Kan je een haan en een hen uit hetzelfde nest kuikens laten maken?

Bij mensen is het vanuit dezelfde Fam.. Wetenschappelijk bewezen een probleem om te krijgen , maar hoe staat het met kippen?
Wij hebben een haan en hen maar weten niet of we ze uit elkaar moeten halen als ze ouder worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (6)

je bedoelt of er kans op negatieve gevolgen door inteelt?

ook bij dieren is die kans aanwezig. beter om een haan en hen van dezelfde familie niet bij elkaar te zetten, tenzij je de eieren niet door de hen laat uitbroeden maar gaat rapen.
12 jaar geleden
Het schijnt dat kleinschalige fokkers de haan de hele kippenfamilie laat dekken generaties lang zonder problemen.
Dus in jouw geval zal dit ook geen problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippenrassen zijn al sterk ingeteeld en homozygoot voor zeer veel eigenschappen. De slechte kippen zijn er al uitgeselecteerd. Raskippen kun je dus behoorlijk ver intelen. Dat soort kruisingen tussen verwante kippen wordt veel toegepast om juist goed te kunnen selecteren.
Alle slechte eigenschappen komen aan het licht en met deze kippen wordt niet verder gefokt. De kruisingsschema's kennen de vaktermen"full sib" en "half sib" kruisingen (broer zus cq halfbroer/zus), . Daar zou je op kunnen googelen.
Om productiekippen te maken worden twee raskippen gekruist in een vermeerderingsbedrijf en als F1 verkocht aan bedrijven die legkippen of juist slachtkuikens nodig hebben. De F1's hebben sterk uniforme eigenschappen, elke legkip zal keurig even veel eieren leggen en de slachtkuikens zijn allemaal tegelijkertijd op gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fokkers halen de haan weg en kopen een andere. Je krijgt anders inteelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je dieren van het zelfde nest met elkaar laat paren krijg je inteelt.
je kippen hebben op die manier meer kans op afwijkingen zoals: vervormingen in de botstructuur, te weinig, te veel of verkeerde groei van kraakbeen.
je kunt dus kippen krijgen met scheven poten of vleugels en kippen die sneller gewrichtsontstekingen krijgen.

een voorbeeld van een kip die zo is ontstaan is de plofkip.
deze kip neemt zo snel in gewicht toe dat zijn eigen botten het niet meer bij kunnen houden.
ze krijgen ontstekingen en zakken door hun poten heen waardoor ze over de vloer gaan schuiven omdat opstaan niet meer gaat.
doordat ze over de vloer gaan schuiven krijgen ze ook verwondingen aan hun borst.

deze kippen hebben in hun korte leven zoveel antibiotica nodig dat ze resistent worden tegen de antibiotica.

ik ben van mening dat inteelt alleen maar slecht is voor het dier en voor de mens.

de mens is op deze manier gaan fokken met dieren alleen maar voor hun eigen belang.

bijvoorbeeld:
varkens en kippen die sneller groeien zodat ze eerder rijp zijn voor de slacht en de mans sneller winst kan maken.

of een cavalier king charles die zijn hoofd zo klein gefokt heeft alleen maar omdat de mens het schattig vindt.

deze dieren hebben veel gezondheidsklachten die vaak ook duur zijn om te behandelen.

succes!

Toegevoegd na 1 dag:
kijk maar eens naar het wetenschappelijk onderzoek wat op deze site staat.
vooral de laatste alinea is interessant.

de andere site is een forum.
dit gaat over een kuiken met een spreidpootje omdat zijn eigenaar inteelt had gebruikt.

Als inteelt eens een keertje voorkomt is niet erg maar het moet niet meer worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, echter zo tegenstrijdig met het antwoord van viridiflavus, dat ik niet weet wat ik moet geloven.
kan je mij hierin helpen?
Kippen kun je tot de derde generatie met elkaar kruisen voor er rare misvormde kuikens worden geboren.

Dit zou betekenen "grootvader bevrucht dochter, dochter krijgt kuiken. Kuiken bevrucht moeder"