Welke hond kan ik het best kiezen?

Ik overweeg een hond te nemen. Een gezellig ras, een sociale hond, een maatje, die niet al te moeilijk is en ik (na cursus) makkelijk mee naar mijn werk (verzorgingshuis) kan nemen. Ik heb alleen nog nooit een hond gehad en heb er geen verstand van! Welk ras komt het best in aanmerking?

Toegevoegd na 14 minuten:
en kies ik het beste voor een reu of een teef?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt er geen verstand van schrijft je.... begin dan alsjeblieft eerst met het krijgen van kennis op dit gebied, voordat je denkt aan welk ras!
Een hond is geen broodje kaas (dat weet je natuurlijk ook) en heeft echt een speciale zeer consequente opvoeding nodig, waar echt kennis voor nodig is.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Helemaal met je eens Wendy! Maar als iemand er hier een vraag over stelt, denken ze er in ieder geval over na!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) Dingen kunnen samengaan ook he
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk Maronski, maar zoals je het schreef dacht ik even.... oeps.... ;-) Op GV worden veel vragen op dit gebied gesteld en soms echt verbijsterende....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is oke hoor, ik ga ook echt niet morgen een hond kopen ;-)
En mocht je tips of advies hebben, graag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor kennis van opvoeding raad ik je aan te kijken naar "The Dogwhisperer" Cesar Milan op National Geografic. Vind ik zeer leerzaam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Voor kennis van opvoeding raad ik je aan te kijken naar "The Dogwhisperer" Cesar Milan op National Geografic. Vind ik zeer leerzaam!'
Deze programma's en de boeken van Cesar zijn heel leerzaam, maar dan vooral voor mensen met kennis van, en ervaring met honden. Merk op dat Cesar bijna elk probleem en elke hond op een andere manier aanpakt. Als je zijn methodes op de verkeerde manier op je eigen hond toepast is de kans levensgroot dat het verkeerd uitpakt en je Cesar nodig hebt om de zaak weer recht te breien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'mee neem naar mijn werk'
Klinkt als een (bijna) fulltime job.
Naast een fulltime job en een druk sociaal leven moet je niet aan een hond beginnen.
Een hond is een sociaal dier dat veel aandacht nodig heeft.
Veel van de hier genoemde rassen (retriever, labrador) zijn lief en rustig, maar hebben veel beweging nodig.
Je bezorgt het dier een rotleven als je er niet minstens 1 uur per dag mee naar een bos, strand, uitlaatgebied kunt. Neem liever een kat: die gooi je 's morgens voor je weggaat de deur uit, laat hem 's avonds weer binnen en die heeft daar vrede mee, zolang hij eten krijgt en bij je kan kroelen.

Het beste antwoord

Je zult eerst een paar dingen voor jezelf moeten beslissen, vóór je gaat kijken naar rassen : hoe groot ongeveer, gladharig of langharig, reu of teef.

En dan zou je om te beginnen eens in het asiel kunnen gaan kijken, want vaak zijn meng-honden (dus niet helemaal raszuiver) de meest gezonde honden, en als je een volwassen (jonge) hond zoekt van zo'n 2 jaar weet je, wat voor vlees je in de kuip hebt qua karakter : dat moet je met een pup altijd maar afwachten.
Bovendien zijn deze honden zindelijk en vaak al basis-gehoorzaam, en verdienen het mooie leven dat jij ze kunt bieden met een heerlijk druk dagelijks leven met een taak.
Vaak zijn het scheidings-slachtoffers, of is hun bejaarde baasje gestorven of te ziek om nog voor ze te zorgen.
Het zijn echt niet alleen maar 'kneusjes' in het asiel!

Als iemand in je kennissenkring een 'hondenmens' is, neem die dan vooral mee : een hond, die al wat langer in het asiel zit, verdedigt soms zijn kennel, en je krijgt daardoor een volkomen vertekend beeld van die specifieke hond.

Bovendien zal een asielhond die een nieuwe kans krijgt in een nieuw roedel de eerste maand enorm veel , maar zeker nog een jaar, veranderen in nét zo 'jouw' hond, als dat hij als pup bij je is gekomen.Zéker, als je gelijk naar hondentraining gaat om gelijk een goede band op te bouwen met je hond ( dat doe je alleen door met je hond een team te gaan vormen, dus door met elkaar aan het 'werk' te gaan).

