heb je een verguning nodig om in belgie een exotisch dier als huisdier te gebruiken die geen zoog dier is?

Ik las ergens dat er een lijst ingevoert is in belgië met 42 zoogdieren die als huisdier mogen gehouden worden maar ik vind nergens een lijst met andere diersoorten dus vroeg ik me af of je voor die andere soorten een vergunning nodigt hebt zo nee waar kan ik een lijst vinden met alle dieren die als huisdier mogen gehoud worden? Want ik wil mischien binnekort een sallamander als huisdier houden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen zorgen: jij kunt in nederland of belgië geen huisdier kopen dat je niet mag houden. De meeste dieren mogen zo worden gehouden. Voor de dieren die wel op ee lijst staan geldt dat, wanneer jij die koopt, je een handtekening moet zetten. Het formulier bevat is er een waarmee wordt bewezen dat het dier nakweek is. (dus niet uit het wild gevangen) waar het dier geboren is en dat jij de nieuwe eigenaar bent. Dit formulier komt in een landelijke databank en sporadisch (bij de de meeste mensen nooit, bij anderen vaker dan eens) krijg je een vooraf aangekondigde.controle om te zien of het dier goed gehouden wordt. (huisvesting, voeding, evt soortgenoten enz.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ps: uiteraard telt bovenstaande alleen als het dier legaal aangeschaft word
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk wel dat er genoeg malafide handelaren zijn. Deze vragensteller weet die misschien niet te herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik durf het niet te zeggen over België: Maar in Nederland hebben we "terrariumspeciaalzaken" en een aantal dierenwinkels verkopen ook amfibieën en reptielen. Deze zijn vrijwel altijd betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja er is hier dicht bij mij een goede dieren zaak die reptielen enz verkoopt en bijna iedereen kent die winkel dus ik denk wel dat ik men dieren daar ga kopen en de winkel heet lizard
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus lijkt de winkel mij ook een winkel die legale dieren verkoopt