Waarom heeft mijn kat een slechte vacht? (4 jaar oud)

Mijn kat heeft van die dun behaarde plekken in zijn vacht zitten... En z'n vacht is ook dof. Hij wast zich ook veel. Verder ziet zijn huid er normaal uit en hij is niet ziek. De dierenarts weet het niet....Iemand raad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als de dierenarts het ook niet weet, hoe kunnen wij dan de oorzaak weten?!
Deze vachtproblemen kunnen tal van oorzaken hebben. Als je zegt dat de dierenarts het niet weet dan neem ik aan dat er onder andere gezocht is naar schimmels en parasieten (zoals mijt) en dat er bloedonderzoek is gedaan? Slechte nierfunctie of een te snel werkende schildklier kunnen deze vachtproblemen verklaren. Dat de kat niet ziek oogt/ zich ziek gedraagt, wil niet zeggen dat de kat niet ziek is of dat er ondertussen organen niet goed functioneren.
En wat voor voeding geef je? Supermarktvoer bevat veel overbodige vulstoffen waar de kat gevoelig voor kan zijn en allergisch op reageren. Een goede premiumvoeding, eventueel aangevuld met visolie (Omega vetzuren!) kan dan de oplossing zijn. Is de kat echter erg allergisch dan zal er een hypo-allergeen dieet gegeven moeten worden.
Stress kan ook nog een oorzaak zijn, het vele wassen zien we ook bij katten met stress. Dan moet de oorzaak van stress gezocht worden. Verveelt je kat zich of is er iets veranderd in de thuissituatie? Een kattengedragdeskundige kan eventueel helpen de oorzaak van het gedragsprobleem te achterhalen en tips geven. Eventueel kunnen er aanvullend rustgevende supplementen zoals Telizen gegeven worden, of kan RC Calm dieetvoer gebruikt worden. Ook kan Feliway ,in de vorm van een spray of verdamper, gebruikt worden. Het verspreidt kat-eigen feromonen, waardoor de kat in zijn geheel zich 'gelukkiger' gaat voelen.

Echter is de dierenarts de aangewezen persoon om stap voor stap te onderzoeken wat de mogelijke oorzaken zijn voor deze vachtproblemen en je indien nodig doorverwijzen naar een dermatoloog.