Mocht je toch persé een rashond willen, haal dan eens een hondenencyclopedie in huis.
Hou vast aan het formaat dat je gekozen hebt, en ga lezen.
Een goede vind ik de Hondenencyclopedie van Esther J.J. Verhoef-Verhallen, omdat ze per ras vertelt over :

land van herkomst
aanleg
grootte
vacht
verzorging
aard
opvoeding
sociale aanleg (vooral voor jou belangrijk!)
beweging (aard en hoeveelheid)

Als je een wat bredere keuze hebt gemaakt, informeer dan eens naar een ras-dag van die honden : er komen dan vaak honderden honden bij elkaar met mensen, die allemaal weg zijn van 'hun' ras, en je echt goede raad kunnen geven. Want elk ras heeft natuurlijk ook z'n nadelen, en daar zijn echte liefhebbers eerlijk in ( je houdt vaak van je hond, juist om die 'gekke' trekjes)

En besef, dat je een vriend voor zo'n 12-16 jaar in huis haalt : ga niet over één nacht ijs.....Dit is absoluut niet het moment om impulsief te vallen voor een paar droevige, maar prachtige hondenogen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ en Rashondendag Bijv. volgende de week is de Laeken Funday. Georganiseerd door echte liefhebbers van het ras.
In september Belgische Herderclub Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goed en volledig antwoord !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ prima antwoord
Hoop dat de vraagstelster ook rekening met de prijzen van rashonden houdt.....

Andere antwoorden (17)

Ik zou een labrador nemen, ze zijn erg lief en gezellig en speels als ze jong zijn. Op oudere leeftijd zijn ze rustiger en heel trouw. Deze honden kunnen ook opgeleid worden als blindengeleidenhond en kan dus waarschijnlijk wel mee naar het werk.
Een golden retriever is ook heel leuk, ongeveer hetzelfde, alleen langer haar...

