welke problemen bij herplaatsen van alaskan malamute?

Een hond van 20maanden in huis nemen die opgegroeid is met kinderen maar wegens omstandigheden (die izjn mij bekend) weg moet. Is dit met deze ras verantwoord? Mijn gezin: 2 volw. 2 kleine kinderen en 2 katten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet je het antwoord op een vorige vraag van jou beter lezen: http://www.goeievraag.nl/vraag/karakter-husky-graag-ervaring.329151
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ten eerste is dit een ander type ras en ten tweede is er een erschil tussen herplaatsen en een pup aanschaffen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
p.s. lees mijn reactie bij het antwoord van de gestelde vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het verschil in ras te klein. Verder: je springt per dag (en per minuut) van de ene hond op de andere. Laat het even los denk ik want blijkbaar heb je niet genoeg geld over voor een pup van een echte fokker en ik hoor te vaak dat het mis gaat bij overhaaste beslissingen. Je bent met twee honden tegelijk bezig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou misschien kan jij beter de vragen, reacties en antwoorden lezen. De alaskan malamute en husky zijn twee verschillende honden. Er is namelijk niet gezegd dat ik geen genoeg geld heb voor een hond van een echte fokker, want de pup is net zo duur als een hond van een echte fokker. En ik neem geen overhaaste beslissingen want ik ben mijzelf hier al heel lang mee aan het oriënteren. De vragen die ik stel is eerder om duidelijkheid te krijgen dan om overhaaste beslissingen te nemen. Ik weet namelijk goed waar we aan beginnen. En omdat ik liever een hond een tweede kans geef waarvan ik gister een aanbod heb gekregen is het niet vreemd dat ik hierover ben gaan twijfelen. En omdat ik er met dit ras geen ervaring in heb is het niet verkeerd om informatie in te winnen. Ik heb tien jaar lang een hond gehad uit het asiel dus ik weet waar ik aan begin. Dus houd je vooroordelen liever bij je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jamica, ik moet het hier eens zijn met pelle over het feit dat er niet veel verschil is tussen een husky en een malamute.
het zijn beide sledehonden die goed gedijen in een koud klimaat.
eigenlijk is het enige verschil dat de malamute wat zwaarder gebouwd is dan een husky.
husky`s zijn gebouwd op snelheid en malamute gebouwd om extreem lange afstanden te lopen.
veel verschil is er dus niet.
ik vindt het wel super dat je er eentje uit het asiel wilt halen.
tumps-up!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh?? dacht dat je perfecte pup had gevonden. eerder had je het over een ander ras. weet je zeker dat het geen kwestie is van "ik wil een hond en maakt me niet uit welke' dan dat je rustig nadenkt, je verdiept in het ras en vooral de hond zelf, hetgeen wat jij de hond kan bieden, en hier vooral de tijd voor neemt om impulsaanschaf te voorkomen waarvan de hond uiteindelijk beslist niet zelfde de lul van is? wat wil je nu eigenlijk, wat verwacht je van een hond, wat spreekt je aan in een hond, en wat kan jij een hond bieden. hoe zit het met beweging, tijd, ruimte, en ervaring. stem daar je keuze op af zonder je in bochten te wringen om een hond passend te maken in jouw situatie. dit is juist hoe het NIET moet.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de reactie die ik eerder heb gegeven:
