Ja, huisdieren kunnen bijvoorbeeld allergisch zijn voor vlooienbeten, voor schaaldieren of voor paardenvlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. Dieren kunnen ook voor elkaar en ook voor mensen allergisch zijn.

Sterker nog het komt best vaak voor, getuige dit artikel in de Gazet van Antwerpen, dat zich met name op mensen-allergie onder dieren richt:

http://www.gva.be/Archief/guid/vijf-procent-van-huisdieren-is-allergisch-voor-mensen.aspx?artikel=9d17edf5-63b6-43fd-ae5a-0e4634b870df

Vijf procent van huisdieren is allergisch voor mensen

Dat katten- en hondenhaar heel wat mensen parten speelt, dat is bekend. Maar dat wij bij onze huisdieren allergische reacties kunnen uitlokken, is veel minder geweten. Toch gebeurt het volgens experts almaar vaker.

Onderzoek aan The University of Edinburgh heeft uitgewezen dat twee op de honderd huiskatten allergisch zijn voor mensen. “Vooral Siamese katten reageren hevig,” zegt bioloog Nicki Reed in de Duitse krant Die Welt.

Symptomen lijken op die bij mensen: jeuk, niezen en astma. Die worden uitgelokt door menselijke haren en huidschilfers - stof en rook verergeren ze. Het zijn dan ook vooral katten die veel binnen zitten die gevoelig zijn voor ‘mensenallergie’. Het aantal loopt in stijgende lijn, zeggen de onderzoekers, die de situatie nu toetsen aan die van twee jaar geleden.

Ook voor andere huisdieren geldt die tendens. Volgens de Deutsche Allergie- und Asthmabund reageert één huisdier op de twintig op mensenhaar en -huid - we hebben het dan over katten, honden, vogels en paarden samen. Inhalatietherapie kan een mogelijkheid zijn, zo niet is het schikken.

In ons land wordt er geen specifiek onderzoek naar gevoerd. ‘Mensenallergie’ is wel de meest voorkomende allergie bij honden.