Hebben vogels persé maagkiezel ed nodig?

Ik heb een dwergpapegaaitje, parkietjes en vinkjes. ik gebruik schelpenzand voor op de bodem van de kooi en verder krijgen ze gewoon voer en af en toe wat lekkers. nu heb ik gehoord dat er op de bodem beter beukensnippers kunnen liggen en dat ze sepia, maagkiezel en een mineraalblok nodig hebben. ik heb dat nog nooit gebruikt en al mijn vogeltjes zijn gezond en worden oud genoeg. ik heb het idee dat het meer commercieel is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Het is absoluut niet commercieel. Vogels hebben.geen tanden en kunnen dus niet kauwen. Ze slikken hun zaad heel door en dankzij het schelpengrit kan dit zaad gemalen worden in de "krop" op deze manier worden de voedinGsstoffen en vitaminen optimaal uit het voer gehaald. Kunnen ze zonder? beter van niet. Op de kortere of langste termijn krijgen ze toch tekorten

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorbeeldje: jij als mens kunt misschien wel 80 worden zonder ooit 1 hap fruit gehad te hebben. Echter als je wel alle vitaminen tot je neemt kun je wel 100 worden en voel je je over het algemeen vitaler, zowel lichamelijk als psychisch.

Toegevoegd na 18 minuten:
Een sepia is ook aan te raden om bepaalde mineralen aan te vullen. Sommige vogels zullen er niks mee doen maar afhankelijk van je soort voer kunnen zij naar behoefte mineralen tot zich nemen. Hout snippers op de vloer zijn minder stoffig dan dat fijne schelpenpad en daarom word er steeds vaker voor hout gekozen. Vogels kunnen slecht tegen stof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol, dat is niet noodzakelijk. Een goed voer + een goede bodembedekking en het valt reuze mee.
maagkiezel zit in het zand wat op de grond ligt. sepia vindt mijn kanarie heel fijn. beukensnippers heb ik ook gehoord toch lijkt me dat niks voor kanaries/vinken, het lijkt me dat ze uitglijden omdat ze op het plastic komen te staan van de kooi als ze met hun snavel gaan pikken tussen de beukensnippers. ik heb er ook weleens over nagedacht met mn kanarie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit geen/niet genoeg kiezel in schelpenzand. Kanaries kunnen gerust op beukensnippers en ze zullen er niet op uitglijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed om te weten, dank je. ik heb zandpapier voor mijn kanarie ipv zand ivm astma. beukensnippers is veel makkelijker en voordeliger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hygiënischer :) heb een diere gerelateerde opleiding gevolgd en jaren in een dierenspeciaalzaak gewerkt :)