Hoe pak ik mijn eigenwijze hond aan?

Ik heb een 7 jarige lang harige bruine teckel.
Het is een hele lieve hond maar ik kan nog niet op de bank gaan zitten of hij zit al met zijn neus half in mijn eten.
Gister was ik het zat en pakte hem op en heb ik hem in zijn mand gezet maar hij rende gewoon weer terug en ging door met schooien totdat ik mijn brood op had en toen ging die door bij mijn moeder.

Ook waar ik me aan erger is dat mijn hond mij volgens mij meer ziet als een gelijke dan zijn baasje want als ik naar de wc moet en over de overloop loop dan ligt mijn hond bij mijn moeder op bed en begint hij gelijk te grommen en dan word mijn moeder gelijk wakker.

Vannacht heeft hij omdat ik hem had aangepakt vanwege dat continue schooien op mijn kleren gepist waar ik heel boos om ben geworden maar me moeder had hem al mee genomen naar een vriendin van haar zonder dat te weten.

Dus mijn vraag, hoe pak ik deze eigenwijze teckel aan zonder dat ik hem vals maak want voor de rest is het echt een lief beestje en hoe irritant en luidruchtig hij kan zijn blijft het toch mijn hond.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

consequent zijn. schooien: straffen-weer schooien weer straffen. Het is net een klein kind dat grenzen zoekt, en die moet jij aangeven. En jij niet alleen, ook de rest van de familie moet een lijn trekken. Iemand van jullie heeft hem dat schooien aangeleerd, waarschijnlijk was het de eerste keren leuk, maar nu niet meer.
Misschien kun je een hondentraining doen.
Oja straffen als het strafbare feit al(meer dan) enkele minuten geleden heeft plaatsgevonden helpt niet. Hond weet dan niet meer waar hij voor gestraft wordt
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+sje goed geantwoord

Andere antwoorden (6)

Verwachtte jij werkelijk dat je hond in de mand zou blijven de allereerste keer dat hij daar in moest?

Volg eens een cursus of koop een boek van Cesar Milan. Jullie moeten veel consequenter worden, tijdens het eten lijn je hem gewoon aan en zorg je dat hij in de mand blijft. Op bed liggen grommen? Die hond is de baas in huis, dus voortaan ook maar beneden blijven in de mand, desnoods achter de keukendeur ofzo.

Er zijn teveel dingen je moet aanpakken om tips over te geven maar begin met de hond te laten zien dat jullie de baas zijn.

Koop en lees eerst eens dit boek: http://www.bruna.nl/boeken/cesar-de-leider-van-het-roedel-9789044333329
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie pelle +sje
probeer de komende tijd te kijken naar "the dogwhisperer" van cesar millan op national geographic, iedere dag 19.00uur en in het weekend/zondag 'smiddags: zeer leerzaam.

onthoud: altijd rustig zijn/blijven, nooit boos worden, consequent zijn en herhalen, herhalen en herhalen en nooit toegeven, maar volhouden.

ook: een hond weet na een paar minuten niet meer waar je het over hebt, dus opvoeden als je niet gezien hebt dat het "net" gebeurd is, heeft geen zin!

als jij en je moeder niet de baas zijn, dan is de hond dat...
zo werkt het in een hondenbrein.
dus jullie moeten allebei aan de hond tonen dat je de baas bent, door de hond terecht te wijzen en inderdaad naar zijn mand te sturen. het zou heel verstandig zijn om de hond voordat jullie gaan eten standaard naar zijn mand te sturen. dan is het voortaan "normaal" zowel voor jullie als voor hem dat hij niet naast je zit, maar in zijn mand ligt tijdens het eten...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ook van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel plussers ! ;)
Hij is al 7 jaar,heeft hij dit al die tijd gedaan?

Zodra jij aanstalten maakt om op de bank te gaan zitten,zorg je ervoor dat je hond uit je buurt blijft door de ruimte te claimen,die ruimte is van jou en niet van je hond,dit doe je door voor hem te gaan staan en niet toe te staan dat hij over een bepaalde grens komt die jij in gedachten hebt,komt hij toch dan zeg je duidelijk hee of tsssst,je kunt dit eventueel bijstaan door hem aan de zijflank met je hand even aan te raken.Dit moet je echt vol blijven houden totdat hij achter die denkbeeldige grens blijft als jij wil gaan zitten,maar jullie moeten het allemaal op die manier doen want anders heeft het geen zin.

Wat het grommen betreft op bed bij je moeder?
Je hond is duidelijk de baas in huis en accepteert niet dat jij in de buurt van het bed van je moeder komt,hij beschermt jouw moeder,maar dit is iets dat hij niet beslist.