De bovenste is een golden retriever en de foto daarbeneden van een labrador...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens. Labrador is er in blond en bruin (je hebt alleen een foto van een zwarte erop gezet). Ik denk inderdaad dat een golden of labrador retriever de beste keuze is als je een sociale hond zoekt.
En inderdaad is het misschien een overweging om een oudere hond te nemen, gezien wat de vraagsteller ermee wilt gaan doen. Ook dan is een cursus zeker op zijn plaats, omdat die cursussen vooral voor de baas zijn en niet voor de hond... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk uit : dit zijn modehonden, en daardoor veel erfelijke afwijkingen als heup- en elleboogdysplasie, niet- kenmerkende agressie en/of onvoorspelbaar gedrag, en vooral ook heel veel door broodfokkers gefokte honden, die slecht ingeprent/gesocialiseerd worden (wat enorme gedragsproblemen kan geven!), en waarbij de fokteven een afschuwelijk leven hebben!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt wel nieuwsgierig, maar als je wat zoekt op internet en niet te zuinig bent aangelegd, kun je best een goede fokker vinden die op de juiste manier met de honden en pups omgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ook een labrador nemen! Labradors leren heel erg snel en zijn erg enthousiast. Verder zijn het natuurlijk hele lieve honden, die tegen iedereen lief zijn. Zelf hebben wij ook een labrador. Ze heeft nog nooit iemand gebeten, het is echt een super lieve hond.
Je kan zelf haar eten afpakken zonder dat ze er boos van wordt. Je kan haar bek vastpakken, enz. Ze wordt om niks boos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je helemaal geen verstand hebt van honden lijkt me dit een hele moeilijke opgave, want geen enkele broodfokker zal zeggen : de teef is met een hormonenkuur loops gemaakt, vastgezet en verkracht door een reu die er wel aardig uitziet, en om de prijs te drukken worden moeder en kind natuurlijk niet ontwormd en ingeënt. Bovendien wil ik dat hele poep-en plasgebeuren niet in huis, natuurlijk, dus ze zitten in een schuur achteraf, op stro dat zo af en toe verschoont wordt, maar niet na ieder plasje, natuurlijk. En als u komt kijken, laten we de moederhond maar even niet zien, want die is doodsbang en grijnst van de angstagressie...nee, we stoppen een bolletje pup in uw armen, en dan na betaling svp graag direct wegwezen, want ik heb nóg zo'n 30 pups die geld moeten opbrengen.... Hoe moet iemand een goede fokker vinden via internet? dat vráágt op problemen bij de populaire rassen!!!
jodyenboyke
11 jaar geleden
Nieuwsgierig: helemaal mee eens. Er lopen op dit moment nauwelijks goede labradors of retrievers rond. Ook van "erkende" fokkers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, het zijn leuke honden maar momenteel ' in de mode' en erg doorgefokt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar dat ik internet aanraad, niet om tussen de fokkers zelf te zoeken, maar juist om commentaar van anderen te lezen. En inderdaad als je de moederhond niet te zien krijgt, nooit een pup meenemen. En eigenlijk is het al slim om een keer te gaan kijken vóór de moeder uberhaupt zwanger is. Dan heb je een nog beter beeld.
Maar ja, voor veel mensen is dat geen optie. Ze willen nú een pup en niet over een half jaar of langer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wayan: goldens zijn al decennia mode-honden, maar wij hebben altijd goede honden gehad. Ik heb er zelf ook niet echt zo heel veel verstand van , maar de mening van mensen die bij een fokker al eens een hond (of meerdere) hebben gehaald is voor mij heel belangrijk. Als het een goeie fokker is kun je vaak in contact komen met eigenaren van eerdere pups. Heel prettig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rashond moet je via de rasvereniging kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zelfs dan heb je nog geen zekerheid Hippo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dit allemaal niet een hele goede reden om een sterke niet aan inteelt lijdende mix uit het asiel te kiezen ?
waarom moet het persé een 'ras'-hond zijn ?
kies een lieve, leuke, gezonde ..... hond !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Asiel is inderdaad ook een goed idee. Het voordeel daarvan is, dat mocht je een hond hebben meegenomen die uiteindelijk niet geschikt blijkt te zijn, dat je hem dan terug mag brengen. Al is die kans al aardig klein omdat het asiel meestal goed weet hoe een hond is qua karakter. Ik weet niet of je ook van plan was om de hond in contact te brengen met de bewoners, maar dan lijkt mij een wat kleinere hond wat praktischer. Een grote hond kan wat afschrikken ook al is ie de onschuld zelve. Vroeger hadden wij een Engelse Cocker spaniel. Ontzettend leuke beesten en niet te groot. Mijn oma was doodsbang voor honden, maar aan onze Engelse Cocker spaniel heeft ze uiteindelijk wel kunnen wennen. We namen hem ook vaak mee naar het verzorgingstehuis waar mijn opa toen woonde (uiteraard wel gevraagd aan de verpleging of dat goed was). Veel andere bewoners vonden het altijd ontzettend leuk als wij de hond meenamen. Daarom vond de verpleging het ook altijd leuk als wij hem meenamen. Het was een welkome afleiding voor de bewoners. Het allerbelangrijkste is dat als je een hond mee wilt nemen, dat ie goed naar je luistert en dat ie ook rustig kan zijn en dus niet te druk is. En dat heb je voor een groot deel zelf in de hand door een goede "opvoeding".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou helemaal geen labrador nemen. Jonge labradors zijn ontzettend onstuimig en vaak ronduit lomp en dan mee naar een verzorgingstehuis?
De eeuwige trouwe Duitse Herder is over de hele wereld een van de meest voorkomende hondenrassen. Een zeer intelligente en gehoorzame hond, hierdoor leert de herder makkelijk. Een herder hoort sociaal, moedig, zelfbewust en nieuwsgierig te zijn. Maar ook is de herder waaks en beschermend en onvoorwaardelijk trouw aan de baas en diens gezin.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier is nog een optie:

De Cavalier King Charles Spaniel behoort tot de meest vriendelijkste hondenrassen en is dan ook de perfecte gezinshond.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.hondenverzekeringinfo.nl/10-populairste-hondenrassen-in-nederland/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor de Cavalier. Erg leuke honden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, met de cavalier ben ik het eens. Klein, vriendelijk, rustig, sociaal en makkelijk mee te nemen naar werk waar ie ook kan knuffelen. Maar een herder!? Neuh...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja groot fan van de cavalier zijn echte gezelschapsdieren. Is niet vals te krijgen.
En compact ook handig voor als ie mee moet naar het werk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zeer veel problemen met het ras Cavalier King Charles Spaniel
Ik kopieer: Gezondheid
Het ras is zeer ingeteeld en er wordt met een genetisch zeer beperkte genenpool gefokt die terugvoert op slechts weinig individuen. Ook is er sprake van een vrij singuliere selectie op een gewenst uiterlijk enkel, waarbij niet goed is gekeken naar de incidentie van erfelijke problemen die initieel aanwezig waren. Door het veelvuldig gebruik maken van een kleine populatie onderling ook sterk verwante dekreuen en het lang niet selecteren op erfelijke gezondheid heeft dit geresulteerd in een populatie waarin momenteel frequent erfelijke hartproblemen, oogproblemen, gewrichtsproblemen (knie en heup en ellebogen) alsmede diverse andere erfelijke problemen voorkomen. Het ras is ook aangedaan door een vorm van epilepsie, Eilepsic Falling waarbij de hond een toeval krijgt maar wel bij bewustzijn is. Daarnaast komt Syringomyelie voor, hierbij is het brein te groot voor de schedel en duwt deze richting de nek hetgeen resulteert in chronische pijn en ook gedragsproblemen als "luchtkrabben". Verder is het ras gepredisponeerd voor erfelijke huidproblemen.

