Katten kunnen bij de geboorte een geestelijke en/of lichamelijke stoornis hebben. Er zijn bijvoorbeeld katten bekend die er uitzien of ze het 'syndroom van Down' hebben. Deze katten worden hoogstens 2 jaar oud.

Een kat zal gedurende zijn leven, zover bekend is, niet een psychische stoornis ontwikkelen. 'Abnormaal' gedrag welke ontstaat gedurende zijn leven is stress of medisch gerelateerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De kat zelf kan geen psychische stoornis hebben. Die kan alleen kat zijn. Door de omgeving of dierenartsen kan dat wel gediagnostiseerd worden maar dat is wetenschappelijk gestoeld, derhalve niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat een kat door bijvoorbeeld langdurige mishandeling of verwaarlozing zeker psychisch gestoord kan raken.
maar waarschijnlijk bedoel je aangeboren stoornissen?
voor zover ik weet is daar geen onderzoek naar bekend, maar logischerwijze gedacht zou ik zeggen: waarom niet?
ook bij katten kan er een foutje in de bouwtekening zitten.

Toegevoegd na 3 minuten:
nog even een aanvulling; veel katten lijden onder een ocd, een obsessief compulsieve gedragsstoornis.
in hoeverre hier aanleg/erfelijkheid een rol speelt, is niet bekend.
Rieneke1
14 jaar geleden
Absoluut, een kat is beïnvloedbaar door ons mensen, dus ook psychisch van de wijs te brengen, waardoor stoornissen het gevolg kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk wel dat dat zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wel. Kijk maar naar een kat die verwaarloost en of mishandeld is... ze hebben een psychisch trauma opgelopen en gedragen zich ook zo... ontzettend zielig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook katten kunnen aan depressies lijden. Ik denk dat veel mensen zich wel eens hebben afgevraagd wat er met de kat aan de hand is als hij niet meer wil eten of zich anders gedraagt als normaal.

De symptomen van depressies lijken vaak heel erg veel op de symptomen van ernstige ziektes.
Gebrek aan eetlust, lusteloosheid, geen behoefte aan aandacht en wegkruipen, kunnen symptomen van een depressie zijn, maar kunnen ook op een ziekte wijzen. Je moet dus altijd eerst de dierenarts raadplegen om er zeker van te zijn dat je kat geen ziekte heeft. Een lichamelijke oorzaak moet dus eerst worden uitgesloten.

Als je je kat goed kent, zul je het wel merken als je kat depressief is. De verschijnselen zijn gelijk aan die bij de mens. Je kat wil het liefst niemand zien, wil niets horen en heeft geen zin meer om te eten. Zelfs een vogel, die voorheen altijd voor de nodige opwinding zorgde, is niet meer interessant. Ook heeft je kat vaak geen zin meer om de vacht te verzorgen. Ook dit is een heel duidelijk signaal dat er iets aan de hand is, want normaal is een kat nogal veel met de vacht bezig.

In veel gevallen worden depressies veroorzaakt door "kleine voorvallen", zoals veranderde werktijden, een nieuw bankstel of een andere wijziging in huis. Ook een nieuwe partner, een baby, een verhuizing of zelfs nieuwe buren kunnen een oorzaak zijn. Vooral zachtaardige, schuchtere katten reageren hier sterk op. Andere katten kunnen hierop reageren met onzindelijkheid of met het kapotkrabben van de meubels.
Hou er ook rekening mee dat een kat sterk reageert op emoties van de mens. Als je dus geen hoop meer op genezing hebt, voelt de kat dit aan en zal de moed opgeven. Maar als je geduldig bent en blijf zoeken naar nieuwe oplossingen, zul je merken dat dit zal bijdragen om je kat uit de depressie te halen.

Een depressie mag je beslist niet onderschatten, want als je de symptomen negeert, kan dit ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van je kat. Depressies verzwakken het immuumsysteem van de kat, waardoor je kat weer extra gevoelig kan zijn voor infecties.
Schakel dus altijd professionele hulp in als je de symptomen ontdekt die op een depresie wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat kan zelfs dement worden. Het is zo met katten dat er incest voorkomt en de jongen hebben soms ook dusdanige psychische stoornissen dat ze een spuitje moeten krijgen om ze uit hun lijden te verlossen. Het schijnt vaak bij raskatten zoals perzen voor te komen.
Daarom moet je zeker een raskat bij een erkende fokker kopen, die worden tenminste gecontrolleerd.
Ik heb zelf eens zo`n kat gezien. Een hele mooie, jonge kater.Zo lag hij te slapen en 2 tellen later vloog hij in de gordijnen en gedroeg zich opgejaagd, bleef rennen en vliegen door de kamer en hij bleek dit altijd te doen. Het werd na een tijdje steeds erger en toen hij echt gevaarlijk werd moesten ze hem in laten slapen. Volgens de dierenarts was de kat psygisch niet in orde.

Toegevoegd na 59 seconden:
moet natuurlijk psychisch zijn, het staat zo stom.
amc
14 jaar geleden
In de reguliere psychische gezondheidszorg wordt veel gewerkt met protocollen en sancties. Ik merk dat dat de patiënt vaak geen goed doet. Er is immers geen enkele patiënt gelijk aan de andere!
Wanneer iemand bepaalde symptomen vertoont, wordt hij al snel in een hokje geplaatst met een etiket er op. Behandelingsprotocollen en sancties die hier voor gelden, gelden dan voor deze patiënt.
Nu zijn er weinig patiënten die volledig voldoen aan alle "eisen" die gesteld worden aan het "etiket", wat op zich al aangeeft dat het protocollen en regels betreft met grote mankementen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker! Ik ken een kat die met zijn kop tegen de cv was geknalt, die kat was onberekenbaar en viel aan als hij zich bedreigd voelde. Voor de rest was 't een schatje.