ik heb erg veel gelezen over deze honden en inmiddels verschillende fokkers gesproken. Ik weet waar ik aan begin. Zoals ik eerder al zei is het de bedoeling om veel te ondernemen met de hond naast het gezin. Onze situatie is dusdanig dat we niet steeds de kinderen mee op sleeptouw moeten nemen om de hond aan zijn beweging te doen laten komen. Het is echt de interesse in de hond zelf. Kwa karakter is het inderdaad geen makkelijke maar ik ben zelf heel erg consequent dus ik verwacht hier geen problemen mee. We hadden ons eerst georienteerd op een husky maar na onderzoek blijkt de malamute beter bij ons te passen. Het is geen beslissing van een dag al lijk ik hier wel zo over te komen. Het zijn eerder de vragen die naar boven komen en alle twijfels uit de wereld te helpen om daadwerkelijk voor een beslissing te gaan. We hebben twee opties op het oog. 1 giant alaskan malamute/husky kruising of een herplaatsing van een lieve alaskan malamute van 20 maanden. Dit laatste werd ons gister door een erkende malamute fokker aangeboden dus vandaar de twijfel. Het is niet zo dat we deze week een hond hebben maar we gaan wel deze week kijken. Misschien bevalt gaat het alsnog niet door omdat er geen klik is met de hond o.i.d.. Ik ben geen opgever dus als ik ergens aan begin maak ik het af en zoveel mogelijk harmonie. Tenzij het echt niet gaat maar dat geldt met alles zo. We nemen de hond niet omdat het er zo lief uit ziet maar meer vanwege hun sportieve en slimme karakter. Het is een uitdaging om de liefde van de hond voor je te winnen. Iedereen die de malamute houdt heeft een eerste hond gehad. Ik heb zelf 10 jaar lang een hond gehad dus ik weet mijn verantwoordelijkheid zeker. Wij zullen ons leven aan de hond moeten aanpassen en niet andersom. In positieve zin dan. Omdat het een eigenzinnige hond is met een sterk karakter vind ik het moelijk om in te schatten wat een oudere hond in onze gezinssituatie zal doen. Ik ben zelf een groot voorstander van herplaatsing. Maar met dit ras vind ik het moelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Omdat het een eigenzinnige hond is met een sterk karakter vind ik het moelijk om in te schatten wat een oudere hond in onze gezinssituatie zal doen. Ik ben zelf een groot voorstander van herplaatsing. Maar met dit ras vind ik het moelijk.' Mén er zijn zat honden en tig rassen maar je moet precies deze? Met het bovenstaande in mijn achterhoofd is er geen haar op datzelfde hoofd die er nog aan denkt. Eerder vroeg je om een leuke gezinshond... dat zijn dit soort rassen gewoon niet. Helemaal niet als ze ook nog eens elke dag 5 uur alleen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle: ze staan juist aangeschreven als leuke gezinshonden indien ze maar voldoening in beweging krijgen. het feit dat ik een gezinshond zoek is puur het feit dat er twee kleine kinderen rond lopen. We willen veel gaan zwemmen en een step aanschaffen omdat ze het geweldig vinden om te trekken. Ik snap wel dat het geen golden retriever is vandaar dat ik ook vele discussies aan ga, want zodra ik ga twijfelen doe ik het niet. Ik wil er 1000% achter staan. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik heb contact gehad met verschillende fokkers en onze situatie en verwachtingen uitgelegd. ook het alleen thuis zijn 3 keer per week. En geen van allen vond ons niet geschikt voor deze hond. Alleen zoals ik al zei ik wil er echt zeker van zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben het met je eens... dit soort honden staat toch een heel stuk dichter bij de de natuur en zijn zeker wat anders dan een golden retriever om maar wat te noemen. als je een prettige hond wil hebben die zich makkelijk aan wil passen in het gezin, en redelijk wat van kinderen kan verdragen is dit gewoon geen keuze die voor de hand ligt en geen hond die het beste in de situatie past. wat nu als het winter is, ga je dan bv ook met je kinderen de kou in omdat de hond nu eenmaal zijn beweging moet hebben en zijn driften kwijt moet kunnen omdat ie anders raar gedrag kan vertonen. daarbij is het niet voor niets een herplaatser. wil beslist niet zeggen dat het aan de hond ligt (dit is nooit het geval, baas verziekt het