten en wat hij er dan uithaalt (de meest vreemde dingen!) om dieren het leven te redden.... en daar werd ik niet erg blij van!!!
Dat trainen is prima te doen en dan weet je zeker, dat er geen problemen kunnen ontstaan.
Andere mogelijkheid is je tuin vrij te maken van takken en wortelstukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik heb het eten van de grond ook snel af weten te leren omdat ik niet zit te wachten op extra dierenartskosten en het leed dat een hond kan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze heeft mij goed gewaarschuwt en zal er zeker op letten dat ze niet al te veel takken mee neemt uit de tuin.

Andere antwoorden (2)

Nee, honden kauwen over het algemeen veel op takken, soms krijgt een hond hier splintertjes van in zijn bek, maar dat is niet erg gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, kan over het algemeen weinig kwaad.
Je moest eens weten waar en wat zo'n dier allemaal op kauwt en oppeuzelt in zijn leven.

Als je dat allemaal wist dan liet je hem niet eens meer aan je handen likken ;)