Mijn kat blijft sporadisch overgeven. Wat kan er zijn?

Mijn kat is 2 jaar geleden een maand zoek geweest. Sterk vermager kwam hij terug. Na controle werd hij gezond verklaard. Hij is echter nooit meer de oude geworden. Hij heeft altijd goed voer gehad, heeft een volledig bloedonderzoek gehad waar niets uitkwam, maar blijft af en toe alles eruit gooien. Vers vlees is een tijdlang goed gegaan maar ook dat werkt nu niet meer. Hij krijgt nu (na mengen) Acana. Hij is 12 jaar oud. Voor hij zoek raakte was hij een stevige kat nu iets te mager.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het is goed om de ontlasting in de gaten te houden. Als een kat last heeft van obstipatie kan hij zo vol zitten dat hij wel eet, maar het al snel weer uitspuugt. Verder is het soms echt even zoeken naar het juiste voer. Mijn vorige kat kon op het laatst alleen speciale brokjes eten die alleen bij de dierenarts kunnen worden gekocht. Ze was overgevoelig voor ander voer.

Overleg ook regelmatig even met je dierenarts. Mijn ervaring is dat ze soms opeens met onverwacht goede adviezen komen, terwijl ze eerder zeiden dat er niets aan te doen is. Soms was er dan een nieuw soort voer of medicijn op de markt gekomen. Gewoon blijven vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat je kat last heeft van bronchitis, dit kan chronisch zijn. Met name in de zomer worden katten vaak mager door het veel buiten zijn. Onze kat werd mager door een teken allergie + bronchitis dat bijna een longontsteking werd, hij moest heel véél overgeven. Bij de dierenarts heeft hij toen antibiotica gekregen en hopelijk is hij deze zomer niet zo mager (want dit was altijd ook een flinke kater).

Toegevoegd na 38 seconden:
ik zou er toch maar weer even mee naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was ik vergeten toe te voegen. Het is een binnenkant. Wat zijn de symptomen van bronchitis?
daar is zo op afstand niet echt duidelijk over te oordelen.

allereerst; katten zijn makkelijke kotsers, en als het slechts sporadisch gebeurt, zou ik me er niet al te druk over maken.

geeft de kat meteen na het eten over?
het zou kunnen dat hij te snel en/of teveel eet.
als hij maar een paar maaltijden per dag krijgt, geef hem dan vaker een maaltijd.
van nature eet een kat tussen de 15 en 20 keer per dag.
als hij wel altijd brokjes ter beschikking heeft, meng die dan met knikkers op een lage platte schaal, zodat hij meer moeite moet doen.

geeft de kat halfverteerd eten over?
mogelijk heeft hij een gevoelige maag; de dierenarts verkoopt hier speciaal voer voor.
ook kan het zijn dat een haarbal dwars zit, in dat geval helpt het je kat maltpasta toe te dienen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Special voer voor gevoelige maag geeft hij ook over als hij zo'n dag heeft. Beetjes voeren gaat er ook direct weer uit. Een haarbal is het ook niet... Het is mij (en de dierenarts ook) echt een raadsel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Andere kat (broertje) geeft nooit over.
Rieneke1
11 jaar geleden
dan kan je maar twee dingen doen.
er vrede mee hebben, het gebeurt maar sporadisch per slot.
of je door je dierenarts laten doorverwijzen naar een specialist.
zelf zou ik voor de eerste optie gaan denk ik.