of past gewoon niet goed bij de hond) maar je zal er dus nog meer tijd en energie in moet steken om een prettige start te maken voor zowel de hond als alle lezen van het gezin en ieder die over de vloer komt. hier komt dus ook een stuk ervaring en hondenpsychologie bij kijken, en een stukje raskennis. op het moment dat je deze vraag stelt denk ik dat je de basis kennis wel in huis hebt, maar dat het niet per definitie genoeg is om dit met enige zekerheid te laten slagen. mocht je eraan beginnen hoop ik dat ze van de rasvereniging met me meekijken en als het nodig is advies geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en tolerant naar kinderen zijn ze ook niet altijd enorm. mocht de hond weg moeten om de reden dat het niet ging met kinderen: NIET DOEN. als je wat meer weet over het prooigedrag van deze hond, hoop ik dat je katten een snel reactievermogen hebben want deze honden zien enorm veel als een prooi, hebben een heel enorm jachtinstinkt/grote prooidrift en zijn enorm volhardend. weet niet uit welk 'onderzoek' naar boven is gekomen dat dit een geschikte hond is voor jou/jullie? overigens passen oudere honden zich net zo makkelijk aan als jongeren honden. als ze maar de juiste begeleiding krijgen, op een juiste wijze gestuurd worden, en men de lichaamstaal van het dier snapt en ondertussen ook weet welke signalen de familie (roedel) naar de hond afgeeft. een steekje laten vallen hierin, of wat door de vingers zien is iets wat je terug zal zien in (ongewenst)gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de hond moet weg om een reden die ons bekend is. Zij kan juist goed met kinderen overweg. Met katten is nog onbekend. Dit moet allemaal nog bekend worden via de huidige eigenaar. Hier krijg ik zelf contact mee en dan is er meer duidelijk met betrekking tot deze hond. De bedoeling is juist zoals eerder genoemd om de hond zonder kinderen mee te nemen en erop uit te gaan. Tenzij het weer het toelaat natuurlijk. Wij kunnen elke dag 1a2 uur lopen, rennen, fietsen enz. zonder met de kinderen op pad te hoeven. Hier hebben we heel bewust over na gedacht. We willen zelfs eventueel een speciale step aanschaffen om zijn aard optimaal te benutten. Lekker trekken zeg maar. We zullen goed moeten kijken hoe het beest zelf is natuurlijk. Deze hond zal al een bepaald ritme hebben die wij niet een twee drie om kunnen gooien. Het jachtinstinct is ook bekend. Maar uit ervaringsverhalen maak ik op dat dit opzich niet opgaat voor katten uit de roedel mits gewend natuurlijk. Wel kan dit met eten een probleem zijn. De malamute zal alles doen voor eten. Maar de katten hebben een eigen kamer en daar staat ook hun voederbakje.Voor andere katten kan het een probleem zijn en dat is ook een reden waarvoor je ze niet los kan laten lopen. Over consequentheid ben ik niet bang. Want ik ben heel consequent voor alles hier in huis dus de hond zal hierin geen uitzondering zijn. Nee is nee daar ben ik heel duidelijk in. Ik heb fokkers gesproken van de rasvereniging dus ik neem aan dat zij weten waarover ze het hebben. Mocht de hond doorgaan wat nog bekend moet worden dan zal er een uitgebreid kennismakingsgesprek plaats vinden en dan zal blijken of zij ons echt geschikt vinden denk ik dan maar. Ik krijg alleen een beetje de indruk dat ik een leeuw aan wil schaffen in plaats van een hond. Zo als er gesproken wordt dan. Niemand kent mij verder en iedereen roept dat de hond niet geschikt is. Terwijl mensen in mijn omgeving ervan overtuigd zijn dat ik dit wel aankan. Tuurlijk twijfelen zij aan het ras met dit karakter maar zelfs dan nog. Volgens mij heeft hier nog niemand gereageerd die echt ervaring heeft met de malamute. Of de overige informatie is zo overheersend dat ik dat stukje niet eens in mij opgenomen heb. Ik ga alles nog even nalezen.