In Nederland is inmiddels een fokprotocol voor de Cavalier ingevoerd. Elke cavalier moet, voor er mee gefokt wordt, met een MRI-scan op Syringomyelie worden gescand. Indien deze ziekte aanwezig is, dan krijgen de puppies geen stamboom. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cavalier_King_Charles-spani%C3%ABl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik een tijd terug een stuk over gezien op tv @Wendy, zo schokkend, honden hebben vreselijke hoofdpijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Nelly, heb ik ook gezien. Ik heb al geprobeerd om te op te zoeken, dat programma. Ging ook over stambomen en dat er zo mee wordt gesjoemeld.
Maar dit ras heeft inderdaad ontzettende hoofdpijn, en volgens dat programma is er niet 1 hond van dit ras zonder!
Wat je ook mee moet nemen in je overweging is wat je aan tijd hebt voor de nodige beweging voor de hond te kunnen geven.
Een franse buldog is klein en heeft genoeg aan een stukje wandelen evenals een mopshond en is makkelijk mee te nemen.
Een terrier is een pittige en energieke hond en heeft niet genoeg aan een kort rondje om.
Een labrador zoals genoemd wil ook lekker rennen en zwemmen.

Zelf hebben wij een cairn terrier,geweldig hondje,is lief,enthousiast,sociaal,luistert goed,klein dus makkelijk mee te nemen,speelt graag.
Je kan op internet genoeg info vinden over hondenrassen.
veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een boomer is een leuk hondje, formaat chihuahua. Erg gezellig beestje. Leuk als mensen hem op schoot willen.

heb zelf geen honden, las er info over en ik zie ze vaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boomer was de naam van een hondje in een film : het is een warrelig bastaardhondje van allerlei rassen door elkaar. Als wat niet al te groot is, bruinig en warrelig kan een Boomer genoemd worden, hoewel de filmBoomer wel duidelijk groter is dan een chihuahua.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@arielz, als je niets over een onderwerp weet, dan moet je ook niet de verkeerde informatie geven !
een boomer is geen ras, er zijn hondjes die zo genoemd worden (inderdaad n.a.v. een film)
een chihuahua is vele malen kleiner dan voornoemde boomer
iedereen leest informatie
iedereen ziet ze vaak !
Misschien Kan je een labradoedel overwegen of een rottweiler. Ik heb altijd geleerd dat je iedere hond kan trainen met geduld en liefde. Kies een hond waar jij je goed bij voelt. En als je een nestje hebt gevonden laat de hond jou kiezen. Dit is het eerste hondje wat naar hè toe komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, hoor : het eerste hondje dat naar je toekomt is het meest dominante pupje uit dat nest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is wat ik heb geleerd. Maar het kan ook anders zijn. Wij deden het altijd wel en we hielden er altijd super honden aan over. ( oke en we trainden ze ook echt super goed)
Een labrador. een echt lieverd en ook nog eens lief voor kinderen. sommige zijn wel druk, zoals de bruine soort maar er zijn ook andere kleuren. maar een labrador is echt een aanrader!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik je een goede raad mag geven zoek dan een hond die gelijk staat met jou energinveau na werken treed vermoeidheid makkelijk op maar de hond heeft zoals eerder vermeld beweeging nodig en als hij/zij neggatieve dingen moet gaan doen om zijn/haar energie kwijt te kunnen blijft het echt voor jou niet leuk en dat (vindt ik dan persoonlijk) kan je geen enkele hond aandoen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een hond opvoeden is niet klaar naar cursus, dit blijf je doen zolang je te bij de hond in de buurt bent (24/7 zeg maar)

het is niet zo dat je m kan programeren (cursus doen en klaar weer) want er is continu interactie met de hond.
opvoeden is een basis leggen (cursus is heel geschikt hiervoor) maar het is nooit klaar en af.

