Kunnen koeien liggen in een koeiestal?

Ik vraag me af of koeien de mogelijkheid hebben om te liggen in een Nederlandse koeiestal. Want je ziet vaak dat ze alleen rechtop staan.

Hoe zit dat? En als ze kunnen liggen, hoe ziet die ruimte er dan uit? Is dat in een en dezelfde ruimte? Of is dat in een andere ruimte?

Toegevoegd na 39 seconden:
geen idee of de categorie goed is...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

In een ligboxstal wel (het woord lig komt niet eens van liggen): Een ligboxenstal is een stal waarin koeien vrij kunnen rondlopen. Ze kunnen dus eten, drinken en liggen waar ze willen. Iedere koe heeft haar eigen ligplaats (ligbox), deze ligplaatsen zijn van elkaar gescheiden door metalen buizen. Tussen de rijen ligplaatsen ligt een loopvloer. Deze loopvloer moet zo breed zijn dat er twee koeien naast elkaar kunnen lopen zonder dat ze elkaar raken. Tegenover een van de rijen ligboxen staat een hek waar koeien hun kop door kunnen steken om te eten, dit wordt de vreetplaats genoemd. Het is belangrijk dat er genoeg ruimte is in de stal, zodat de dieren elkaar niet te snel in de weg lopen en voor elkaar opzij kunnen gaan. Vooral voor melkkoeien zijn deze stallen goed. Bij melkkoeien worden deze stallen dan ook veel gebruikt.

Zie de foto in de bron: http://www.dierenwelzijnslessen.nl/dieren/alles-over-dieren/koe/houderijsystemen/biologische-of-gangbare-melkkoeienboerderij/meer-weten-soorten-stallen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. Er zijn verschillende soorten stallen. In een ligboxenstal kunnen de koeien vrij rondlopen en liggen waar ze maar willen (zolang dit niet op een andere koe is:p), in een melkstal worden ze gemolken, en ze hebben ook nog plek om te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt verschillende stallen. In een zogenaamde ''ligbox'' kan de koe vrij rondlopen en liggen om bijvoorbeeld te slapen. Op de grond ligt dan zaagsel, stro of er liggen rubberen matten. Iedere koe heeft in zo'n ligbox zijn/haar eigen ligplaats. Maar in bijvoorbeeld melkstallen, die zijn een stuk kleiner, daar kunnen ze niet liggen. Het hangt dus heel erg van de stal af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een koe is net een mens. Vanuit deze visie ontwikkelde Dean Throndsen uit het Amerikaanse Wisconsin een heus waterbed voor koeien. Inmiddels vinden zijn bedden wereldwijd gretig aftrek. “Koeien zijn er gek op”, aldus de waterbedexpert. “Ze vinden het niet alleen lekker, maar produceren liggend ook nog eens meer melk.”
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het niet de stal is waarin ze alleen gemolken worden kunnen ze altijd liggen omdat ze 's nachts liggend slapen en ook herkauwen doen ze als ze liggend.