Je moeder doet er verstandig aan om hem niet meer bij haar op bed te nemen en wil ze dit niet dan is het het beste als jullie samen oefenen als je moeder op bed ligt,je moeder is degene die hier moet ingrijpen zodra de hond gromt als jij in de buurt komt door hem van het bed te sturen en duidelijk zijn dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt.

Ik las het hierboven al en ik kan het alleen maar bevestigen dat je elke avond door de weeks om 19.00 op NGC naar The Dogwhisperer zou moeten kijken,hier leer je heel veel van want het gedrag van je hond dat je hier beschrijft,heb ik al vele malen bij Cesar Millan voorbij zien komen.
Op vrijdagavond zijn er meerdere afleveringen en ook op zaterdagmiddag.

Succes ermee en blijf standvastig in de opvoeding van je hond,iets dat hij niet mag,mag hij dan ook nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+sje
Hij kruipt bij je moeder op bed en gromt naar jou amai die permiteert zich nogal wat hij doet zich voor als een echte roedelleider dat grommen betekend eigelijk hey ik ben hier de baas dat mag niet gebeuren zo'n dingen zijn nogal gevaarlijk en pijnlijk als je gebeten wordt als hij echt een roedelleider is betekend dat hij niet geleid wordt dat krijg je bv als je slecht gedrag in het verleden hebt genegeerd hij heeft altijd zowat de verkeerde dingen kunnen doen zonder dat er maar iemand was die zei dat dat niet kon je hond is niet eigenwijs hij werd altijd genegeerd als hij verkeerd bezig was wist en weet hij veel als niemand een hond grenzen, beperkingen en regels steld zal daar NOOIT vernandering in komen laat hem weten waar z'n plaats is bij bv eetmomenten je moet hem niet opakken en in z'n mand gaan zetten want dat werkt niet je staat rustig recht kijk in zijn richting niet in de ogen want daarmee daag je hem uit tot een gevecht ga met lichte passen vooruit richting zijn mand als je nu tegen hem LICHTJES aanstoot blijf je staan het is de bedoeling dat hij 1 stapje terug zet bij elke stap die hij achteruit doet doe jij er één vooruit blijf wel kalm maak je niet druk als het wat lang duurt vele geven te snel op daamee leren ze niets en krijgen de bovenhand uiteindelijk toch en het zou omgekeerd moeten in het begin zal het wat moeizaam gaan want jij vraagt hem eigelijk z'n domminatie aan jou af te staan dit gaat alleen werken als je rustig blijft als je het niet aandurft begin er dan zelf niet aan
want ze ruiken angst en een onzekere roedelleider wordt door geen enkel dier geéérd

Toegevoegd na 12 minuten:
en o ja vraag hulp iemand met verstand van zaken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine tip: gebruik hoofdletters, punten en komma's en je mag ook wel eens een witregel gebruiken. Het is gewoon niet lekker lezen zo.
Je kan je teckel wel een speeltje geven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn al vele antwoorden gegeven...Je hond is dominant en daar geef je m zelf de kans toe, wanneer je je hond op bed laat, plaats je hem boven jezelf, dus hij is dominant tov jou en je moeder. Voelt zichzelf de baas, anders zou hij niet grommen. Dus niet meer op bed laten. Schooien is alleen af te leren door zelf heel consequent te zijn, dit geld voor jou en je moeder. Niets meer geven van je eigen eten, alleen voeren in voerbak en bv een eigen hondenkoek in de mand geven. Altijd eerst zelf eten, dan pas de hond zijn voer geven. Wanneer je hem in zijn mand zet en loopt er weer uit, opnieuw terug zetten, al moet je het 10x doen. Uiteindelijk zal hij begrijpen dat jij de baas bent. En als hij uiteindelijk blijft liggen, kun je als je zelf klaar bent met eten hem belonen met een hondenkoekje. De hond maakt zo een link: blijf ik liggen krijg ik wat, kom ik eruit wordt ik terug gestuurd en krijg ik helemaal niets. Je hond heeft het liefste dat jij de baas bent, anders krijgt hij de hele tijd op zijn kop en weet niet waarom, omdat je hem de positie van baas hebt gegeven, hij gaat zich hierdoor alleen maar vervelender gedragen in jullie ogen.
Het kost tijd om verkeerd gedrag af te leren. Dus heb geduld en blijf consequent! Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rebe kon het niet duidelijker uitleggen! Bronnen:
- Rebe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-) thanx rob! vanwaar dat minnetje haha, wanneer je langer op goeie vraag zit begrijp je wat ik bedoel (mocht je het niet begrijpen voor jou +1)