Hoe krijg je agressie uit een hond.

Een tijd geleden hadden wij n kleine kruisinghond (kleine keeshond x welsh corgi) aangeschaft. Omdat wij het onberwachts te druk kregen is hij naar mijn schoonzus gegaan. Daar ging alles goed. Totdat tijdens het uitlaten hij werd aangevallen door n grote hond. Sindsdien zoekt hij ruzie mt honden (voornamelijk reutjes) en het ergste is nog dat hij gromt en zelfs bijt bij kleine kinderen. Hoe kan mijn schoonzus het hondje weer normaal laten gedragen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij is overigens zeer onderdanig naar volwassenen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Blijf altijd rustig en kalm, honden leven in het 'nu', het verleden is gebeurd, misschien is degene die de hond uitlaat bang dat er weer gevochten gaat worden (toekomst) en kijkt daarom gespannen en onrustig (nu). Daar reageert de hond op. De baas verwacht een gevecht of gevaar, dan let de hond daar ook op. De hond heeft ervaren dat hij niet werd geleid toen er gevochten werd en neemt nu de leiding over en kijkt zelf uit naar gevaar. En dat is niet de bedoeling.

Zorg ervoor dat je schoonzus (en ieder ander die hem uitlaat!) hem pas mee neemt als hij rustig is. Als hij springt, mauwt, piept. trekt of ander onrustig gedrag vertoont ga je de deur niet uit. Hij moet helemaal rustig zijn en gaan zitten. Ook als jezelf (schoonzusje of iemand anders die de hond uitlaat) niet rustig is, ga je er niet uit. Laat de hond achter de persoon lopen die hem vasthoudt, dat is de leider. De hond heeft deze leiding nodig.
Blijf rustig en focus je op de leuke dingen van het uitlaten. Denk geen negatieve dingen (Help! Een hond! Nu gaan ze vast en zeker vechten!), maar blijf rustig en positief. Als je voelt dat je onrustig wordt, blijf dan stilstaan en wordt kalm.
Mocht het voorkomen dat de hond onrustig wordt, trek de hond dan naar de zijkant weg met een klein rukje. De bedoeling is dat hij gestoord wordt in zijn gedachtengang. Als je de hond naar achteren trekt, geef je de hond een vechthouding en dat levert problemen op. Ga honden niet uit de weg, maar zoek juist plaatsen op waar veel honden zijn, zo heb je veel mogelijkheden om slecht gedrag te corrigeren.
Zoek ook kinderen op, geef ze de volgende instructie: Negeer de hond, je mag hem niet aankijken of aaien, ook mag je niet praten, Als de hond iets doet wat jij niet wilt, maak dan een afkeurend geluid als "sht" of knip met je vingers. Laat de hond zelf bepalen wat hij doet, maar houd hem aan de lijn (en verwacht perfect gedrag van de hond).
Probeer iets te lezen van Cesar Milan, of kijk naar NGC om 19.00uur.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

naar een hondencursus gaan of als dat niet lukt, een gedragstherapeut.
Het klinkt alsof ie zo geschrokken is van de aanval, dat ie nu maar vast elke keer agressief gedrag toont om niet opnieuw aangevallen te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze hond raakt in paniek bij bepaalde situaties omdat hij niet weet wat hij moet doen.. Hij moet geleerd worden wat de juiste reactie is: niets, kalm blijven.

Honden zijn niet agressief, dit etiketje plakken mensen ergens op. Wat wij als agressie aanmerken bij honden ontstaat is in werkelijkheid de combinatie: angst + energie. De hond heeft energie, dat is goed. De hond is ook bang, dat is niet goed. Bedenkt dat honden geen mensen zijn, ze rationaliseren niet. Ook valt ongewenst gedrag snel af te leren, doordat ze niet in het verleden leven, maar in het nu. Je kunt dit soort gedrag op iedere leeftijd "afleren". Afleren tussen haakjes, want je leert hem niets af, je leert hem iets bij... Hoe het wél moet.

Hoe komt het dat de hond bang is?

- Doordat hij een nare ervaring heeft? Nee!
- Doordat hij niet weet wat hij moet doen? Ja!
- Doordat degene met wie hij loopt denkt: "Ojee een grote hond of kind als dat maar goed gaat?". Ja!

Er zijn 2 dingen nodig om dit op te lossen:

Natuurlijk moet deze hond getraind worden in bepaalde situaties, namelijk: passeren/ontmoeten van kinderen/honden.

1) Voor/tijdens/na situatie: De begeleider van hond moet altijd kalm en zelfverzekerd blijven, leiderschap uitstralen. De hond neemt dit min of meer over en gedraagt zich ernaar. Hoe banger het baasje hoe banger (en agressiever) de hond.

2) Zodra de hond het ongewenste gedrag vertoont: Verkeerde gedrag van hond corrigeren (door korte aanraking in de nek zodat hond wordt afgeleid). Niet praten, niet schreeuwen of boos worden.

Doet de hond het een aantal malen goed, dan is dit normaal, dus niet belonen. Als de hond helemaal rustig is na het passeren van kinderen/honden, dan pas eventueel het rustige gedrag belonen door hond even aan te halen. Dan is het voor de hond meer dan duidelijk wat de bedoeling is: Als ik rustig blijf in deze situatie(s) is mijn baasje blij.

Pas dán hebben de hersenen van de hond geleerd hoe de hond zich 'dient te gedragen'. De hond wil niets liever dan 'braaf' zijn, alleen heeft soms begeleiding nodig die hem kan corrigeren daar waar nodig.