Waarom eet mijn kat gras in de tuin?

11 jaar geleden
5.1K
Amadea
11 jaar geleden
Zie het antwoord van Jelena bij http://www.goeievraag.nl/vraag/kat-nooit-onthouden-plant-eet.95264

Het beste antwoord

meestal zitten er haren in een haarbal in de weg en door gras te eten weet de kat van nature dat hij zal overgeven en de haarbal er uit zal gooien.
eens in de zoveel tijd doen zowel honden als katten dit.
in dierenspeciaalzaken hebben ze speciaal kattengras te koop. ook plantenwinkels verkopen dit tegenwoordig.
gelukkig zijn er ook nog eenvoudige dieren, die nemen genoegen met gras uit de tuin...! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rosaliet
9 jaar geleden
Hallo

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk is je kat misselijk en last van haartjes in zijn/haar keel. Net zoals dat een hond gras eet om te spugen doet een kat dat ook. Zo zal je kat strakjes kunnen spugen en is hij last van de haren en misselijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net iets eerder :p
Dan moet je kat overgeven. Hij eet gras om een haarbal eruit te krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom eten katten gras?

In de volksmond heet het dat katten gras eten, daarna moeten braken en met het braaksel haarballen lozen. Het is inderdaad vaak zo dat katten het gras opbraken, omdat ze nu eenmaal geen planteneters zijn en gras niet kunnen verteren. Dat er in het braaksel haarballen kunnen zitten is mooi meegenomen, maar niet de reden van het gras eten. Toch vindt men ook in veel handboeken deze verklaring terug. Ook honden eten graag gras, terwijl ze geen last van haarballen hebben. Daarbij moet men bedenken dat katten eigenlijk geen gras eten, maar er op sabbelen en knagen. Het gaat de kat om wat er in gras zit! Katten eten gras vanuit een natuurlijke behoeft aan foliumzuur en ze knagen aan gras vanuit een instinctieve drang om daarin te voorzien. In hun natuurlijke voeding zit te weinig foliumzuur, dat wil zeggen, wanneer een kat moet rondkomen van prooidieren, zoals muizen en vogeltjes. Gras bevat veel foliumzuur en katten zijn er daarom dol op. Foliumzuur is een van de B-vitamines en is essentieel voor een kat. Vitamine B 6 is nodig voor de aanmaak van hemoglobine in rode bloedcellen. Hemoglobine is onontbeerlijk voor het zuurstoftransport in het lichaam van de kat. Bij een tekort aan foliumzuur is bloedarmoede een van de symptomen die optreden.

Toegevoegd na 29 seconden:
http://www.sablok.nl/weetjesdoc/kattengras.htm