een klein hondje in een verzorgingshuis is geweldig (ervan uitgaande dat niemand daar allergisch is) maar heeft ook nadelen.

je zal de hond moeten leren dat het niet zenuwachtig rond moet dribbelen, tegen mensen op mag springen, niet continu mag vragen om aandacht, niet mag blaffen etc.

opvoeden doe je in dit geval dus niet alleen (tenzij je elke keer je werk mag laten liggen om je hond te sturen, anderen te laten weten hoe te reageren op een hond)

mijn advies is: geen hond.

je romantiseert het plaatje, maar er komt heel veel bij kijken wil je het echt voor jezelf, de hond en de bewoners leuk te houden, en hier mis je helaas de kennis voor.

kortom, in dat geval is het idee hond/verzorgingshuis/gezellig gedoemd om te mislukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze stelt idd een vraag. als je door het 'negatieve' heen kan lezen vind je misschien nog (zinvolle?) informatie in mijn antwoord.
Aangezien je het hondje ook mee naar je werk wil nemen zou ik voor klein ras gaan.

Je kunt ook online kijken en testjes gaan doen om te kijken welk ras het beste bij je past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk een teefje, omdat deze vaak wat zachter van aard zijn,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hond mee naar het werk kan best, mits dit niet gaat over 5 hele werkdagen. Een ochtendje of middag zal wel gaan. Ik zou niet kiezen voor een pup, deze moet je echt opvoeden en in de gaten houden (en zindelijk maken) en dit is moeilijk als je aan het werk bent. Ik zou kiezen voor een klein, wat ouder hondje uit het asiel, reu of teef maakt niet uit, kijk naar het karakter. In jou geval (ivm het verzorgingstehuis) is het belangrijk dat het een rustig typetje is dat graag aangehaald wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond is niet ff een cursusje doen en ik ben klaar met opvoeden. Honden moet je daarna ook nog opvoeden. En honden moeten ook minimaal 4 keer per dag worden uitgelaten. Sommige soorten moeten ook nog is veel lopen omdat ze anders vernielzuchtig worden of heel erg druk zijn en voor op je werk is dat zeker niet ideaal. En denk ook aan de kosten want je hebt een dierenarts nodig en je zal je eventueel moeten verzekeren tegen schade die je hond kan veroorzaken.

Conclusie: denk eerst heel goed na voordat je een hond neemt want het vereist een hoop zorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een teckel,heel sociaal en vriendelijk,luistert goed en kan je makkelijk meenemen.Ofwel een vrouwtje of een gecastreerd mannetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal je aanraden om een Collie te nemen. Het is zeker een gezellig en betrouwbaar ras.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben thuis een shih-tzu, dit zijn hele lieve aanhankelijke hondjes, die als je er genoeg tijd in steekt goed luisteren. Ze kunnen niet goed alleen thuis gelaten worden, maar dat is geen probleem als je hem naar je werk meeneemt. Verder zou ik kiezen voor een teef, omdat deze minder last hebben van territoriumgedrag (aggressief naar anderen, plassen etc)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Labrador (Reu). Die kun je alles leren en zijn ook heel leergierig daar kun je gelijk mee beginnen als je een pup neemt. Die van mij stond eens een keer onder mij op een ladder jammer dat ie geen schroeftol kan vasthouden anders nam ik hem in loondienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals hier al opgemerkt, stel je aub allereerst goed op de hoogte van de karaktereigenschappen van de diverse rassen. Een gezellig en sociaal ras is bv. de Labrador Retriever maar bedenk dat ook deze hond bij een verkeerde opvoeding ongewenst gedrag kan gaan vertonen. Uit je vraag maak ik op dat je geen waakhond zoekt, dus rassen als Duitse of Mechelse Herder, Rottweiler, Dobermann en Bouvier vallen so-wie-so af.
Verder bestaan er honden in alle denkbare afmetingen, tussen Chiwawa en Deense Dog, en ook dat zal een punt van afweging moeten vormen.
Wel zou ik, als je geen fokplannen hebt, kiezen voor een teefje en dan na de eerste loopsheid laten steriliseren. Dan ben je van die halfjaarlijkse ellende van bloedingen en reuen erachteraan af en je teefje wordt na sterilisatie i.h.a. wat rustiger en gemakkelijker van aard.

Veel succes ermee.