Het beste antwoord

Ik wil niet betuttelend doen, maar een Alaskan Malamut is een nog veel oorspronkelijker hond dan de door jou eerder genoemde Husky. Hij leeft bij de gratie van snelheid en uithoudingsvermogen. Een echte werker dus, die heel zelfstandig is en daardoor overkomt als eigenwijs.
Je moet zeeën van tijd in deze hond stoppen en zeer sportief zijn. Dit is geen hond om 'er even bij te hebben'.

Het maakt geen verschil of je een pup aanschaft of een volwassen hond. Het opvoeden van deze honden is totaal iets anders dan het opvoeden van een huishond.
Je moet, ook met een Malamut van 20 maanden nog steeds over zeer veel overwicht beschikken wil je dit in goede banen leiden naast je kinderen en je huishouden.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens aan, ik ben GEEN roepende in de woestijn! Ervaring met 1 hondje uit het asiel en mevrouw weet inene alles ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Ivana, ik heb erg veel gelezen over deze honden en inmiddels verschillende fokkers gesproken. Ik weet waar ik aan begin. Zoals ik eerder al zei is het de bedoeling om veel te ondernemen met de hond naast het gezin. Onze situatie is dusdanig dat we niet steeds de kinderen mee op sleeptouw moeten nemen om de hond aan zijn beweging te doen laten komen. Het is echt de interesse in de hond zelf. Kwa karakter is het inderdaad geen makkelijke maar ik ben zelf heel erg consequent dus ik verwacht hier geen problemen mee. We hadden ons eerst georienteerd op een husky maar na onderzoek blijkt de malamute beter bij ons te passen. Het is geen beslissing van een dag al lijk ik hier wel zo over te komen. Het zijn eerder de vragen die naar boven komen en alle twijfels uit de wereld te helpen om daadwerkelijk voor een beslissing te gaan. We hebben twee opties op het oog. 1 giant alaskan malamute/husky kruising of een herplaatsing van een lieve alaskan malamute van 20 maanden. Dit laatste werd ons gister door een erkende malamute fokker aangeboden dus vandaar de twijfel. Het is niet zo dat we deze week een hond hebben maar we gaan wel deze week kijken. Misschien bevalt gaat het alsnog niet door omdat er geen klik is met de hond o.i.d.. Ik ben geen opgever dus als ik ergens aan begin maak ik het af en zoveel mogelijk harmonie. Tenzij het echt niet gaat maar dat geldt met alles zo. We nemen de hond niet omdat het er zo lief uit ziet maar meer vanwege hun sportieve en slimme karakter. Het is een uitdaging om de liefde van de hond voor je te winnen. Iedereen die de malamute houdt heeft een eerste hond gehad. Ik heb zelf 10 jaar lang een hond gehad dus ik weet mijn verantwoordelijkheid zeker. Wij zullen ons leven aan de hond moeten aanpassen en niet andersom. In positieve zin dan. Omdat het een eigenzinnige hond is met een sterk karakter vind ik het moelijk om in te schatten wat een oudere hond in onze gezinssituatie zal doen. Ik ben zelf een groot voorstander van herplaatsing. Maar met dit ras vind ik het moelijk.
Ivana
12 jaar geleden
Jamica, als je er goed over hebt nagedacht is de beslissing natuurlijk geheel aan jou. Omdat ik veel mensen ken die een hond kopen en zich vervolgens pas in het ras gaan verdiepen, heb ik de waarschuwing hier neergezet. Veel succes en geluk met de hond, welke het dan ook mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jamica: je hond is al vijf uur per dag alleen en dan heb je ook nog een gezin. Ga er maar aan staan. Neem een hond die niet zoveel beweging nodig heeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle: wie zegt dat ik alleen een hond neem dan? Volgens mij zijn er twee mensen die voor een hond zorgen. Maar jij weet het beter dat elke fokker die ik gesproken heb! Echt mag ik je nummer ... jij weet het allemaal zo goed ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je lijkt een beetje gepikeerd maar toch ben jij de persoon die advies vraagt. en dat advies krijg je dus.... zou de fokker het allemaal zou duidelijk weten en jou dusdanig voeldoende/duidelijke info zou kunnen geven vraag ik me weer af waarom je uberhaupt deze vraag hier stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kortom, bel jenny gewoon nog een keer bij vragen over deze teef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje: ik ben niet gepikeerd omdat ik advies vraag maar er wordt hier bevooroordeeld dat het lijkt dat ik niet weet waar ik aan begin. Dat het lijkt alsof ik een poedel voor ogen heb en het allemaal onderschat. Het is meer naar 1 persoon toe die de vragen en antwoorden niet goed leest en daarop vijandelijk reageert. Hierdoor raak ik wat geïrriteerd. Ik wil gewoon zekerheid een gewaarschuwd mens telt voor twee zou ik zeggen. We zijn erg zeker van onze zaak m.b.t. tot het ras. Alleen lees ik hier en daar dat je ze beter als pup kan nemen omdat ze dan beter aan jouw situatie wennen. En omdat het een pittig hondje is vind ik het risico te groot dat ik niet voorgelicht aan een nieuw beestje begin. We hebben er niets aan dat ze weer herplaatst moet worden. Dus wederom advies is welkom, vooroordelen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje ik heb je een PB gestuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond hoeft gelukkig (voor de hond) niet herplaatst te worden. Wij gaan ons verder orienteren en waarschijnlijk nog veel discussies aangaan ;-). Bedankt voor alle reacties.

Andere antwoorden (1)

Of het verantwoord is of niet weet je niet met een hond van 20 maanden,de tijd zal het leren,maar wil je dit risico nemen?

Je zou eens op onderstaande link kunnen kijken en hier je informatie kunnen vragen,hier zijn de eigenaars van een Alaskan Malamute die je er veel meer over kunnen vertellen of je er verstandig aan doet om deze hond te nemen.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?f=41&t=77862
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dit forum lees neem ik er tien haha.