mijn border collie graaft veel in de tuin en ook op de vloer ?,

mijn hond graaft veel en is dan niet af te leiden, ook boven op het parket net of hij een gat wil graven, dan draait hij een paar keer rond en gaat dan buiten adem liggen. zij is 12 jaar oud . is dat normaal ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als de hond het pas sinds kort is gaan doen, kan ze aan dementie lijden.

Een normale hond die graaft kan je natuurlijk corrigeren. Van nature zijn er veel honden die hun buit willen verstoppen en een bot of iets wat hen lief is op die manier wegmoffelen.

Terriers zijn graaflustig omdat dat bij hun aard past en ze op die manier ratten en muizen en ander ongedierte opsporen. Maar een border collie is geen terrier.

Als een hond graaft en daarna ronddraait en gaat liggen heeft dat te maken met het bereiden van het leger voor de nacht. Ook normaal dus.
Maar graven op deze manier zonder dat er iets te graven valt, is weer een gebrek aan ondergrond. Een natuurlijk gedrag dus zonder functie, dat eenvoudig MOET worden uitgevoerd. Dit kan duiden op dementie.

Is het gedrag dat pas sinds kort is ontstaan?
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nice!!! zou nog even toe willen toevoegen dat oudere honden last kunnen hebben van hun gewrichten. het graven thuis kan ook (i.c.m. of deels geconditioneerd?) gedrag zijn omdat de mand of ligplaats niet zacht genoeg is. veel honden zijn vaak erg druk bezig om hun slaapplaats op orde te maken. nog een optie is dus dat dit gedrag mogelijk los staat van het graven in de tuin met als oorzaak dementie of mogelijk (deels) geconditioneerd gedrag. weet niet of de hond graaft voor het gaat liggen, dus hoop dat we hier, en op jou vraag nog antwoord krijgen.