Moet ik mijn kuikentje uit het ei helpen?

Ik heb van mijn kip eieren die nu in de broedmachine zitten. Nou is er nu al 3 dagen een kuiken aan het proberen eruit te komen door een gaatje te maken die nu nogsteeds best klein blijft maar dat je er een paar droge veertjes doorheen ziet.
Hij/zij piept al heel erg veel. Is dit niet een beetje lang of duurt het vaker zo lang? En zou ik hem moeten helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22K

Antwoorden (5)

officieel kan je er beter van af blijven, omdat de kans anders groot is dat je het kuiken beschadigt.
drie dagen is echter wel heel erg lang.
ik denk dat ik toch zo langzamerhand zou proberen het kuikentje er uit te helpen, maar wees uiterst voorzichtig!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien het gaatje een klein beetje groter maken?
Rieneke1
11 jaar geleden
als het kuiken nog steeds aktief probeert er uit te komen, is dat hopelijk genoeg.
Volgens div. kippenforums wordt het afgeraden om het kuikentje helemaal uit het ei te helpen. Wel kun je het gaatje iets groter maken. Drie dagen is wel erg lang, mogelijk is het kuikentje erg zwak. Houd er ook rekening mee dat het kuikentje het niet overleeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag hem helpen, een moeder kip doet dat ook door zachtjes te pikken. Als je niet helpt en het lukt hem zelf niet zal hij uiteindelijk dood gaan...
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans dat het kuiken te zwak is en/of dat het al te lang heeft geduurd is groot, zodat-ie het niet overleeft. Haal voorzichtig de kap er af, dat gedeelte schaal dat rond de luchtbel zit. De rest moet je laten zitten, want zolang de navel nog niet goed is losgekomen kun je veel beschadigen.
De oorzaak kan zijn een te hoge luchtvochtigheid tijdens het broeden, waardoor de luchtkamer te klein blijft.
Andere reden kan zijn dat de luchtvochtigheid tijdens het uitkomen juist te laag is. Dan verdrogen de vliezen zodra er een gaatje in het ei is gepikt, en worden ze hard en taai.
Gewenste luchtvochtigheid tijdens het broeden 45%, en de laatste drie dagen 80%.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na het eerste aanpikken van het ei kan het zomaar een dag duren voor het kuiken zich er verder uitwerkt. Drie dagen is echt te lang.
11 jaar geleden
Nee, eigenlijk hoeft dat niet, maar bij 3 dagen zou ik het wel doen.